Bestaande lader Nordelettronica vervangen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door 309T16 »

PeterB schreef:
wo 04 jul 2018, 8:36


Waar kan ik zien of hoe meten hoeveel de dynamo voertuig heeft?

Op dit diagram, zie je op JP6, de lijn getekend in volle lijn, komende van de battery charger, naar positie 2 op plaatst JP6, dit is het befaamde datakabel of signaalkabel, waarover ik het had in vorige posts. Deze geeft signaal aan het ebl blok, wanneer de lader 220v detecteert, om zo de motorbatterij paralell te schakelen voor te laden. Je hoort ook een relais klikken wanneer dat gebeurt. Vermoedelijk is dat een 12v signaal, die wordt uitgestuurd naar het relais? Als enorme leergierige geek, wil ik dat allemaal uitzoeken en op een of andere manier dat signaal kunnen reproduceren om terug die motorbatterij te kunnen schakelen, anders wordt het de cytrix, die ik liggen heb. ( in dat laatste geval, zit ik dan met de vraag, omtrent mijn zonnelader, die de AGM hh batterij bijlaad, met zijn gegeven laadstromen per AGM type, en de startbatterij, gewoon een natte PB batterij is....met als gevolg kans op te hoge laadstromen, via de cytrix? Kan dit)

Grtz

Peter
Meten van de dynamo stroom kan met een stroomtang. Echter weet je niet wanneer, de dynamo maximaal levert. Stroom is altijd het gevolg van vraag, de belasting dus.
Zal in de praktijk ook niet vaak voorkomen, dat de dynamo voor 100% levert. Gewoon je chassisnummer aan de dealer opgeven, lijkt mij de kortste klap om er achter te komen wat de de maximale stroom is van de dynamo.

Met een oscilloscoop kan je een datakabel meten, om er achter te komen of het alleen DC is of dat er echt data overheen gaat. Je kan sowieso beginnen met een DC voltmeter om een 12V schakelspanning te zien verschijnen. Dat kan nooit kwaad.

Te hoge laadstromen door de Cyrix kan je uitsluiten. Je zonnepaneel veroorzaakt dat zeker niet. Enige, dat kan gebeuren, is dat als je twee accu's met elkaar verbindt via de Cyrix, er geëffend wordt. De volle accu zal de lege (die met de lagere spanning) gaan vullen tot de spanning gelijk is en er is dus geen stroom meer kan lopen. Stroom is altijd een gevolg van potentiaalverschil!

De bepalende factor van deze effeningsstroom is de gebruikte weerstand tussen de twee acu's. M.a.w. de gebruikte kabelweerstand (afh. diameter en lengte) samen met de overgangsweerstanden veroorzaakt door de connectoren en het Cyrix relais.
Jouw 240A relais kan dit zeker aan.

Grt. Willart
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door PeterB »

Hallo iedereen,

Na de sucsevolle vervanging van de Nordelectronica lader door de M+/1200W, en deze momenteel enkel als lader te hebben gebruikt op onze Italie reis, wil ik nu starten aan deel twee van de installatie, zijnde het omvormen, wanneer geen 220v voorhanden is.

De bedoeling is op de 220V stopkontacten, 220V te hebben, wanneer de omvormer in bedrijf komt.

Waar de 220V binnenkomt, zit in het 220v blok ook al de automaat ingebouwd, vandaar uit gaat het naar een 220V verdeeldoos, vandaar, richting koelkast, zone hh batterijen( waar de oude Nord lader werdt gevoed en ik nu in chargermodus only, de 220v aftap voor de M+) en ook naar de 220V stopkontacten rechtstreeks.

Daar de M+ binnenzit net naast de HH bat, plan ik een 3x2,5mm x 8m naar de entree te leggen waar de 220v binnenkomt, net achter de automatische zekering en dit om de M+ te voeden. Een tweede kabel zal dan lopen van de omvormer out naar het verdeelpunt van de 220v , op de plaats waar nu de 220v laadpaal binnenkomt( dus ook 3x 2,5mm van 8m)

Is deze manier correct?
Wat zou ik als automaat en aardlek gebruiken om de 220v pure sinus te zekeren, alvorens deze naar het centrale verdeelpunt gaat? Ik dacht aan 16A....( max belasting zou een kleine expresso machine zijn, die rond de W van de omvormer zal werken)

Graag jullie reacties en ideen aub.

Grtz

Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door Kroppie »

hou er rekening mee dat de lader en de koelkast 230volt niet op de omvormer moeten gaan werken , dus die meteen na binnenkomst van de paal aansluiten.

anders gaat de omvormer op accu werken en de lader op de omvormer, gaat dan de accu weer opladen,geen wenselijke situatie, en de koelkast moet ook niet via de accu, , bij geen paal moet die op gas en tijdens rijden op 12 volt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door 309T16 »

Wat Jos schrijft i.c.m. het schakelbaar zijn van de twee AC-bronnen zijn de essentïele punten.

Het moet gewoon niet mogelijk zijn, dat de omvormer 220V levert aan de stopcontacten, terwijl de walstroom ook aangesloten is op dezelfde stopcontacten!
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door PeterB »

Jos en 309T16,

Ik denk dat dit met de Multiplus ook niet kan...de omvormer zal pas werken als het systeem geen 220V meer detecteerd aan zijn AC in. Dan pas zal de AC out in werking treden....het gaat hier over de Victron Multiplus...
Dit is volgens mij, wel een van de betere systemen op de markt, naast enkele anderen ....

Wat ik nog niet kreeg als advies is hoe zwaar ik de onderbreker en aardlek schakelaar neem op de AC out, wanneer de omvormer in bedrijf gaat.

Ijskast is ofwel 12v al rijdend of gas, geen 220v( mogelijkheid is er, maar gas is ruim aanwezig bij mij en is ook mijn voorkeur)

Ik zal eens horen in Dusseldorf binnenkort...

Grts

Peter
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door 309T16 »

Heb de specs net doorgelezen Peter. Klopt wat je zegt. Gaat zelfs nog een stapje verder las ik. Het gecombineerd gebruiken van zowel de beperkte walstroom capaciteit aangevuld met die van de omvormer.

Vanuit technisch oogpunt een leuk stukje speelgoed hoor!
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door PeterB »

Hi 309,

Klopt is een prachtig NL ontwerp, maar men zeker fier kan op zijn...ik toch alvast omdat hij in onze camper zit....ok de kost is er, maar die is eenmalig en in combinatie met de Color control display...super! Ik heb de dongle om de M+ aan te sluiten op de PC, om SW matig alles te programmeren...ontelbare mogelijkheden, waaronder ook dus de samenwerking tussen walstroom en omvormer, indien walstroom ontoereikende capaciteit zou hebben...( zal in mijn geval niet voorkomen natuurlijk)

Ik sta wel wat alleen met de M+ inzake installatie, weinig of geen hulp van de leverancier....( noem geen namen), mijn installatie zal te klein zijn voor hun :-B

Ik ben nu aan het kijken voor die aardlek en automatische zekering op de AC out. Bij de stroomwinkel en andere zaken hebben ze kant en klare stroomblokken met aardlek en auto zekering erin.

Wordt vervolgd

Peter
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door Metor »

Wat zou ik als automaat en aardlek gebruiken om de 220v pure sinus te zekeren, alvorens deze naar het centrale verdeelpunt gaat? Ik dacht aan 16A....( max belasting zou een kleine expresso machine zijn, die rond de W van de omvormer zal werken)
Dus je wilt een zekeringautomaat en aardlekschakelaar plaatsen in de AC-OUT van de M+.
Lijkt me niet nodig. Zou dit even bij Victron navragen.
De zekeringautomaat en aardlekschakelaar moet wel in de AC-IN zitten.
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door PeterB »

Wat is de ervaring van de andere forumleden, die een Multiplus staken? Hebben jullie op de AC out een extra beveiliging zitten?

Op de AC in, zit die net achter de automatische zekering van de walstroom In ... dus dat zou goed moeten zitten....

Peter
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door iceskater »

PeterB schreef:
di 21 aug 2018, 11:32
Wat is de ervaring van de andere forumleden, die een Multiplus staken? Hebben jullie op de AC out een extra beveiliging zitten?

Op de AC in, zit die net achter de automatische zekering van de walstroom In ... dus dat zou goed moeten zitten....

Peter
Ik heb hetzelfde klusje gedaan met een Multiplus. Volgens Victron hoeft de AC na de multiplus niet verder gezekerd of beveiligd. Heb ik ook niet gedaan. En ook getest (per ongeluk dat wel :bang: ).... bij kortsluiting, treedt er een beveiliging in. Na aan en uitzetten van de multiplus wordt dit weer opgeheven. Er springt dus niet eens een zekering die vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door Atoz »

Zulke apparatuur kost je toch wel wat, dus een zekering te veel is geen drama.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door blizard »

Er zit dus wel een zekering in, maar die zit in het DC gedeelte.
Bij een AC kortsluiting wordt de MP ontkoppeld. Ze leveren wel een beveiliger maar die zijn aardig aan de prijs.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... tch-EN.pdf
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door PeterB »

Die switch zit ingebouwd in de M+. Zelfs te programmeren, als UPS! ...meet constant de AC in en bij ontbreken van deze laatste schakelt hij automatisch in. Je kan zelfs een relais programeren om een electro groep te starten......

Maar dit was of is mijn vraag niet....deze was enkel om eventueel bij de AC out van de M+, bij omvormen of ik daar nog een zekering zou tussen zetten....ter beveiliging van de M+.

Ondertussen besloten het niet te doen, daar min of meer allemaal ingebouwd....
Ben nu aan het kijken langs waar ik extra 3x2,5mm kan trekken, om naar de 220v laadpaal IN te geraken.( fabriekscamper Integraal, ga daar nu ook niet gek veel gaten in gaan maken. Grrrrrrrr)

Peter
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Bestaande lader Nordelettronica vervangen



Bericht door blizard »

Je hebt toch een paalaansluiting waar je oude lader op zat, je kan daar op aanprikken
Plaats reactie