Overvoltage autobatterij mogelijk?
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Toemke
Volgens mij moet je duidelijk zijn.
Klopt het dat er 16,0 Volt op je display staat en slechts 14,7 Volt op je voltmeter en dit ter hoogte van de accu gemeten ?
Het hele verhaal is daarmee veel éénvoudiger. Je camper display geeft een verkeerde waarde aan.
Daarna blijft de vraag waarom je startaccu na 7 jaar "gesmolten" is. Dat is een hele kwalijke zaak.
Na 7 jaar mag die van mij stuk gaan maar smelten is gevaarlijk en dat wens ik niemand toe.
Ik heb al meerdere dergelijke gevallen gezien en kon in de meeste gevallen toch de oorzaak vaststellen.
Volgens mij moet je duidelijk zijn.
Klopt het dat er 16,0 Volt op je display staat en slechts 14,7 Volt op je voltmeter en dit ter hoogte van de accu gemeten ?
Het hele verhaal is daarmee veel éénvoudiger. Je camper display geeft een verkeerde waarde aan.
Daarna blijft de vraag waarom je startaccu na 7 jaar "gesmolten" is. Dat is een hele kwalijke zaak.
Na 7 jaar mag die van mij stuk gaan maar smelten is gevaarlijk en dat wens ik niemand toe.
Ik heb al meerdere dergelijke gevallen gezien en kon in de meeste gevallen toch de oorzaak vaststellen.
Groeten Kampo
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Kampo,
inderdaad, 16V op het display, 14,7V aan de polen van de accu, dit zowel aan de start als aan de HH accu.
De oude start-accu zag er wel niet zo erg uit als die op jouw foto. Hij was aan de zijkanten niet meer vlak, er zaten wat "golven" in, aan de bovenkant was niets te zien.
inderdaad, 16V op het display, 14,7V aan de polen van de accu, dit zowel aan de start als aan de HH accu.
De oude start-accu zag er wel niet zo erg uit als die op jouw foto. Hij was aan de zijkanten niet meer vlak, er zaten wat "golven" in, aan de bovenkant was niets te zien.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Update: ik weet niet wat het probleem was maar feit is dat ik met een kapotte start accu zat die bovendien sporen van overhitting vertoonde en een kapotte 50A zekering op de aansluitingen aan de plus pool vd start accu en eentje in de lader.
Ondertussen zit er een nieuwe startaccu in en hangt alles alweer een tijd aan de 220V zonder probleem. De batterij wordt niet warm, de zekeringen ook niet, laadstroom, gemeten aan de polen, 14,6 a 14,7V.
Volgens mij heeft de oude batterij om een of andere reden inwendig kortsluiting veroorzaakt maar de reden is mij niet duidelijk. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt maar moest er ergens een probleem zitten, zou het toch logisch zijn dat de boel ondertussen al terug gesprongen was, niet? Hij staat nu, net als de vorige keer, gewoon op stalling aan 220V zonder verbruikers.
Ondertussen zit er een nieuwe startaccu in en hangt alles alweer een tijd aan de 220V zonder probleem. De batterij wordt niet warm, de zekeringen ook niet, laadstroom, gemeten aan de polen, 14,6 a 14,7V.
Volgens mij heeft de oude batterij om een of andere reden inwendig kortsluiting veroorzaakt maar de reden is mij niet duidelijk. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt maar moest er ergens een probleem zitten, zou het toch logisch zijn dat de boel ondertussen al terug gesprongen was, niet? Hij staat nu, net als de vorige keer, gewoon op stalling aan 220V zonder verbruikers.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Er zat een originele in van Fiat. De camper is nieuw gekocht in 2013 maar het chassis is van 2011 en hij had maar 18.000km toen wij hem kochten. Misschien van zoveel stil te staan?
Nu zit er een INTACT 110AH 61042 in, hier de specs: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... 042-detail
Nu zit er een INTACT 110AH 61042 in, hier de specs: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... 042-detail
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Bij deze accu er voor zorgen dat de laadspanning niet boven de 14.4 volt komt.
Dat is nu blijkbaar wel het geval, accu wordt daardoor overladen en zal gaan gassen.
Gevolg is dat het overdrukventiel open gaat en er druk met vocht ontsnapt.
Dat vocht krijg je bij de huidige accu’s er niet meer in.
Dat is nu blijkbaar wel het geval, accu wordt daardoor overladen en zal gaan gassen.
Gevolg is dat het overdrukventiel open gaat en er druk met vocht ontsnapt.
Dat vocht krijg je bij de huidige accu’s er niet meer in.
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
het is een calcium/calcium accu en volgens het plaatje van de accu uit de link is het een nieuwe generatie en mag de laadspanning tot 14,8 volt bedragen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Juist een type accu dat ik zeer zeker niet meer als startaccu in een wat ouder auto wil hebben. Had er twee in gebruik. Allebei na een jaar al stuk. Enige reden, die ik kon verzinnen is dat de dynamo niet de accu kon vol laden.
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
inderdaad.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Voordeel van dit type accu is wel dat bij een camper met een AGM HH-accu het ideaal is om als startaccu te gebruiken.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
"Je camper display geeft een verkeerde waarde aan."
Wellicht geeft het display de maximum behaalde waarde aan en dient dit te worden gereset.
Laadapparaat is immers microprocessor gestuurd.
Wat staat er over in de gebruiksaanwijzing?
Overigens slijten accu´s ook (en dan vooral doordat ze niks te doen hebben).
Er vormt zich een laag drap onder in de accu die naar verloop van tijd sluiting tussen de platen veroorzaakt.
Daardoor daalt de inwendige weerstand en loopt zowel de laadspanning als de laadstroom steeds verder op.
Maar ook de inwendig temperatuur.
Dit alles tot er volledig sluiting ontstaat en zelfs zekeringen van 50A(!) smelten (gelukkig maar).
Indat geval moet ook de huishoudaccu gedurende onbekende tijd, maximaal 20A stroom aan de startaccu geleverd hebben.
Immers, de 230V-12V ladert geeft maximaal 30A (30+20=50)!
Niet zo best voor de huishoudaccu maar ook die is vast wel beveiligd tegen diep ontlading.
Vreemd alleen nog dat de overspannings- en maximaal temperatuurbeveiliging, op het laadapparaat zelf niet aangesproken zijn....
Zelf zou ik de koppeling met dat automatisch (bij-)laden startaccu, verwijderen. Of hooguit handmatig maken.
En bij langdurende stilstand van de camper waarschijnlijk de min (-) pool van de startaccu loskoppelen. Of een accu scheider toepassen. En als laatste de EBL volledig resetten om die melding van die 16V op het paneel uiteindelijk, definitief kwijt te raken.
Enfin, oorzaak dus: interne sluiting startaccu door (overmatige) veroudering.
Wellicht geeft het display de maximum behaalde waarde aan en dient dit te worden gereset.
Laadapparaat is immers microprocessor gestuurd.
Wat staat er over in de gebruiksaanwijzing?
Overigens slijten accu´s ook (en dan vooral doordat ze niks te doen hebben).
Er vormt zich een laag drap onder in de accu die naar verloop van tijd sluiting tussen de platen veroorzaakt.
Daardoor daalt de inwendige weerstand en loopt zowel de laadspanning als de laadstroom steeds verder op.
Maar ook de inwendig temperatuur.
Dit alles tot er volledig sluiting ontstaat en zelfs zekeringen van 50A(!) smelten (gelukkig maar).
Indat geval moet ook de huishoudaccu gedurende onbekende tijd, maximaal 20A stroom aan de startaccu geleverd hebben.
Immers, de 230V-12V ladert geeft maximaal 30A (30+20=50)!
Niet zo best voor de huishoudaccu maar ook die is vast wel beveiligd tegen diep ontlading.
Vreemd alleen nog dat de overspannings- en maximaal temperatuurbeveiliging, op het laadapparaat zelf niet aangesproken zijn....
Zelf zou ik de koppeling met dat automatisch (bij-)laden startaccu, verwijderen. Of hooguit handmatig maken.
En bij langdurende stilstand van de camper waarschijnlijk de min (-) pool van de startaccu loskoppelen. Of een accu scheider toepassen. En als laatste de EBL volledig resetten om die melding van die 16V op het paneel uiteindelijk, definitief kwijt te raken.
Enfin, oorzaak dus: interne sluiting startaccu door (overmatige) veroudering.
Paul.
Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?
Bedankt travelscout, jouw besluit bevestigt mijn vermoeden.
De zekering van het laadapparaat was ook gesprongen maar ik weet niet zeker of het dat is wat jij bedoelt.
In de handleiding vind ik niets om een reset te doen. Ik heb de hele boel al eens zonder stroom gezet maar dat verandert niets.
De massa schakelaar voor de startaccu neem ik mee al denk ik niet dat de camper, nu ie bij ons is, nog zoveel en lang zal stilstaan
De woonbatterijen kunnen er wel al af met massaschakelaar, die zit erin.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg
De zekering van het laadapparaat was ook gesprongen maar ik weet niet zeker of het dat is wat jij bedoelt.
In de handleiding vind ik niets om een reset te doen. Ik heb de hele boel al eens zonder stroom gezet maar dat verandert niets.
De massa schakelaar voor de startaccu neem ik mee al denk ik niet dat de camper, nu ie bij ons is, nog zoveel en lang zal stilstaan
De woonbatterijen kunnen er wel al af met massaschakelaar, die zit erin.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia