Overvoltage autobatterij mogelijk?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door 309T16 »

Afbeelding

Afbeelding

Simpel gezegd: het kastje waar alle samen komt.

In de EBL (ElectroBlock) wordt geschakeld, verbonden, gezekerd, geladen en gemeten.
De kern dus van je 12v systeem!
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Toemke »

Ok, bedankt, ik was een beetje snel, ik had gisteren de zoekfunctie in mijn haast uit het oog verloren.

Bij mij zit er inderdaad iets gelijkaardigs in (NE256) maar daar zijn ook alle zekeringen ok. (links onder op de foto)
Vandaag nog wat verder zoeken en testen..

Dit zijn zowat alle componenten van mijn systeem samen met 2 HH batterijen en een zonnepaneel.
De bijlage Schermafbeelding 2018-06-23 om 08.19.58.png is niet meer beschikbaar
Schermafbeelding 2018-06-23 om 08.19.58.png
Schermafbeelding 2018-06-23 om 08.19.58.png (618.4 KiB) 743 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Toemke op za 23 jun 2018, 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Toemke »

apart dan maar

Schermafbeelding 2018-06-23 om 08.20.22.png
Schermafbeelding 2018-06-23 om 08.20.22.png (557.35 KiB) 744 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door kampo »

Was je vraag, waar je welke componenten hebt ... zal je zelf toch moeten opgeven.
Maak misschien voor jezelf een lijstje met alle typenummers van de toestellen.
Ikzelf doe dat met foto's van de typeplaatjes die ik opsla in een bestandje.
En welke blokcentrale heb je nu ?
Dat is normaal de kast waar de 12V zekeringen opzitten.
Vandaar vertrekt er ook een datakabel naar het monitoringpaneel.

En let een beetje op want er is wel echt iets mis als je startaccu zo warm is geworden dat hij smelt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Toemke »

Nee hoor, ik weet ze allemaal zitten, het was enkel om een idee te geven wat er in zit.
NE256 is de blokcentrale, alle zekeringen in orde.
Tot nu toe enkel een doorgebrande 30A zekering in de lader

EN

:bang: een 50amp zekering is toch doorgebrand :bang:
Ik ging er domweg van uit dat die goed was omdat de aanhangerlichten werken (oranje kabel op de foto aan de +pool batterij) maar dat ding zit vóór de zekering aangesloten en is apart afgezekerd.
Als ik daar kort een verbinding maak zie ik plots wel de accu spanning op het display. Zekeringen heb ik nu besteld.

Zou het nu kunnen dat de autobatterij die minstens 7 jaar oud was (camper nieuw van 2013 maar onderstel 2011) en constant aan de laadstroom hangt op een gegeven moment is beginnen koken en de kortsluiting heeft veroorzaakt waardoor 2 zekeringen zijn gesprongen?
De "batterij man" denkt dat het best kan zijn omdat de laadstroom toch redelijk hoog is (16V) voor die oudere batterijen maar geen probleem voor de nieuwere en ook niet voor de woonbatterijen?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Ares »

Laden met 16v? :o

Ik zou afhankelijk van het accu type 14,4 - 14,8v max verwachten.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door kampo »

Normaal mag dat nooit boven de 14,7V gaan.
Bij de meeste startaccu soorten zelfs 14,4 volt.
Vanaf 14,4 Volt gaan de accu's gassen en koken ze leeg.
Dus lang laden op hogere spanning als 14,4 volt is niet goed.
Meet dat eens en vertel.

Als je een defecte accu gaat laden met een zware lader dan kan het gebeuren dat de accu smelt.
Dat is mogelijk bij een defecte accu. De stroom wordt niet meer opgenomen door de platen maar zet zich om in warmte.

Maar een nieuwe accu gaan laden met >14,7 volt dat is echt destructief.
Met euro 6 motoren en intelligente dynamo wil het nog wel eens wat hoger zijn, maar dan kort.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Toemke »

Ok bedankt voor de duidelijke uitleg.

Als ik de multimeter op de HH batterij zet lees ik een spanning van 14,69V en 14,70V als hij aan de 220V volt hangt.
Het display in de camper is wat te optimistisch me dunkt..

Aan de start accu lees ik gewoon de batterijspanning af. Die wordt niet geladen maar ik moet die zekering 50A nog vervangen, is besteld.
Bijlagen
IMG_1233.JPG
IMG_1233.JPG (106.87 KiB) 690 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Toemke »

IMG_1230.JPG
IMG_1230.JPG (96.21 KiB) 689 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Toemke »

Update:

Net heb ik even een overbrugging gemaakt aan die 50A zekering bij de +pool van de start accu en snel de laadstroom gemeten bij 220V.

Daar komt ook 14,69V toe dus de lader laadt ok.
Maarrrr, het kabeltje heb ik na 10seconden terug verwijderd en wat blijkt nu? De stroom loopt terug alsof er een nieuwe zekering in zit, kan zoiets? Voor de zekering meet ik 14,69V achter de zekering 12,82V net hetzelfde als op de startaccu polen.
Op het optimistische display staat nu op 16,1V voor de startaccu en 16V voor de HH accu's.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door 309T16 »

Dus toch een tweede zekering kapot.
Dat een accuspanning terugloopt na loskoppelen lader is normaal. 12.8V is een heel reële waarde.
Een spanning van 16V mag nooit op een 12V accu staan. Zou dit zeker checken met de meetpennen van je multimeter rechtstreeks op de accu's!!!!

16V is ronduit gevaarlijk!

Vindt het slecht ontworpen, dat je geen spanning weergave op het display hebt als de grote zekering eruit ligt. Het betekent namelijk ook dat het display niet de echte accuspanning weergeeft maar eentje die lager ligt a.g.v. spanningsval over de dikke stroomader.
Verre van professioneel.

Ook is 14,7V te veel voor de Zap accu. Heb deze accu's ook gehad. 14.4 is de correcte laadspanning
Gebruikersavatar
dejema
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 15:23
Locatie: west-vlaanderen - België

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door dejema »

Normaal met een druppellader mag uw MH constant
op 220V aangesloten zijn. Deze verminderd automatisch
het laadpatroon wanneer uw baterrijen praktisch vol zijn.
Maar idd., 14.4V is de Max. voeding op uw batterijen.
Groetjes,
Jean-Marie

Tijd voor van alles, voor alles geen tijd
Frankia platin op mercedes 519 190pk automaat
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door Toemke »

@309T16 Ik denk dat je mijn laatste posts niet goed hebt gelezen.

Ik heb toch geschreven dat de gemeten waarde, mét multimeter, die de lader afgeeft 14,69V a 14,70V is en dat het display in het woongedeelte een beetje overenthousiast 16V aangeeft. Ik heb overigens een foto gepost waarop duidelijk te zien is dat ik op de polen meet en het resultaat zie je op de multimeter ook.Het Display in het woongedeelte is ook geen exact meetinstrument volgens mij maar een indicatie of er geladen wordt of niet.. ok dat zou nauwkeuriger kunnen. Maar, je conclusie dat het een slecht ontwerp is en verre van professioneel vind ik wel heel kort door de bocht.

Ondertussen heb ik nog eens een overbrugging gedaan op die 50A zekering en de motor gestart. Alles werkt naar behoren en ook de koelkast doet het zoals het moet op 12V.
Zodra ik die bewuste zekering heb ontvangen ga ik die monteren en de camper opnieuw constant aan 220V hangen en minstens 2 weken dagelijks controleren.

Volgens de "batterij man" was de +7 jaar oude start accu waarschijnlijk de oorzaak, die heeft duidelijk gekookt en kortsluiting veroorzaakt. Ik ben geen specialist maar zijn uitleg was dat dit oudere type startaccu een laadspanning van 14,7V gedurende langere tijd niet goed verdraagt. Op de nieuwe 110Ah batterij staat trouwens iets van "verdraagt hogere laadspanningen" en een Voltwaarde erbij, de juiste terminologie ben ik effe kwijt.
De lader laadt in alle geval niet meer als toegestaan, alternator en zonnepaneel ook niet.

@dejema volgens de "Batt Man" en kampo is 14,7V voor moderne batterijen geen probleem maar ik zal het resultaat binnen 2 a 3 weken hier zeker melden.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Overvoltage autobatterij mogelijk?



Bericht door 309T16 »

Klopt wat je zegt. Verwarde het met de spanning op de startaccu.

De Zap accu mag volgens de leverancier, beslist geen 14.7V hebben. Dit is gewoon een klassieke accu volgens de specs.

Mijn oordeel over de manier van meten van de startaccu spanning mag je kort door de bocht vinden. Ik pretendeer, dat te mogen zeggen na 40 jaar in het elektronica vakgebied te circuleren :wink:

Is een algemene ontwerpvereiste bij spanningsmeting op afstand, dat je dat niet doet via de bedrading, waar de belasting aan hangt. Dit is gewoonweg taboe bij professionele toepassingen. Is gewoon klungelig.

Naast het nadeel van het ontbreken van de weergave van de accuspanning na springen van de zekering, wordt de spanning niet op de juiste manier gemeten. Dit zal bij een hoge stroom leiden tot een afwijking, die in de honderden mV kan lopen. Dit allemaal afhankelijk van de laadstroomgrootte, diameter en lengte kabel

Dat mijn Tabbert dit op de juiste manier doet, zal waarschijnlijk meer te maken hebben met de tijd waarin het ontworpen/gefabriceerd is dan het merk an sich.
Plaats reactie