vermogen zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

Jan

de zonnepanelen moeten het dagverbruik kunnen dekken, de accu capaciteit bepaald de tijd dat je zonder zon kunt.

normaal gesproken kun je rekenen met een dagopbrengst van de panelen van 4x het Wp vermogen, dat is in jouw geval met 150Wp 600watt, dat is bij een laadspanning van 14 volt 600 gedeeld door 14 maakt 42,8 Ah wat weer in de accu gaat met 150 Wp.

de accucapaciteit van 2x 90Ah geeft 180Ah waar je ivm de levensduur van je accu,s het beste niet meer dan 50%van verbruikt, dus 90Ah ter beschikking.

het verbruik van je diverse apparaten had je zelf al keurig uitgerekend, 401Wh totaal is bij 12 volt accuspanning 401 gedeeld door 12 maakt 34 Ah wat er uit de accu,s gaat, dus zeg 2,5 dagen op de accu.

en bij volle zon, wat in najaar/winter/voorjaar natuurlijk minder tot veel minder is door minder uren zon ,lagere stand van de zon , meer bewolking, zou je dag verbruik dus gaan icm de panelen maar buiten de zomer denk ik dat ik zeker weet 150 Wp niet genoeg is

ik denk dat je nu genoeg gegevens hebt om te berekenen wat er wel en niet kan, en wat daar voor nodig is
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Ik ben het meestal met Kampo niet eens maar deze keer volg ik hem wel.
Je wil in januari ,februari,... Naar de zon.
De zon staat laag
Je elektriciteits productie gaat omlaag. Meerdere overwinteraars zullen je dat hier graag bevestigen.

Zelf heb ik 220 Ah agm en 400 wp op het dak liggen en heb een dieselverwarming en een compressor koelkast (een kleintje cr65) en de gsm's tablets en zo nu en dan een zender in gebruik. Tv kunnen we kijken maar doen we weinig.
En ik heb in vijf jaar (bijna dertig maanden vakantie ) al twee keer dagen aan de paal gehangen.

Waarom bezuinigen op zonnepanelen als je weet dat je 1€ per wp betaald (dus 400 wp hebben me 400€ gekost)
Bv op https://www.amazon.de/dp/B01ANLASIO/ref=dp_cerb_3

Als Kroppie geen paal nodig heeft dan komt dat omdat er op zijn dak wel wat wp-tjes liggen. En een geschikte batterij .
En en ga ik heel eventjes heel erg stout zijn...
Ik begrijp niet waarom er rondom mij niet meer zonnepanelen op het dak liggen.
Voor die 400 € kan je geen maand op een Spaanse camping gaan staan.

Maar maak je keuze en ga er dan ook voor!
Suc6

Edit: ik laad tijdens het laden wel mijn agm huishoud batterij NIET op.
Ik moet het dus echt alleen van de panelen hebben.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ik heb 4x 80Wp op dak liggen en tegenwoordig 1x 230Ah accu, vroeger 2x 230Ah, en de 70ampere dynamo omgebouwd zodat er met rijden ook werkelijk 60-65 ampere in een half lege accu gaan.

ik sta nooit aan de paal, wel eens voor :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Inmiddels zijn de techneuten weer terug vanuit Frankrijk :wave: dus kan ik weer verder met mijn puzzel.

Zoals gemeld heb ik een 150 Watt zonnepaneel die voldoende stroom moet leveren in de periode januari t/m maart als we in Spanje verblijven.
Van de meeste apparaten heb ik nu het Wattage gevonden. Van enkele andere apparaten alleen het aantal Ampère.

Apparaat merk , Watt , verbruiksuren per dag, totaal Wh per dag
radio/cd/dvd Pioneer 20 Watt 8uur totaal 160 Watt per dag
tv monitor alphatronics M-19 eWDCR 18Watt, 5 uur, 90 Watt per dag
reciever Denson DS1010 Road 15 Watt, 8 uur, 120 Watt per dag
schotel Teleco Flatsat Classic 5 Amphér, 8 uur per dag ?
led lampjes 6 st 4,5 Watt, 6 uur, 27 Watt per dag
monitor v camara Waeco M7LS 8 Watt, 0,5 uur, 4 Watt per dag
hogedruk waterpomp 30 Watt, 1 uur, 30 Watt per dag
Totalen 37,5 uur per dag en 401 Watt

En dan is de vraag: heb ik genoeg aan een zonnepaneel van 150 Watt voor deze periode met 2x 90 Ah huishoud accu's
Ben erg benieuw naar jullie reactie
m.vr.gr Jan
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door blizard »

Stel je nu weer dezelfde vraag 2 keer? Of is het een zoekplaatje?
In jou situatie zou ik trouwens een los kofferpaneeltje nemen, die kan je altijd richting de zon projecteren, dan zou je met 150w weg kunnen komen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Bob Diesel »

En als de schotel 1x staat ,gebruikt die toch niets meer

En je monitor v weaco camera, staat toch ook uit :?:

en de gehele dag (8uur) de radio aan :crazy:

dus je gebruik is/kan veel minder :idea:
wat je niet gebruikt zet je uit
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Watt bereken je door de spanning te vermenigvuldigen met Ampere.

En voor mij is die 150 wp veel te weinig.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

het antwoord op de laatste vraag van Jan , is reeds gegeven gisteren om 21.19 u , zelfde vraag , zelfde antwoord.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Charles Franconi »

Nog even een testje kantelbare zonnepanelen, met name in de wintermaanden belangrijk.
Heeft de afgelopen 7 winters zijn nut bewezen.

viewtopic.php?f=10&t=8430571&p=990640&h ... en#p990640

Overigens zijn mijn systemen zo gemaakt dat ik ze bij windkracht 10 kan laten staan ( militair hufterproef zonder schroeven, alleen verlijmd)

Groeten Charles
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door sardonis »

In een poging toch eens een domme vraag te stellen : Panelen die men op daken van huizen leggen kunnen geen dienst doen op een camper ?

Te groot qua afemetingen zeker ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

poging mislukt, domme vragen bestaan niet. :D

die kunnen zeer zeker dienst doen op ,een camper, de grotere afmetingen zijn geen enkel nadeel als je zorgt voor een voldoende ondersteuning van het paneel.
het verschil met een camper paneel ligt ook in het feit dat een huis paneel een hogere werkspanning heeft dan een camperpaneel , dat is met een wel wat duurdere z.g mppt regelaar goed op te vangen, en heeft als voordeel een hogere opbrengst dan een bij een camperpaneel gebruikelijke pwm regelaar
een huispaneel heeft zelfs nog een voordeel, zoals een meestal lagere prijs per Wp, nadeel kan zijn hoger gewicht en minder plaatsingsvrijheid door de afmetingen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door JoopBrekken »

Wij rijden ook met een "huispaneel" rond op onze ducato bus, samen met een Victron MPPT regelaar. Deze panelen zijn meestal 1 x 1,6 mtr, en tussen de 260 en 300Wp, en goedkoop! De onze was €200 ( 300Wp) maar goedkoper kan ook nog!
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jackentiny »

Hier ook een "huispaneel" 280 wp (1x1.6m) in combinatie met epever tracer 2210 ,
dakluik toiletruimte iets moeten modificeren,
20180422_204335.jpg
20180422_204335.jpg (77.62 KiB) 719 keer bekeken
Grts,
Jack
jpschepers
Berichten: 10
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 21:13

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jpschepers »

JoopBrekken schreef:Wij rijden ook met een "huispaneel" rond op onze ducato bus, samen met een Victron MPPT regelaar. Deze panelen zijn meestal 1 x 1,6 mtr, en tussen de 260 en 300Wp, en goedkoop! De onze was €200 ( 300Wp) maar goedkoper kan ook nog!
Mag ik weten waar je ze gekocht hebt
Dank u



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie