Storing bij aanzetten omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door Pienmajer »

Op het moment dat ik mijn omvormer aanzet (1500 w), lijkt het net of de 12 volt stroom even uitvalt, omdat de tv dan uitgaat en op standby gaat. Heeft iemand enig idee waar dat aan kan liggen ? Ik laat de omvormer nu maar aan, zodat zich dit niet meer voor doet. Groeten.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Storing bij aanzetten omvormer.



Bericht door travelscout »

Bedoel je met aanzetten: uit stand-by laten ontwaken van de omvormer?

Als je hem (onder belasting) aanzet, kunnen er piekstromen ontstaan.
Waardoor er even minder beschikbaar is voor andere apparaten (die vallen even uit, knipperen van lampen etc.).

Met name als je accu leger of niet meer in nieuw staat is (minder capaciteit heeft).
Maar ook de omvormer zelf (m.n. elco´s) kunnen door veroudering zulke verschijnselen ontstaan.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door Kroppie »

als je een (goedkopere) omvormer aanzet , zijn de condensatoren aan de ingang van die omvormer leeg , bij het aanzetten worden die in 1 klap opgeladen en dat vraagt vaak een heleboel stroom, waardoor er een spanningsdip ontstaat , waardoor andere apparaten uit kunnen schakelen, kijk vooral de accuklemmen op de hh accu na op corrosie, en op goed vastzitten.
welk merk omvormer en welke capaciteit accu heb je?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door jansloos »

Kan ook een slechte verbinding, in de plus of min leiding zijn. Hoge(re) overgangsweerstand.
Hierdoor zakt even de boordspanning.
Zet er een voltmeter op en kijk wat er gebeurt. Hoever de spanning zakt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door Pienmajer »

Kroppie schreef:
vr 06 jul 2018, 7:55
als je een (goedkopere) omvormer aanzet , zijn de condensatoren aan de ingang van die omvormer leeg , bij het aanzetten worden die in 1 klap opgeladen en dat vraagt vaak een heleboel stroom, waardoor er een spanningsdip ontstaat , waardoor andere apparaten uit kunnen schakelen, kijk vooral de accuklemmen op de hh accu na op corrosie, en op goed vastzitten.
welk merk omvormer en welke capaciteit accu heb je?

jos
De omvormer is een NDS 1500W smart in n de accus zijn redelijk nieuwe fraron litium accus 100ah per stuk.Zal de accuklemmen nakijken. Is het een probleem dat ik de omvormer altijd aan laat staan ? Ik weet dat dit een beetje stroom gebruikr dat is geen probleem.
Dank voor alle reacties en groet uit Zweden, Pat
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door Oppad »

Volgens de specificaties van de omvormer heeft deze een 'zachte start', al is het niet daarmee niet duidelijk hoe groot de inschakelbelasting zal zijn. Wat ik mij voor het oplossen van dergelijke storingen afvraag is: is het effect al van het begin na installatie (van accu of omvormer) opgetreden of is het later in de tijd ontstaan? In het laatste geval duidt het op iets dat er eerst niet was en moet dus ook weer (gemakkelijk) kunnen worden verholpen.

Martien
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door tijdverdrijver »

Het kan ook zijn dat BMS in de accu deze afschakelt door de inschakelpiek, hierbij kunnen de gegevens van de accu misschien uitsluitsel geven.

Verder is het voor de diagnose van belang (zoals al aangegeven) dat de volgorde van de veranderingen aan het systeem in kaart gebracht worden.
Als het niet de BMS is die afschakelt moet je naar overgangsweerstanden zoeken.
Je kunt dit controleren door een ledlamp (een goeilamp is misschien te langzaam om het te zien) rechtstreeks aan de accu te hangen, als deze even uit gaat is het bijna zeker de BMS.

Henk
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door Pienmajer »

Dank voor de reacties. Aanvankelijk had ik dit probleem niet, het is er dus later in gekomen.
Zolang het uitsluitend blijft bij een korte stroom onderbreking met uitsluitend als gevolg dat de tv op stanby gaat, heb ik er geen problemen mee. Als het meer problemen geeft, zal ik een expert moeteen opzoeken.
Veel groeten, Pat
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Storing bij aanzetten omvormer, opgelost



Bericht door Pienmajer »

Vandaag bij Fraron geweest, de leverancier van de accu,s. Probleem: als de NDS omvormer aangezet werd en de condensatoren opgeladen moesten worden, gingen beide lithium accus uit. Dus geen spanning meer. Omdat het zonnepaneel meestal iets aan stroom levert, startten ze daarna meteen weer op.
Met de omvormer van het merk Fraron (getest) deed het probleem zich niet voor.
Dus dacht men aan een defect in de NDS omvormer. Echter: bij een nieuwe accu van Fraron, deed zich het probleem niet voor. Mijn accus zijn doorgemeten, maar er zou niets vreemds zijn.
Dus wat er nu verkeerd was met mijn accus weten ze bij Fraron ook nog niet, maar de oplossing was: op garantie twee nieuwe accus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door Kroppie »

dan is de stroompuls die ontstaat bij het inschakelen van de omvormer voor het opladen van de ingangscondensatoren te hoog voor de accu.

te verhelpen door b.v. voor het inschakelen, van de omvormer , 12 volt op de omvormer te zetten met tussenschakeling van een zware gloeilamp o.i.d. die begrensd de stroom dan, en als na een korte tijd de condensatoren opgeladen zijn dan pas de 12 volt rechtstreeks in te schakelen,
dan heb je die grote inschakelpuls niet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Storing bij aanzetten omvormer



Bericht door Pienmajer »

Dank voor je uitleg en advies Jos.
Ik hoop dat het met de nieuwe accu,s opgelost blijft.
Groet, Pat
Plaats reactie