Meten van de dynamo stroom kan met een stroomtang. Echter weet je niet wanneer, de dynamo maximaal levert. Stroom is altijd het gevolg van vraag, de belasting dus.PeterB schreef: ↑wo 04 jul 2018, 8:36
Waar kan ik zien of hoe meten hoeveel de dynamo voertuig heeft?
Op dit diagram, zie je op JP6, de lijn getekend in volle lijn, komende van de battery charger, naar positie 2 op plaatst JP6, dit is het befaamde datakabel of signaalkabel, waarover ik het had in vorige posts. Deze geeft signaal aan het ebl blok, wanneer de lader 220v detecteert, om zo de motorbatterij paralell te schakelen voor te laden. Je hoort ook een relais klikken wanneer dat gebeurt. Vermoedelijk is dat een 12v signaal, die wordt uitgestuurd naar het relais? Als enorme leergierige geek, wil ik dat allemaal uitzoeken en op een of andere manier dat signaal kunnen reproduceren om terug die motorbatterij te kunnen schakelen, anders wordt het de cytrix, die ik liggen heb. ( in dat laatste geval, zit ik dan met de vraag, omtrent mijn zonnelader, die de AGM hh batterij bijlaad, met zijn gegeven laadstromen per AGM type, en de startbatterij, gewoon een natte PB batterij is....met als gevolg kans op te hoge laadstromen, via de cytrix? Kan dit)
Grtz
Peter
Zal in de praktijk ook niet vaak voorkomen, dat de dynamo voor 100% levert. Gewoon je chassisnummer aan de dealer opgeven, lijkt mij de kortste klap om er achter te komen wat de de maximale stroom is van de dynamo.
Met een oscilloscoop kan je een datakabel meten, om er achter te komen of het alleen DC is of dat er echt data overheen gaat. Je kan sowieso beginnen met een DC voltmeter om een 12V schakelspanning te zien verschijnen. Dat kan nooit kwaad.
Te hoge laadstromen door de Cyrix kan je uitsluiten. Je zonnepaneel veroorzaakt dat zeker niet. Enige, dat kan gebeuren, is dat als je twee accu's met elkaar verbindt via de Cyrix, er geëffend wordt. De volle accu zal de lege (die met de lagere spanning) gaan vullen tot de spanning gelijk is en er is dus geen stroom meer kan lopen. Stroom is altijd een gevolg van potentiaalverschil!
De bepalende factor van deze effeningsstroom is de gebruikte weerstand tussen de twee acu's. M.a.w. de gebruikte kabelweerstand (afh. diameter en lengte) samen met de overgangsweerstanden veroorzaakt door de connectoren en het Cyrix relais.
Jouw 240A relais kan dit zeker aan.
Grt. Willart