Zonder paal op 230V (absorbtie koelkast)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Zonder paal op 230V (absorbtie koelkast)



Bericht door colly »

Ik heb nu 300 Wat zonnecollectoren, via 2 gescheiden MPPT contollers. 2x 100 AH accus. Dit allemaal al geinstalleerd in afwachting om het gebruik van een 230 Volt koelkast. Nou wil de absorbtie kast het nog steeds niet afweten. Ik nam aan dat na 24 jaar er wel een eind aan zou komen, ook al door eerdere ervaringen. Lijkt dus een oude , maar goede te zijn. Op gas en 220 aardig goed, op 12 V minder. Om nu tijdelijk gas te besparen( niet om de kosten, maar de slechte bereikbaarheid van gas) kan ik voor enkele weken deze absopsorbtie koelkast ook niet op mijn 220 volt, 2500 Watt converter laten werken? Natuurlijk daarbij stand van accuus in de gaten houden....
Iemand ervaring met zo iets?

Groet Colly
Laatst gewijzigd door colly op wo 18 jul 2018, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: zonder paal op 220 (Absortie Koelkast)



Bericht door 309T16 »

Ja hoor zo heb ik het jaren gedaan. Zelfs zonder solarenergy. Was dus wel elke dag rijden. Onze absorptie-KK werkte niet op gas. Enige nadeel is, dat er continu een kleine 15A loopt. Dus inderdaad accu's in de gaten houden!
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door colly »

Ja, 15 Ampere is (op dit moment) net zo´n beetje de dagelijkse (overdag) zonnestroom. Dus kan ik in ieder geval meer dan 50% besparen...

Colly
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door KTManiac »

Als we even uitgaan van die 15A en rekenen met de tijd (nacht) dat je zonnepanelen niets doen, zullen we daar een uurtje of 8 voor nemen?
Dan trek je gedurende die 8 uur 120Ah uit je totale accucapaciteit van 200Ah.
Dit is nog heel erg voorzichtig gerekend, je zonnepanelen gaan waarschijnlijk gedurende de dag ook je accu's niet altijd vol krijgen terwijl je continu die 15A trekt dus zullen je accu's nog een knap stuk dieper ontladen worden.

Ik vrees dat je vrij snel goede vrienden gaat worden met je acculeverancier....

Persoonlijk zou ik nu een 220V compressorkoelkastje kopen in plaats van eerst een set accu's te gaan slopen.
Je geeft aan dat je die toch in wilt gaan bouwen, waarom niet nu dan?
Laatst gewijzigd door KTManiac op wo 18 jul 2018, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door 309T16 »

Inderdaad wel het beste om te doen ja. Ik heb het op deze manier 3 jaar volgehouden met 2 x 105Ah accu's. Toen waren ze echt op. We reden wel elke dag.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door KTManiac »

Dat laatste (elke dag rijden naast het laden door de zonnepanelen) heeft misschien net genoeg geholpen om de accu's 't nog 3 jaar vol te laten houden. :thumbup:

Het is een keuze hoor, maar persoonlijk zou ik 't dan liever meteen goed doen en een compressorkoelkastje inbouwen.
Kom je in elk geval ook niet in een situatie als: "Tja, het is vandaag een bewolkte dag dus we moeten een paar honderd km gaan rijden om m'n bier koud te houden." :wink: :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door Kroppie »

dat 230volt element in een absorptie koelkast, loopt toch via een thermostaat?, hoeveel zou de inschakelduur dan zijn, scheelt toch weer.
en dat element op 230volt, dat doet zelfs een niet sinus omvormer van 300 watt op zijn sloffies (weerstandelement, dus geen of heel kleine aanlooppiek en sinus niet belangrijk)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door KTManiac »

Inderdaad ja, heb je gelijk in. Ik rekende even met 12V en die schakelt niet maar staat continu aan.
Stomstomstomstom.... :bang:

Scheel vast aardig wat, maar daar durf ik geen berekening op los te laten.... heb werkelijk geen idee hoe lang de inschakelduur van dat 230V element is.

Los daarvan zou ik als ik TS was nu een compressorkastje gaan halen.
Dat absorptiekastje kan best nog 10 jaar meegaan, kan weinig aan kapot. Wil je daar werkelijk op gaan wachten?
Laatst gewijzigd door KTManiac op wo 18 jul 2018, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door de Jonckheer »

In ieder geval is een 230 volt compressorkast goedkoper dan een paar accu's en werkt daarnaast ook stukken beter dan welke stroomvretende absorptiekast dan ook. Geef je iets meer uit en koop je een A+++ kastje kun je straks helemaal je geluk niet op denk ik zo . . :lol:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: zonder paal op 220 (Absorbtie Koelkast)



Bericht door colly »

"In der Not frischt der Teufel auch Fliegen", zo is de situatie ongeveer, 2 extra draadjes tijdelijk, kan net, een echte ombouw wel daarna.

Groet, Colly
Plaats reactie