Startaccu laden met Victron Multiplus

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu laden met Victron Multiplus



Bericht door Kroppie »

of tussen hh accu en startaccu een diode met een halogeen lampje, word er ook bij geladen als de hh accu een hogere spanning heeft dan de start accu, en vanuit de start accu naar de hh accu kan niet .
dus gaat het lampje of de diode stuk dan word er simpel niet geladen van de de hh accu naar de startaccu maar anders om is nooit mogelijk.

een 50watt 12 volt halogeenlampje in serie met een 6 ampere schottky diode tussen de plus van de hh en de plus van de startaccu, met de doorlaat van de diode richting startaccu

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Startaccu laden met Victron Multiplus



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

iceskater schreef:
zo 08 jul 2018, 23:16
Ben er inmiddels achter en volgens mij zit het iets anders... de startaccu krijgt geen laadstroom als de huishoudaccu in de bulk modus wordt geladen, pas in de absorptie fase van de huishoudaccu krijgt de startaccu wat laadstroom.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik was een half uur koffie drinken schat ik zo? Ik had een nieuwe nog nooit opgeladen LFD180 aangesloten, die heeft denk ik wel wat langer nodig voordat hij absorptie fase zit. Ik heb trouwens een 12/800/35, die geeft max 4A op de startaccu-aansluiting.
Maar zoals gezegd, ik heb verder weinig geklokt en gemeten (behalve de voltages) en hij doet 't, dat vond ik het belangrijkste. :)

Voor laden tijdens het rijden heb ik een Schaudt Laadbooster, alvast voor de toekomst, mocht er ooit een ander type accu in komen, en ik kan met dunnere bekabeling uit, maar dat is eigenlijk al weer een ander onderwerp. Die is iig niet bidirectioneel, vandaar de aansluiting, net als TS, voor de winterstalling. (en die tachograaf die ik nog van permanente plus naar geschakeld moet omzetten)

Groeten
Jeroen
Plaats reactie