Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door BOKKIE »

@Aloys,

AKKOORD,.....
Hoe noemen we het apparaat wat 230Volt AC omzet naar 12Volt DC, zonder dat dat een lader is? POWER SUPPLY?
Ik dacht dat wij het apparaat die 12Volt DC omzet naar 230Volt AC (let op de zuivere sinus die soms benodigd is) een INVERTER noemen.

Afbeelding

Bovenstaande is een POWER SUPPLY - ACCU LADER, gecombineerd, maar je kan dit apparaat ook gebruiken als los staand POWER SUPPLY (230V AC => 12V DC).
Voor de verduidelijking: Een POWER SUPPLY is een ACCU vervanger.

Er zijn zo veel mogelijkheden en apparaten dat je inderdaad door de bomen het bos niet meer ziet.
Zaak is dus inderdaad, zoals Aloys aangeeft, wat is nu wat, zaak is wel dat we ook alles benoemen anders wordt het weer onduidelijk.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door WoutvanAken »

Ik ben inmiddels een fan van Victron; mooie apparatuur voor redelijke prijzen en een goed advies bij "De Stroomwinkel".
Alles van Victron; lader, laadstroomregelaar, Cyrix.
Wout.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Waar het om gaat is: wat wil TS nou eigenlijk? Een lader, een omvormer, of een combinatie van beiden?
Verder refereer ik aan het spraakgebruik zoals we dat in dit forum al bijna 20 jaar hanteren. En is inverter
niet gewoon de Engelse vertaling van omvormer? Zoals een voeding in het Engels power supply heet?

Wanneer iemand een vraag stelt is het van belang dat we begrijpen wat hij of zij precies bedoelt. Tenminste,
dat lijkt mij wel handig... :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door BOKKIE »

@Aloys: Akkoord.
Wat je zegt het moet wel duidelijk zijn.

Wat ik analyseer uit het bericht van TS:
1) Hij wil een "oude" standaard acculader vervangen door een nieuwe intelligente. Er staat niet bij of de acculader defect is of nog werkt.
2) Daarnaast stelt TS de vraag of hij ook zonnecellen kan plaatsen.
3) Verder geeft TS aan wat zijn verbruikers zijn.

Dus ik denk dat daarbij de volgende antwoorden van toepassing zijn:
1) Ja die kun je vervangen; maar zoals iemand voorstelt om een Victron Muli huppelepup á 1150,00Euro er voor in de plaats te nemen vindt ik erg overdreven en ook erg duur! Gezien alternatieven voor het koffiezet apparaatje heb je een dergelijke Victron echt niet nodig.
Ik heb voor gesteld om de SCHAUDT LAS 1218-2 daarvoor in de plaats te nemen, kost ca. 200,00Euro en is een acculader annex power supply (voeding)
Werkt alleen maar als de walspanning is aangesloten.
2) Zonnecellen plaatsen: is dit nodig? WANT: Sta je altijd op de camping, dus altijd walspanning aanwezig, of wil je binnenkort VRIJ staan, dus zonder walspanning. Hoe heb je het in het verleden gedaan.
3) Geen schokkend verbruik. Het koffiezet apparaatje werkt alleen maar op de walspanning, maar kun je ook vervangen door water te koken en de koffie in een thermoskan opschenken. Daar is ook de dure Victron niet voor nodig.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door BOKKIE »

@ALL,

Wat ik ondertussen heb opgemerkt als iemand op dit forum vragen stelt dat iedereen wel iets weet te vertellen.
Wat mij daarbij verbaasd is het feit dat iedereen tegen anderen in gaat en voorgestelde ideëen verdringt door een andere oplossing.

De vragen van de TS worden daarbij volledig genegeerd, net als de realiteit in praktische zin.

Een voorbeeld heb ik in voorgaande post aangegeven: het voorstel om een apparaat van ruim 1100,00Euro te plaatsen.
Daarbij wordt regelmatig iemand zijn mening en zin opgedrongen waarbij wordt vergeten:
Is het praktisch nodig om zo'n ding te plaatsen?
Ga je überhaupt gebruik maken van de opties van dit apparaat?
Kunnen de overige geïnstalleerde onderdelen en apparaten het gebruik wel realiseren, of kom je van de regen in de drup?
Is de camper het nog wel waard om een dergelijk duur ding te plaatsen?
Heeft de TS wel het budget voor de aanschaf van een dergelijk duur apparaat?

DE PRAKTIJK: A
Iemand hier op dit camperforum heeft als onderschrift: Wat er niet inzit kan ook niet kapot gaan.
Ik vind dat dat het juiste antwoord is.

DE PRAKTIJK: B
Door alle zin en belangrijker ONZIN antwoorden worden velen teleurgesteld en zakt de moed in de schoenen om überhaupt te beginnen aan het knutselen aan hun camper, of zelfs het bouwen van een complete camper.
Je merkt ook in dit topic dat de TS niet meer reageert.

DE PRAKTIJK: C
Iedereen CAMPERt op zijn eigen manier, niemand doet het gelijk. Dit betekent dat iedereen andere wensen en eisen heeft.
Dus ook het gebruik en verbruik in/aan zijn camper.
Verplaats je in de TS wat zijn vraag is. Geef dan antwoord.

DE PRAKTIJK: D
Ondertussen weet iedereen: goedkoop is duurkoop.
Als mij vragen worden gesteld luister ik heel goed, vervolgens geef ik advies aan de hand van de wensen van de camperaar en de PRAKTIJK.
Belangrijk is wat wordt er verlangd, wat is de goedkoopste maar wel kwalitatief de (beste) oplossing.
Daarbij gebruik ik mijn ervaring uit 35jaar CAMPEREN, (zelfbouw campers)

MORAAL:
Schoenmaker blijf bij je leest.


Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door myway »

BOKKIE schreef:
Dus ik denk dat daarbij de volgende antwoorden van toepassing zijn:
1) Ja die kun je vervangen; maar zoals iemand voorstelt om een Victron Muli huppelepup á 1150,00Euro er voor in de plaats te nemen vindt ik erg overdreven en ook erg duur! Gezien alternatieven voor het koffiezet apparaatje heb je een dergelijke Victron echt niet nodig.
Ik heb voor gesteld om de SCHAUDT LAS 1218-2 daarvoor in de plaats te nemen, kost ca. 200,00Euro en is een acculader annex power supply (voeding)
Werkt alleen maar als de walspanning is aangesloten.


Haije.
Wat mensen toch zien in zo’n schaudt ik weet het niet.
Het zal wel komen doordat in heel veel fabriekscamper zo’n ding zit, wat heel makkelijk is voor de bouwer van de camper, plug-and-play, als er iets kapot gaat aan dat ding dan zit je, verder zijn ze ook nog redelijk ouderwets.
Elke Victron acculader heeft de mogelijkheid als “power supply”. Eh, omvormer, Uh vastevoeding van 230 naar 12 volt.
Hij heeft geen accu nodig om stroom te leveren.
Maar in een camper zit toch een accu en daar zit hij op aangesloten.
Ik moet dan altijd denken aan de mensen die met een 12/24 compressor koelkast er perse een EPS 100 tussen willen, want dan kan hij toch direct op de 230 als ik aan de paalstroom sta??
Nou dan heb je even nodig om ze uit het hoofd te praten dat dat niet nodig is.

O ja, hoe TS koffie wil zetten, als hij niet aan de stroompaal staat, moet hij zelf weten alleen heeft het een gevolg dat hij een omvormer, inverter of hoe je zo’n ding wil noemen hebt die van 12volt 230 maakt.
Dat hoeft natuurlijk niet een Victron te zijn voor veel geld, ze zijn het dat overigens wel waard.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door BOKKIE »

myway schreef:
di 07 aug 2018, 10:30

Nou dan heb je even nodig om ze uit het hoofd te praten dat dat niet nodig is.
?????

Dit is zo'n antwoord waar niemand op zit te wachten.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door myway »

Dat was alleen maar om aan te geven met welke onzin mensen aankomen
Overigens heeft TS wel gereageerd met een vraag over leertronic.
Ik ken het niet en als ik op hun site kijk zie ik niets met een eigen merk.
Wel zie ik een aantal omvormers van een onduidelijk merk en die kun je overal kopen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Acculader/omvormer kiezen en eventueel zonnepanelen



Bericht door blizard »

@Bokkie: Ik stel helemaal niet voor dat TS zo'n ding moet kopen.
Ik zeg dat ik em niet wil missen, en de rest van je relaas ook alleen maar emotie.
De 800w kost 890 euro incl
https://stroomwinkel.nl/phoenix-multipl ... 35-16.html
Plaats reactie