Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Carlitto
Berichten: 1
Lid geworden op: za 04 aug 2018, 17:32

Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Carlitto »

Ik heb enkele weken geleden een nieuwe HH accu geplaatst in het woongedeelte nu werkt de koelkast niet meer op 12v( wel op gas en 220) en tijdens het rijden laadt de HH accu niet meer. Het gaat om fiat multijet 150 van 2013 met als opbouw mobilvetta K73 M. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik zit nu net in Frankrijk zou ik dit hier kunnen oplossen of moet ie later naar de garage?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: HH accu laadt niet tijdens het rijden en ook de koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Kroppie »

als beiden het niet doen , dan werkt waarschijnlijk het scheidingsrelais niet, dat relais schakelt met rijden de start en de hh accu parallel(aan elkaar) waardoor beiden door de autodynamo geladen worden, ook schakelt dat relais de 12 volt naar de koelkast, dat relais zit tussen de twee accu,s dus er zit 1 draad naar de plus van de startaccu, en een draad naar de plus van de hh accu, en als het goed is zit er in elke van die 2 vrij dikke draden dicht bij de accu,s een zekering.(indien aanwezig controleren)

dat relais word gestuurd door de D+ aansluiting van de dynamo(de dunne draad achterop de dynamo) ,deze word vaak voor dat scheidingsrelais afgetakt, en dat doen ze vaak met een blauw z.g. scotch blokje een klein blauw plastic blokje met aan een kant 2 draden en aan de andere kant 1 draad, en juist dat blokje is een vaak voorkomende oorzaak van storing.

oplossing: draden solderen en goed isoleren.(voor nood en zeer tijdelijk) gaat het ook met een kroonsteentje, maar pas op dat je geen kortsluiting maakt, (dus accu pool ff los), en ook de kroonsteen isoleren
hopelijk is dat de oorzaak anders word het verder zoeken, in ieder geval succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Aloys »

Mijn Peugeot/Iveco 3.0 van 2011 heeft al geen D+ meer. De jongere Fiat nog wel, denk je?
Ik heb daarom een D+ simulator ingebouwd, destijds.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Kroppie »

dan is misschien met de simulator iets mis mee, draad los of zekering stuk, maar is gewoon zoeken als we nog niet meer weten, daarom begonnen met de basis, dan komen er misschien wel vragen, en kunnen we weer verder antwoorden/komen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door blizard »

Ís alleen de accu vervangen?
Het is (bijna) onmogelijk dat hierdoor de kk het niet meer doet.
Mijn idee is, dat tijdens het wisselen een stekker/oog vergeten is te monteren?
En Jos: solderen verhoogt de weerstand en maakt draden broos. Goed krimpen met een diafragmatang, niet platknijpen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Kroppie »

uit de tekst van Ts had ik begrepen dat het een aantal weken goed gefunctioneerd had, is dat niet zo, horen we dat vast nog wel .

waarom word in de electronica dan alles gesoldeerd, om weerstandjes uit te sparen? :D.

bij een aftakking in een stroomdraadje geef ik nog steeds de voorkeur aan een soldering dan een scotch blokje, maar het staat iedereen vrij om het op zijn of haar manier te doen, doe daar niet moeilijk over. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door blizard »

Ik wil niet het topic van TS vervuilen, maar inderdaad scotch zijn helemaal uit den boze. Op die plekken soldeer ik wel. Maar dus niet op krimpbare plekken.
Zag laatst nog een helder (duits) filmpje over krimpen https://www.youtube.com/watch?v=inwXYxWu7MY
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door 309T16 »

Kroppie schreef:
zo 05 aug 2018, 10:26
uit de tekst van Ts had ik begrepen dat het een aantal weken goed gefunctioneerd had, is dat niet zo, horen we dat vast nog wel .

waarom word in de electronica dan alles gesoldeerd, om weerstandjes uit te sparen? :D.

bij een aftakking in een stroomdraadje geef ik nog steeds de voorkeur aan een soldering dan een scotch blokje, maar het staat iedereen vrij om het op zijn of haar manier te doen, doe daar niet moeilijk over. :)

jos
"om weerstandjes uit te sparen" Die is leuk :D

Is ook praktisch gezien onzin, wat Blizard beweert. Als je heel kritisch de theoretische kant van een soldeerverbinding gaat bekijken komen er een aantal aspecten bij kijken:

1) aard van het signaal DC, AC en de frequentie ervan
2) de belangrijkste eigenlijk en dat is de impedantie waar het signaal overheen gaat
3) de invloed van de verbinding op het inductieve en capacitieve vlak


In dit geval speelt dit echt niet.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Aloys »

Onzin?
De frequentie van 12V DC is 0, de impedantie is 0 en van inductie en capaciteit is geen sprake.
Waar hebben we het eigenlijk over?

Solderen geeft een uitstekende elektrische verbinding (mits er niet teveel beweging in de kabel zit, want
dan kan ie breken op de overgang van wel naar niet geeoldeerd).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door 309T16 »

Uh ALoys, dat is precies wat ik bedoel :wink:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door 309T16 »

309T16 schreef:
zo 05 aug 2018, 11:46

In dit geval speelt dit echt niet.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden en ook koelkast werkt niet op 12v



Bericht door blizard »

Mijn "onzin" reactie was bedoeld voor kabels die je kunt klemmen, niet voor printjes en dergelijke. En met het voorbeeld van scotchblokjes soldeer ik natuurlijk ook.
Anyway we wachten de update van TS af, ben wel benieuwd..
Plaats reactie