vermogen zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Atoz »

En altijd is er een plusdraad en een mindraad op deze plek
'gewoon' rood aan rood (plus) en zwart aan zwart (min).

En liefst gebruik je dan van die splitters

Edit
Inderdaad zijn de kabels zwart, er was wel een aanduiding plus en min.
Laatst gewijzigd door Atoz op ma 18 jun 2018, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Aan panelen zitten twee draden, meestal rood en zwart, met aan het einde een zogenaamde MC4 stekker.
Die draden zijn doorgaans te kort en worden verlengd. Dat is de plaats waar je in iedere draad twee MC4 "splitters" plaatst, en waar je dan je twee extra panelen op aansluit. Dit in het geval je de panelen parallel aansluit.
Serie kan ook, heb je die splitters niet nodig. Maar dat lijkt me met verschillende panelen onwaarschijnlijk.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door myway »

Als er draden aan een paneel zitten heb ik ze nog nooit in rood en zwart gezien, wel twee zwarten met een label eraan wat plus en min is.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door blizard »

Voor een camper worden vrijwel nooit MC4 stekkers gebruikt, hoewel Victron tegenwoordig regelaars heeft met zo'n aansluiting.
Ze moeten er toch af, omdat anders het gat te groot zou worden voor de dakdoorvoer. Als je ze onder de panelen koppelt (dus buiten) is MC4 wel een aanrader, ze zijn waterdicht. Die splitters heten Y connectors https://www.google.nl/search?tbm=shop&q ... 22&bih=684
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

myway schreef:Als er draden aan een paneel zitten heb ik ze nog nooit in rood en zwart gezien, wel twee zwarten met een label eraan wat plus en min is.
Kijk net op het dak. Je hebt gelijk....
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Ik denk dat je alleen rode solarkabel rechtstreeks op de distributiebox van het paneel vind, als het na de fabriekslevering veranderd is. I.m.o. wel de beste manier (kabels direct op de box aansluiten). Heb je immers geen connectoren nodig. Bij mijn panelen lopen de rode en zwarte solarkabels rechtstreeks vanuit deze box naar de doorvoer in het dak en vervolgens naar de solar-regelaar.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

myway schreef:
zo 17 jun 2018, 22:25
jan_hoogsteder schreef:
henk en lila schreef:
vr 15 jun 2018, 11:48
Heb je al eens gekeken en gemeten wat je op je dak kwijt kunt? Weet niet wat voor camper je hebt, maar vrije ruimte op het dak is veelal de beperkende factor.
Ruimte op het dak is wel,dat zal geen probleem opleveren, het monteren ook niet maar het aansluiten is nog een dingetje
Hoe moeilijk “dingetje” kan het zijn, er zitten twee draadjes aan een paneel🤪
Juist, maar bij 2 panelen heb je al 4 draadjes :-? en kan ik die aan het bestaande paneel knopen of moeten zie afzonderlijk naar de spanningsregelaar? :thumbdown:
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door blizard »

Jan heb je al besloten wat er op komt en welke regelaar het gaat worden?
Mensen gaan nu gissen om je te helpen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

In het algemeen kan je wel stellen, dat het verstandiger is de kabels van elk paneel op een camperdak afzonderlijk door te voeren.

Kan je elk paneel individueel losmaken, werking controleren, nog achteraf kiezen tussen parallel of in serie schakelen enz. Ook het minste spanningsverlies op die manier.

Heb je twee identieke panelen dicht bij elkaar op het dak en je kiest voor serieschakeling dan is het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Charles Franconi »

Je zou kunnen overwegen 2 x een groot paneel te monteren als er plaats is.
De bestaande er af en weer doorverkopen.

2 x 200 Watt zou voldoende moeten zijn.Hoeft met MPPT geen 12 Volt paneel te zijn, dit regelt de Victron naar 12 Volt.
Victron MPPT regelaar plaatsen, eerst de verbinding leggen tussen de accu's en de Victron.
Dan de zonnepanelen plaatsen, liefst opklapbaar en hufterproof gemonteerd, ook in opgeklapte stand. Dit speelt enorm in de de wintermaanden.
Daarna na montage de zonnepanelen doorverbinden met de regelaar. (ik dek voor alle zekerheid de panelen dan af).

Overigens ben ik geen voorstander om van elk paneel een doorvoer door het dak te maken, iedere doorvoer is een mogelijk lek.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Met je eens Charles. Beetje onduidelijk geformuleerd van mij. Ik bedoel niet per paneel een fysieke doorvoer, maar wel de kabels allen door het dak en in de camper pas koppelen.
Mijn twee panelen gebruiken één doorvoer. Ik heb het gat gebruikt van de uitschuifbare antenne mast. Heb geen Sat schotel meer, dus de mast ook verwijderd. Heb op dat gat de box gekit.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Charles Franconi »

Dan klopt ie weer met 1 gat. :P
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Inmiddels zijn de techneuten weer terug vanuit Frankrijk :wave: dus kan ik weer verder met mijn puzzel.

Zoals gemeld heb ik een 150 Watt zonnepaneel die voldoende stroom moet leveren in de periode januari t/m maart als we in Spanje verblijven.
Van de meeste apparaten heb ik nu het Wattage gevonden. Van enkele andere apparaten alleen het aantal Ampère.

Apparaat merk Ampere Watt verbruiksuren totaal Wh
radio/cd/dvd Pioneer 20 8 160
tv monitor alphatronics M-19 eWDCR 18 5 90
reciever Denson DS1010 Road 15 8 120
schotel Teleco Flatsat Classic 5 8
led lampjes 6 st 4,5 6 27
monitor v camara Waeco M7LS 8 0,5 4
hogedruk waterpomp 30 1 30
Totalen 37,5 401

En dan is de vraag: heb ik genoeg aan een zonnepaneel van 150 Watt voor deze periode met 2x 90 Ah huishoud accu's
Ben erg benieuw naar jullie reactie
m.vr.gr Jan
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door kampo »

Je calculatie is een begin maar klopt niet helemaal met de werkelijkheid.
Ruw geschat kan je voor die toepassing best een 230Ah HH accu gebruiken en 300Wp zonnepanelen.
Daarmee ga je tot 90Ah per dag zon binnentrekken gedurende de betere dagen.
In de zomer heb je daarmee voldoende. December/januari zeker niet. Dan moet je om de 2 dagen aan de paal.
Januari tot maart in Spanje zal er van afhangen...
Groeten Kampo
Plaats reactie