vermogen zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Vertrokken2 »

mss is een gronddoos, die je vult met 2K polyesterhars, een goed idee. Wellicht alleen een beetje permanent.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door seth_space »

Neem een buitendoos voor Electra en als je een verbinding zelden of nooit los hoeft te maken gebruik je zoiets:https://www.decochip.nl/contents/nl/p59 ... 25-kg.html

Edit. Kruisen elkaar net 🤗
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

14 jaar terug heb ik mijn oude zonnepanelen op dak geplaatst, met gewone plakkabelgootjes van de gamma, EN gewone grijze installatiedozen.

nu 14 jaar later heb ik andere (grotere)panelen geplaatst, bij demontage waren de gootjes nog goed soepel en de grijze dozen ook nog in prima staat, helaas wegens dikkere kabels niet meer bruikbaar.

ondanks 14jaar, weer, wind, zon, regen, vorst, en van die 14 jaar elke jaar maar 1 dag paar uurtjes binnen gestaan (apk), was alles nog in prima conditie, de gootjes nog soepel en de dozen dicht en droog van binnen, dus doe uw voordeel met deze ervaring , en ben je erg bang voor de inwerking van uv, plak dan wat alutape op de gootjes en dozen, komt geen uv doorheen, wel de gootjes aan begin en eind ff afkitten anders liggen de kabels alsnog in het water

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door blizard »

En dan woon je ook nog in het gezoute deel van Nederland :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ken je nagaan, zelfs 5,6 meter beneden de zeespiegel. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door kampo »

Jammer dat je geen foto plaatst van je magische camper.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

heb pas sinds paar weken mogelijkheid om foto,s te maken ,en er staan er al 2 op het forum, wel enkel van het dak, maar ook aan de rest van de camper zit niets magies, gewoon een 29 jaar oude burstner op peugeot j5 2,5 td met 239.000km, meer niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door kampo »

:thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Daar ben ik weer ;-)

Zal ik de panelen parallel of in serie schakelen. Een ander 'deskundige' laat weten dat als ik ze parallel schakel ik er per paneel een micro omvormer moet plaatsen??? En als ik ze in serie schakel de opbrengst hoger is!

Overigens heb ik de Waco blokjes al gevonden.
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

bij parallel is het op een camper nergens voor nodig om per paneel een micro inverter te plaatsen, dat word bij 230volt huisinstallaties gedaan, maar niet bij een 12 volt camperinstallatie.
en de totale opbrengst bij parallel en in serie is en blijft gelijk, want die word bepaald door het totaal vermogen van de panelen, serie zal bij een goede mppt regelaar iets meer opbrengst geven , niet omdat de panelen meer gaan geven, maar omdat het rendement van een mppt regelaar iets hoger is bij een hogere ingangsspanning, maar in serie heeft weer het nadeel van een grotere gevoeligheid bij meerdere panelen voor schaduw.

wat is wijsheid?, gewoon in het begin met de bekabeling rekening houden om e.e.a. eens uit te kunnen proberen, dus kabels lang genoeg laten, en de verbindingen eerst demontabel laten, kun je experimenteren met stuk karton voor schaduw, en serie of parallel voor opbrengst.

MAAR ,pas op, in serie, kan enkel bij panelen met gelijk vermogen/amperage(Impp), en parallel enkel bij panelen met een gelijke werkspanning (Umpp), dus in jouw geval goed kijken wat je hebt, want bij serie bepaalt het paneel met de laagst Impp de opbrengst.

dus m.a.w. 3 panelen van 17 volt en 5 ampere in serie leveren 51 volt x 5 amp = 255 watt, en 2 panelen van 17 volt en 5 ampere in serie met een paneel van 17 volt en 3 ampere leveren 51 volt x 3 ampere = 153 watt, dus pas op


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Hallo Jos

Ikk an op korte termijn niet aan een 30A stroomverdeler komen. Een leverancier zegt dat ik met 1 x 150 en 2 x 100 dus 350W ook aan een stroomverdeler van 21A genoeg zou hebben! Dit is het type.
Votronic Solar regelaar MPP350 Duo Dig. nr.1720

Wat is jou advies? Wel of niet doen. Overigens kunnen er geen grotere/zwaardere panelen meer op het dak.

groet Jan
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

prima regelaar en geschikt voor jouw situatie, waarom dan eerst 1 van 30 ampere geadviseerd?, wel omdat ten 1e er nog mss een uitbreiding van de panelen in de toekomst zou zijn(zal niet mogelijk zijn lees ik nu), ten 2e hou ik er niet van om met elektronica op het uiterste vermogen te zitten, maar bij votronic ben ik daar niet bang voor, en in jouw geval is het 350 watt gedeeld door 17 a 18 volt werkspanning maximaal 20,5 ampere wat je op een camperdak nooit zal halen, dus :thumbup:


jos

p.s. pb verwijderd bericht hier geplaatst
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 26 okt 2018, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Hoi Jos

Blij met je reactie. Inmiddels bijna alle onderdelen in huis dus montageproject kan binnenkort een aanvang nemen. Als ge klus is geklaard meld ik me nog wel even.
Bedankt en goed weekend

Jan
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Gebruikersavatar
jan_hoogsteder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:30
Locatie: Oldenzaal

Re: vermogen zonnepanelen



Bericht door jan_hoogsteder »

Hallo Jos,
Vorige week de panelen en zwaardere stroomverdeler gemonteerd en geïnstalleerd volgens de ontvangen instructies. Vond ik toch wel een behoorlijke klus maar het is weer gelukt! We kunnen nu er met een gerust gevoel op pad als er minder zonnige dagen zich in Spanje aanmelden.
Nogmaals bedankt en dat geldt natuurlijk ook voor de andere techneuten die hebben gereageerd op mijn bericht.
Met vriendelijke groet
Jan Hoogsteder

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Plaats reactie