Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door Kroppie »

bij de doorsnee camperaar zal dat niet nodig zijn , als de boel netjes geinstalleerd is, is het toch niet nodig regelmatig de boel te moeten veranderen/loskoppelen.
ik heb de boel in 2004 geinstalleerd, na 11 jaar accu,s vervangen, dus toen 1x nodig geweest, nu alweer 3 jaar niet, dus in 14 jaar 1x een draadje losnemen , sjonge jonge wat een werk en bij een goede regelaar zitten er ook goede aansluitingen aan, en dan heb je met goed gereedschap ook geen vonken.

en wat er niet .. zit gaat ook nooit .... hoef je niet te kopen , weegt niks, neemt geen ruimte in, zie je niet, heeft geen overgangsweerstand, en word ook nooit gestolen, enkel voordelen dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door tijdverdrijver »

Als je liever niet met de draden speelt, kun je gewoon een deken op het zonnepaneel leggen.
dan kun je de draden laten zitten.

Henk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door gsm »

Ik heb de dongel inmiddels gekocht en kan dus op 12V vastzetten maar toen het gebeurde wist ik hier niets van dus is het mij overkomen en daar wijs ik TS op dat als de zekering er uit gaat zoals hij schrijft dan moet je het paneel eerst uitzetten voor je de zekering er in doet anders overkom je het zelfde als ik.

@tijdverdrijver, even op je dak klimmen om er een kleed er op leggen en dan naar beneden om de zekering te vervangen dan weer het dak op om het kleed er af te halen en dan allemaal onderweg.
Nee dan maar een schakelaar van een paar euro tussen het paneel en omvormer. :thumbup: :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door Kroppie »

een schroevendraaier pakken en 1 (EEN) draadje losnemen kost helemaal niets.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door awaza »

Ik ben het met Kroppie eens:
Heb er geen schakelaars tussen, uiteraard wel een zekering tussen regelaar en accu.
De panelen en lader 4 jaar geinstalleerd, nog nooit los hoeven te nemen.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door kampo »

Laat duidelijk zijn dat je van mij zo ver mag gaan als je zelf wenst. :-B
Mijn solar schakelaars werden de afgelopen 5 jaar een 30 tal keer gebruikt. Zo dat is nogal een verschil.
Op het dak klimmen en afdekken doe ik niet. Levensgevaarlijk.
Prutsen met een schroevendraaier om een kabeltje los te prutsen ...Ik heb het helemaal gehad.
De materialen zijn veel goedkoper als de inspanning en het werk om een extra feature toe te voegen.
Maar dat je het iets goedkoper kan, daar is geen discussie over.
Ik vertegenwoordig graag de andere groep. Kan het ook beter, veiliger en met meer comfort.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door Kroppie »

moet je zo vaak iets veranderen dan 30x in 5 jaar?, ik doe het omgekeerd nog niet eens, geen 5x in 30 jaar.
gewoon goed uitvoeren dan zit het voor jaren, en met een goede schroevendraaier hoef je niet te prutsen, enkel maar draaien, en kan je er slecht bij?, dan is er niet lang genoeg nagedacht VOOR het installeren.
zo denk ik over dingen, niet alleen over het goedkoopste, maar panelen afdekken ook voor mij: mij niet gezien totaal overbodig.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door gsm »

Iedereen doet het zijn manier maar bij mijn laatste probleem in Zweden toen bleek dat de zekeringhouder kapot was is het toch gemakkelijk om even de schakelaar uit te zetten. Werk van 1 seconde en gelijk is het stroom er af en kon de accu weer tot rust komen. :thumbup: En ik ook :lol3:
Maar zoals gezegd iedereen moet het doen zoals hij het wil maar één ding is zeker : TS moet eerst het paneel afkoppelen en daarna de zekering vervangen en dan weer het paneel aankoppelen
Dat was toch de vraag van TS :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door Atoz »

Zelf heb ik voor onze vier panelen vier schakelaars gebruikt.
Leuke daaraan is dat ik ze dan ook eens kan vergelijken met elkaar.

Iedereen mag voor mij schroeven of desnoods zijn beddengoed op het dak uitspreiden (onze camper is drie meter hoog, uitschuifbare ladder hebben we steeds bij), maar ik verkies dus schakelaars en dat hoeven dan ook geen dure te zijn (max 6A dc per paneel dus ook per schakelaar)

Ik vraag me trouwens af of je volgens de gangbare veiligheidsvoorschriften er ook niet beter kunt voor zorgen dat je je panelen letterlijk op 'af' kunt schakelen.

( 4 x 100 Wp op het dak )
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door Kroppie »

laat maar eens horen welke gangbare voorschriften er op het gebied van zonnepanelen op voertuigen zijn .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door 309T16 »

Komen jullie dan nooit op het dak?
Visuele controle van bevestigingen en constateren eventuele beschadigingen.
Om nog maar te zwijgen over regelmatig de zonnepanelen soppen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel: volgorde van aansluiten bij defecte zekering?



Bericht door Kroppie »

ik 2x per jaar ,vlak voor de vakantie en na de winter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie