Zonnepanelen en kleine airco?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Kroppie »

diep gevroren hond bij storing aan de kk :-B :-B

blij dat ik geen hond heb, en de hond is ook blij denk ik :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door moosev »

jielus schreef:
vr 03 aug 2018, 12:42
Waarom bouw je niet gewoon een kleine koelkast in met het element dat in verbinding staat met de buitenlucht? In principe wordt je hele garage dan een enorme koelkast! Moet toch ook werken en is eenvoudig en goedkoop te realiseren!
Nu in de aanbieding:
https://www.georgekniest.nl/catalogus/s ... cificaties
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door jielus »

Prima oplossing i.c.m. een fluisterstille aggregaat!

Ik ben ook blij dat ik helemaal niets met huisdieren heb! Maar ja, ieder zijn ding!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Ronald53 »

Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.truma.com/web/downloadcente ... 6-2014.pdf. Kijk op de laatste pagina, daar staat zo'n soortgelijke luchtbevochtiger met enigszins verkoelende werking. Of lees dit: https://www.caliboard.de/topic/11468-eb ... ent=152925.
Persoonlijk zou ik, als eigenaar van hond en camper(tje) zeggen: blijf weg van plekken waar het zo heet gaat worden. En laat je hond(en) zeker niet onbewaakt achter in een afgesloten garage (nou ja, garage) waar hun leven afhangt van het al dan niet functioneren van zo'n apparaat.
Succes,
Ronald
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Ronald53 »

Nog een tip: bij de Action hebben ze nu ook waterbakken die koelen! Voor €7,29/kg! Mensen laten zich toch maar wat graag bedotten.
Bijlagen
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (34.46 KiB) 1068 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Kroppie »

leuk de prijs per kg voor een waterbak, :-B , of is het gewicht van het dier bedoeld, hoe groter de hond hoe groter de inhoud van de bak.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Susannevdw
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 16:52

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Susannevdw »

Dankje Ronald, wij zullen nooit de honden in een hete camper laten, of lang alleen laten,meestal blijft altijd 1 van ons bij ze, tijdens het rijden blijven ze ook in de camper zelf. Hete gebieden zoeken wij niet op, wij wandelen veel en de berggebieden hebben altijd onze voorkeur, vandaar dat wij ook wonen in Karinthië
Maarja je weet het nooit wat betreft het weer en daarom zoeken wij naar een mogelijkheid om de omgevingstemperatuur zo aangenaam mogelijk te houden als de omstandigheden zich wel zo voordoen. Je moet soms even naar de winkel. Koelmatten werken hier uitstekend dus die gaan sowieso mee.
Voor ons is het comfort van de honden het allerbelangrijkste, wij hebben zelf geen kinderen dus onze honden komen altijd op de eerste plaats :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door kampo »

Ronald53 schreef:
vr 03 aug 2018, 11:53
...Sorry Kampo, probeer je nou bewust mensen zand in de ogen te strooien, of lees je niet wat ik schrijf? Ik stel dat de 10-12°C afkoeling vaak niet zal kunnen worden bereikt als die afkoeling gerealiseerd moet worden door verdamping van water dat in die lucht wordt verneveld. Jij hebt het vervolgens over het dieper afkoelen dan met 12°C! ...
@ Ronald
Terecht, soms lees ik niet goed wat een ander schrijft :bang:
En het gebeurd dat ik wat schrijf wel over het onderwerp gaat maar volgens mijn eigen kennis of visie.
Meteen een aanval open op wat door een ander werd geformuleerd is daarbij niet mijn stijl.
Je bijkomende informatie is nuttig, en mij bekend, maar je manier van formuleren is me wel heel Nederlands ... direct.
Gebruik eens wat humor of zo iets ? :cheers:

Ik heb verschillende metingen op evaporatie watersystemen gedaan in "centraal België" in de zomerse zon bij omgevingstemperatuur van ongeveer 30 à 35°C en kwam aan 12°C koeling. Minder kan natuurlijk ook bij hoge vochtigheidsgraad.
En wat me bijkomend opviel is dat het aangenaam aanvoelde.
Het grote voordeel van dit systeem is het lage stroomverbruik. De lijst van nadelen tov andere koelsystemen kan ik je ook bezorgen.

Nogmaals begrijp me goed, ik heb meer en diverse airco systemen doorgemeten, voor allerhande dierentransport, paarden, honden, labodieren zoals varkens en muizen, maar ook dolfijnen die hangend vervoerd worden. De soortelijke warmteafgifte van elk dier kan je uit een wetenschappelijke biologie tabel terugvinden.
Wat ik zelf toch het liefste doe is er gaan in zitten en voelen. Om mijn eigen conclusie te trekken gewoon op basis van wat ik voel.
Koelte, tocht, warmte, straling, ...
En liefst nog 3 keer, winter, zomer en tussenseizoen. De situatie en je verwarming/koel politiek is serieus wijzigend afhankelijk van het seizoen, bij dierenvervoer. Zieke labo-varkens moet je warm houden. Honden moet je koel houden.
De duurtijd van de reis die je maakt is een heel belangrijke parameter.
Vervoer met dit weer eens 6 competitiepaarden van NL naar Wenen of Madrid …
Bij honden-kampeerders met een busje is het hoofdprobleem dan weer de energievoorziening. En laat daarvoor de water-evaporatie koelers een oplossing zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt tegenwoordig ook de mogelijkheid van een kant en klare "dog-camper" te bestellen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door kampo »

@Susanne
Zo ziet een draagbare versie met waterverdamping er uit.
Begrijp goed dat er achteraan die harmonica slang is waarmee buitenlucht kan worden toegevoerd.
Ja het werkt goed maar koelt iets minder als een dakunit.
Het is niet goedkoop maar de prijs is minder als zo een vaste dakinstallatie.
Een ander voordeel is dat je het kan opbergen als je het niet nodig hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Susannevdw
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 16:52

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Susannevdw »

Hallo Kampo, ja deze had ik ook gezien, zit ook een stekker bij geloof ik, in de garage is ook een stopcontact hadden wij gezien. Slang naar buiten is geen probleem. Ik denk dat het dan goed op te lossen is.
Ik laat weten waar wij voor gekozen hebben.
Wij vonden het een interessant topic met bruikbare tips.
Dank daarvoor en heb ik nog vragen hoop dat ik je dan een pb kan sturen.
:thumbup:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Cee Pee »

Ik was ook een beetje sceptisch over zo'n "waterairco" maar er staan nu vier camper onder mijn havenkantoor welke allemaal zijn uitgerust met een Eberspacher Holiday II of III.
En allemaal zijn ze er zeer over te spreken, het werkt echt goed.
Niet helemaal zo koud als met een compressor airco maar toch heerlijk verfrissend met warme dagen.
We gaan het eens verder bekijken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Huub56 »

Kijk dat bedoel ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Cee Pee »

Ik heb hier nog een vergelijkings test gevonden waarin ook de Ebercool Holiday III ter sprake komt.
De test is van Truma dus de uitkomst is niet vreemd en ook het oordeel over de Ebercool niet. :wink:
Zo wordt hij getest bij een luchtvochtigheid van 50% maar als je hem zomers in het zuiden van Europa nodig hebt is die luchtvochtigheid stukken minder dus ook de werking stukken beter.
https://docplayer.nl/3247358-Vergelijki ... erweg.html
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Zonnepanelen en kleine airco?



Bericht door Ronald53 »

Cee Pee schreef:
vr 07 sep 2018, 15:10
De test is van Truma dus de uitkomst is niet vreemd en ook het oordeel over de Ebercool niet. :wink:
Nooit geweten dat Reisemobil International een uitgave van Truma is :lolno: De tekst is een vertaling van een Duitstalige nummer van 06/2014, ik heb hierboven al een link geplaatst.
Zo wordt hij getest bij een luchtvochtigheid van 50% maar als je hem zomers in het zuiden van Europa nodig hebt is die luchtvochtigheid stukken minder dus ook de werking stukken beter.
Als je accepteert dat-ie weinig doet als het wel vochtig wordt (50% is niet eens zo heel veel, en ik heb genoeg warme vochtige dagen meegemaakt, ook in Zd-Europa), dan is het wellicht een acceptabele oplossing.
Ronald
Plaats reactie