vermogen zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Hier hetzelfde verhaal. Een ongebruikt 260Wp paneel voor slechts 100euro. De wat oudere modellen (250~275Wp) zijn een stuk goedkoper. Kwestie van rondkijken op internet (marktplaats, Ebay en Google).
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door JoopBrekken »

Hier zijn ook goedkope panelen te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

blizard schreef:
di 14 aug 2018, 9:00
Stel je nu weer dezelfde vraag 2 keer? Of is het een zoekplaatje?
In jou situatie zou ik trouwens een los kofferpaneeltje nemen, die kan je altijd richting de zon projecteren, dan zou je met 150w weg kunnen komen.
sorry had het in de verkeerde reeks gezet en niet in deze originele :(
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
jpschepers
Berichten: 10
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 21:13

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jpschepers »

JoopBrekken schreef:Hier zijn ook goedkope panelen te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Dank je wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Aan alle techneuten die hebben gereageerd:

Allereerst excuus voor het 2x plaatsen van de info wat verwarrend heeft gewerkt!

Met de ontvangen informatie weet ik nu prima waar ik aan toe ben. Met de informatie dat we 2,5 dagen vrij te kunnen staan zonder 'leeg' te lopen kunnen we ons wel redden. De wetenschap dat het kritisch is gaat wel inhouden dat ik of bij ga plaatsen of een los paneel zal aanschaffen.

Allen hartelijk dank voor jullie informatie.

groeten Jan
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

graag gedaan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door blizard »

Geen probleem Jan, het was een beetje lastig te zien, omdat ze op 2 pagina;s staan
Horen we nog wat het uiteindelijk word?
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de regelaar een max vermogen heeft van 20 W!
Als ik er dus naast de 150W die er al op ligt er nog eens 2 x 120 W bij aansluit gaat dat denk ik niet goed.
Klopt het dan dat ik minimaal een 390 / 12 = 32,5 W regelaar nodig heb?
Is die regelaar ook zelf te vervangen? Mijn kabels lopen door de dubbele vloer.
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door myway »

Ik denk dat je je eigen vergist met de regelaar, watt moet zijn ampère.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

die regelaar kun je zelf vervangen, dat de kabels door de vloer lopen maakt voor dat vervangen niets uit.

je hebt op de regelaar 2 draden (een plus en een min) van de panelen, draden VOOR het los halen ff merken wat plus en wat min.

en je hebt 2 draden naar de accu, ook deze ff merken ivm plus en min, en voor het loshalen van de accu draden eerst het paneel loskoppelen, en dan eerst 1 draad bij de accu loshalen, en dan pas bij de regelaar.

bij aankoppelen van de nieuwe regelaar, eerst de draden van de accu aan de regelaar koppelen, dan de draad bij de accu weer vast maken, en als laatste de panelen op de regelaar aansluiten

de draden van de bestaande en de nieuwe paneel kun je b.v. in een lasdoos aan elkaar koppelen, let wel op plus en plus aan elkaar en min en min aan elkaar en vanuit de lasdoos met de 2 draden van het oude paneel naar de regelaar.

v.w.b. de regelaar ik zou een 40 ampere exemplaar nemen, of een regelaar bij plaatsen b.v. een 10 ampere op het 150watt paneel , zetten en de nieuwe panelen van 2x120 watt, op de oude regelaar van 20 ampere.

je ziet er is vanalles mogelijk.

maar geef nog even de gegevens van het oude paneel en de eventuele nieuwe door om te zien of dat allemaal goed bij elkaar past. .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Dag Jos,
Met deze instructie durf ik het wel aan deze uitbreiding te monteren nu het koppelen van de bedrading voor mij helder is.
De 1ste 4 weken ben ik er even tussenuit. Na 5 oktober kom ik hierop bij je terug en zal je de info van het huidige paneel mailen. Vind het overigens beste lastig om een juiste keuze te maken uit de vele aanbieders van zonnepanelen. De afmetingen is geen probleem maar de een schijnt nog beter te zijn dan de andere! En een zonnepaneel zoals die op de daken liggen past er in ieder geval niet op.

Dank je wel voor je geduld en adviezen tot zover
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door seth_space »

Los van prijsverschillen is er in opbrengst slechts een minimale afwijking die meestal niet het prijsverschil zal rechtvaardigen.
Laat je dus niet gek maken door marketing termen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Hallo Jos,
We pakken de draad maar weer op.
Was van plan deze regelaar aan te schaffen
https://www.outletholland.nl/beaut-mppt ... 2459-10227

En 1 zonnepaneel van 160 W en een van 100 W van Beaut
https://www.rodocamperonderdelen.nl/Bea ... chtpanelen
Deze 2 passen nog net op mijn dak van de camper.

Kan in mijn documentatie geen info vinden over het bestaande zonnepaneel !

Zou dit een passende combinatie zijn?
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

voor wat betreft de regelaar, als je nu al een paneel van 150Wp hebt liggen en er komen een paneel van 160Wp en een paneel van 100Wp bij dan heb je 410 Wp dat is bij de opgegeven werkspanning van de nieuwe panelen van 18 volt een amperage van 22,77 maximaal(wat je plat op een camperdak nooit zal bereiken(reken op max 80%), een regelaar van 30 ampere zou dus meer dan genoeg zijn.(scheelt toch weer)
ook omdat je aangeeft: dak is nu vol, dus geen "ruimte" met de regelaar nodig voor eventuele toekomstige uitbreiding.

om het amperage van een paneel te bepalen moet je het Wp vermogen delen door de werkspanning (klemspanning bij max vermogen) van het paneel ,niet door de accuspanning!(want het paneel is de bepalende factor in deze, dat levert de stroom, niet de accu)

of het oude paneel past bij de beide nieuwe is zonder gegevens van het oude moeilijk te zeggen, maar tel het aantal cellen in dat paneel, zijn dat er 36 dan is het bijna zeker dat de werkspanning van dat paneel ook 17 a 18 volt is , daar elke zonnecel +- 0,5 volt levert, die werkspanning moet bij parallel schakelen van panelen zo goed mogelijk gelijk zijn om verliezen te vermijden.

zo te zien gaat het hele spul best goed bij elkaar passen als het oude paneel inderdaad 36 cellen heeft.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie