Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Even een zijstapje?
Nu hebben wij ook een camper uit 1990. Ik vraag me al tijden af wat die EBL onder de bank nu eigenlijk doet.
We zijn volledig zelfvoorzienend door de zonnepanelen en hebben een 230V Ctek acculader als backup.
Is het het wel waard om die EBL te laten zitten?
Nu hebben wij ook een camper uit 1990. Ik vraag me al tijden af wat die EBL onder de bank nu eigenlijk doet.
We zijn volledig zelfvoorzienend door de zonnepanelen en hebben een 230V Ctek acculader als backup.
Is het het wel waard om die EBL te laten zitten?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Ik neem aan dat jullie met 'EBL' de omvormer bedoelen die in de bank naast de boiler zit? Volgens mij doet die kast niets anders dan omvormen van 230 naar 14 volt en verdelen van de bedrading. Het ding vormt in principe een geheel met het controlepaneel boven de cabine, waar de hele regeling in verwerkt is. De kabelboom tussen omvormer en controlepaneel is dan ook niets anders dan een komen en gaan van draden die vervolgens achterop (eigenlijk voorop, als ik naar de rijrichting van de auto kijk) de omvormer weer worden verdeeld over de diverse appendages in de camper zelf.
Hobby 600 1990
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Mijn controlepaneel werkt niet en tot nu toe heb ik daar geen enkel probleem mee gehad. Ik ga toch niet zitten aflezen op dertig jaar oude elektronica. Voor een paar euro een paar voltmeters gekocht op Aliexpress en ik weet precies waar ik aan toe ben.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
@graddus,
Wij hebben ook een Hobby 600 uit 1986 gehad, waarvan de HH-accu rot was (bij aanschaf al).
Dus nieuwe accu geplaatst en de zwarte kast onder de bank, Cramer CVC buiten gebruik gesteld. Steker uit de 230 V en andere, modernere
lader aangesloten. De twee meerpolige connectors moet je laten zitten (doorverbindingen).
Wij hebben ook een Hobby 600 uit 1986 gehad, waarvan de HH-accu rot was (bij aanschaf al).
Dus nieuwe accu geplaatst en de zwarte kast onder de bank, Cramer CVC buiten gebruik gesteld. Steker uit de 230 V en andere, modernere
lader aangesloten. De twee meerpolige connectors moet je laten zitten (doorverbindingen).
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Daar begin ik nu toch ook steeds meer naar te neigen, had ik eindelijk 14,5 volt uit de lader, levert de gek nu zelfs 20 volt of meer. Dat gaat accu's kosten, zoveel is duidelijk. Lijkt me niet de bedoeling.
Hobby 600 1990
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Dus eigenlijk kan ik gewoon de stekker van de Cramer uit het stopcontact trekken, mijn trouwe druppellader (CTEK MSX3.8 ) rechtstreeks op de boordaccu aansluiten en verder alles laten zoals het is? Of denk ik nu te simpel? Nu is de huidige lader een exemplaar van 16 A, dus ik neem aan dat ik om goed te zijn eigenlijk een moderne geregelde lader van een gelijkaardig amperage zou moeten gebruiken?
Hobby 600 1990
Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Wat is de capaciteit van de accu?
Aan de hand daarvan bepaal je de capaciteit van de lader, minimaal 10% en max 20% van de accu capaciteit.
Je hebt het steeds over een omvormer van 230 naar 12 volt, dat is geen omvormer maar een acculader.
Aan de hand daarvan bepaal je de capaciteit van de lader, minimaal 10% en max 20% van de accu capaciteit.
Je hebt het steeds over een omvormer van 230 naar 12 volt, dat is geen omvormer maar een acculader.
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Inderdaad, acculader. De accu heeft een capaciteit van 100Ah.
Hobby 600 1990
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Inmiddels de stekker van de originele lader uitgetrokken en een nieuwe Victron acculader aangesloten op de huishoudaccu. Regelt zichzelf, ik kan op mijn telefoon zien wat hij aan het doen is en alles (behalve de laadstroom op de ampèremeter) werkt verder gewoon. Mooi.
Hobby 600 1990
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Er uit halen Jielus, geeft ruimte en scheelt gewicht. Op de plek van de Calira EBL van mijn camper staat nu een extra HH-accujielus schreef: ↑wo 04 jul 2018, 8:27Even een zijstapje?
Nu hebben wij ook een camper uit 1990. Ik vraag me al tijden af wat die EBL onder de bank nu eigenlijk doet.
We zijn volledig zelfvoorzienend door de zonnepanelen en hebben een 230V Ctek acculader als backup.
Is het het wel waard om die EBL te laten zitten?
Re: Hobby 600: acculader stopt niet met laden (1990)
Ik begin hier een nieuwe draad over!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"