Dakairco mogelijk voor Karmann Davis 590?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjoerdniqui
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:15

Dakairco mogelijk voor Karmann Davis 590?



Bericht door sjoerdniqui »

Beste forumleden,

Wij zouden graag advies en/of tips van jullie willen hebben over het volgende:

We hebben, zoals jullie op onze profielfoto kunnen zien, een Karmann Davis buscamper op een Fiat Ducato onderstel. Vandaag hebben we gekeken naar de mogelijkheden voor een dak airco, omdat we die graag willen hebben. Het idee was om die in de plaats van een dakluik te plaatsen.

Toen we een dealer belden, bleek echter al snel dat onze dakluiken niet van het goede formaat zijn en bovendien ook nog eens in de breedterichting geplaatst. Vervolgens hoorden we dat er wel een extra uitsparing in het dak gemaakt kan worden om een airco in te plaatsen. Waterdicht maken zou geen probleem zijn. En voor het doorzagen van eventuele spanten hoefden we ook niet bang te zijn. Dat zou men keurig en professioneel in orde kunnen maken.

Dat klonk best goed eigenlijk. Maar we vragen ons het volgende af: het dak van onze camper is voorzien van een soort metalen ribbelprofiel. Kan daar wel een airco - waterdicht - op bevestigd worden? Dat lijkt ons lastig en we zitten ook niet te wachten op lekkage natuurlijk. We hebben dit uiteraard aan de betreffende dealer gevraagd en die twijfelde vervolgens ook of dit wel zou kunnen.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een airco op een dak met een dergelijk ribbelprofiel? Zou dat uberhaupt kunnen? We hebben eens even gegoogled en we zien nergens buscampers van dit type met een dakairco.. :problem:

Dat zou erop kunnen wijzen dat het inderdaad niet mogelijk is.. :( Wie kan ons hierover adviseren of heeft andere tips?
Karmann Davis 590
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dakairco mogelijk voor Karmann Davis 590?



Bericht door Atoz »

Ik heb geen idee hoe jouw dak er uitziet.
Maar het lijkt me een gek idee dat dit niet waterdicht zou kunnen.
Er zijn nu toch ook al gaten in je dak?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Dakairco mogelijk voor Karmann Davis 590?



Bericht door Lambiek »

Is gewoon een adapter voor .

Bedrijven die vaak airco's inbouwen weten dat wel. AfbeeldingAfbeelding
.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Dakairco mogelijk voor Karmann Davis 590?



Bericht door Lambiek »

Er is volgens mij zelfs een adapter om een te groot gat op te vullen. Even zelf goed googlen. Kan nu niet vinden..

Afbeelding
.
Gebruikersavatar
sjoerdniqui
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:15

Re: Dakairco mogelijk voor Karmann Davis 590?



Bericht door sjoerdniqui »

@Guido: dat klinkt logisch inderdaad :oops: . Ik ga toch nog even een andere airco-inbouwer bellen morgen.
@Lambiek: de mogelijkheid om een adapter te gebruiken om een te groot gat op te vullen lijkt me handiger dan een extra (nieuw) gat in het dak. Ik ga dat ook navragen.
Karmann Davis 590
Plaats reactie