Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Ik heb enkele weken geleden een nieuwe HH accu geplaatst in het woongedeelte nu werkt de koelkast niet meer op 12v( wel op gas en 220) en tijdens het rijden laadt de HH accu niet meer. Het gaat om fiat multijet 150 van 2013 met als opbouw mobilvetta K73 M. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik zit nu net in Frankrijk zou ik dit hier kunnen oplossen of moet ie later naar de garage?
Re: HH accu laadt niet tijdens het rijden en ook de koelkast werkt niet op 12v
als beiden het niet doen , dan werkt waarschijnlijk het scheidingsrelais niet, dat relais schakelt met rijden de start en de hh accu parallel(aan elkaar) waardoor beiden door de autodynamo geladen worden, ook schakelt dat relais de 12 volt naar de koelkast, dat relais zit tussen de twee accu,s dus er zit 1 draad naar de plus van de startaccu, en een draad naar de plus van de hh accu, en als het goed is zit er in elke van die 2 vrij dikke draden dicht bij de accu,s een zekering.(indien aanwezig controleren)
dat relais word gestuurd door de D+ aansluiting van de dynamo(de dunne draad achterop de dynamo) ,deze word vaak voor dat scheidingsrelais afgetakt, en dat doen ze vaak met een blauw z.g. scotch blokje een klein blauw plastic blokje met aan een kant 2 draden en aan de andere kant 1 draad, en juist dat blokje is een vaak voorkomende oorzaak van storing.
oplossing: draden solderen en goed isoleren.(voor nood en zeer tijdelijk) gaat het ook met een kroonsteentje, maar pas op dat je geen kortsluiting maakt, (dus accu pool ff los), en ook de kroonsteen isoleren
hopelijk is dat de oorzaak anders word het verder zoeken, in ieder geval succes
jos
dat relais word gestuurd door de D+ aansluiting van de dynamo(de dunne draad achterop de dynamo) ,deze word vaak voor dat scheidingsrelais afgetakt, en dat doen ze vaak met een blauw z.g. scotch blokje een klein blauw plastic blokje met aan een kant 2 draden en aan de andere kant 1 draad, en juist dat blokje is een vaak voorkomende oorzaak van storing.
oplossing: draden solderen en goed isoleren.(voor nood en zeer tijdelijk) gaat het ook met een kroonsteentje, maar pas op dat je geen kortsluiting maakt, (dus accu pool ff los), en ook de kroonsteen isoleren
hopelijk is dat de oorzaak anders word het verder zoeken, in ieder geval succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Mijn Peugeot/Iveco 3.0 van 2011 heeft al geen D+ meer. De jongere Fiat nog wel, denk je?
Ik heb daarom een D+ simulator ingebouwd, destijds.
Ik heb daarom een D+ simulator ingebouwd, destijds.
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
dan is misschien met de simulator iets mis mee, draad los of zekering stuk, maar is gewoon zoeken als we nog niet meer weten, daarom begonnen met de basis, dan komen er misschien wel vragen, en kunnen we weer verder antwoorden/komen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Ís alleen de accu vervangen?
Het is (bijna) onmogelijk dat hierdoor de kk het niet meer doet.
Mijn idee is, dat tijdens het wisselen een stekker/oog vergeten is te monteren?
En Jos: solderen verhoogt de weerstand en maakt draden broos. Goed krimpen met een diafragmatang, niet platknijpen
Het is (bijna) onmogelijk dat hierdoor de kk het niet meer doet.
Mijn idee is, dat tijdens het wisselen een stekker/oog vergeten is te monteren?
En Jos: solderen verhoogt de weerstand en maakt draden broos. Goed krimpen met een diafragmatang, niet platknijpen
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
uit de tekst van Ts had ik begrepen dat het een aantal weken goed gefunctioneerd had, is dat niet zo, horen we dat vast nog wel .
waarom word in de electronica dan alles gesoldeerd, om weerstandjes uit te sparen? .
bij een aftakking in een stroomdraadje geef ik nog steeds de voorkeur aan een soldering dan een scotch blokje, maar het staat iedereen vrij om het op zijn of haar manier te doen, doe daar niet moeilijk over.
jos
waarom word in de electronica dan alles gesoldeerd, om weerstandjes uit te sparen? .
bij een aftakking in een stroomdraadje geef ik nog steeds de voorkeur aan een soldering dan een scotch blokje, maar het staat iedereen vrij om het op zijn of haar manier te doen, doe daar niet moeilijk over.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Ik wil niet het topic van TS vervuilen, maar inderdaad scotch zijn helemaal uit den boze. Op die plekken soldeer ik wel. Maar dus niet op krimpbare plekken.
Zag laatst nog een helder (duits) filmpje over krimpen https://www.youtube.com/watch?v=inwXYxWu7MY
Zag laatst nog een helder (duits) filmpje over krimpen https://www.youtube.com/watch?v=inwXYxWu7MY
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
"om weerstandjes uit te sparen" Die is leukKroppie schreef: ↑zo 05 aug 2018, 10:26uit de tekst van Ts had ik begrepen dat het een aantal weken goed gefunctioneerd had, is dat niet zo, horen we dat vast nog wel .
waarom word in de electronica dan alles gesoldeerd, om weerstandjes uit te sparen? .
bij een aftakking in een stroomdraadje geef ik nog steeds de voorkeur aan een soldering dan een scotch blokje, maar het staat iedereen vrij om het op zijn of haar manier te doen, doe daar niet moeilijk over.
jos
Is ook praktisch gezien onzin, wat Blizard beweert. Als je heel kritisch de theoretische kant van een soldeerverbinding gaat bekijken komen er een aantal aspecten bij kijken:
1) aard van het signaal DC, AC en de frequentie ervan
2) de belangrijkste eigenlijk en dat is de impedantie waar het signaal overheen gaat
3) de invloed van de verbinding op het inductieve en capacitieve vlak
In dit geval speelt dit echt niet.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Onzin?
De frequentie van 12V DC is 0, de impedantie is 0 en van inductie en capaciteit is geen sprake.
Waar hebben we het eigenlijk over?
Solderen geeft een uitstekende elektrische verbinding (mits er niet teveel beweging in de kabel zit, want
dan kan ie breken op de overgang van wel naar niet geeoldeerd).
De frequentie van 12V DC is 0, de impedantie is 0 en van inductie en capaciteit is geen sprake.
Waar hebben we het eigenlijk over?
Solderen geeft een uitstekende elektrische verbinding (mits er niet teveel beweging in de kabel zit, want
dan kan ie breken op de overgang van wel naar niet geeoldeerd).
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Uh ALoys, dat is precies wat ik bedoel
Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v
Mijn "onzin" reactie was bedoeld voor kabels die je kunt klemmen, niet voor printjes en dergelijke. En met het voorbeeld van scotchblokjes soldeer ik natuurlijk ook.
Anyway we wachten de update van TS af, ben wel benieuwd..
Anyway we wachten de update van TS af, ben wel benieuwd..