Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door marchugo »

Dit weekeinde even gespeeld met de step up converter van 12V naar 42V voor Bosch-motoren, die de Hoofdnoorman voor ons in elkaar gezet heeft. Ben er blij mee. Kan nu onderweg laden uit de HH-accu. Rudy heeft er aan handige chassis-plug in gebouwd (zie foto).

Een half uurtje getest aan de HH-accu via sigarenaansteker van onze Cali. Het bedieningspaneel van de bus liet zien dat hij begon met 5 A te trekken. Langzaam liep dit op, na een half uur zoog hij 5,8 A en dat bleef zo. De zekering van 5A in de sigarettenplug hield dit. Kennelijk zit daar nog wat tolerantie in. De lader werd warm, maar niet extreem. De kabeltjes bleven koel. De Bosch-accu was overigens al voor 80 procent vol, maar aangezien de step up max 5 A verbruikt zal hij bij een compleet lege fietsaccu waarschijnlijk niet veel meer trekken.

De step up zet 12V uit de HH-accu over naar 42V laadspanning naar de fietsaccu, en levert max 1,5 A af, dus het laden van een 14AH fietsaccu duurt toch al snel 8 uur. (de lader die Bosch meelevert laadt met 4A, dus twee keer zo snel, maar de door VW in onze bus standaard ingebouwde omvormer kan slechts 150 W aan, dus die klapt er uit bij 4A. Vandaar mijn wens voor een step-up converter, die rechtstreeks op de accu gaat).
Ons busje is met 2 x 75 Ah AGM huishoudaccu niet ruim bemeten, maar het laden van twee fietsen om de dag moet nu wel lukken. Met 120 W solar plus extra opvouw-zonnepaneel van 120 W misschien zelfs wel twee fietsen tegelijk.
Ik zoek nog grotere AGM-accu's, bijvoorbeeld 100Ah, maar die passen niet in de krappe accuvakken van ons busje (iemand een tip?)

De Chinese lader heeft standaard een sigarettenplug. Die wilde ik er aanvankelijk afknippen, maar heb hem toch eerst getest in de 12V aanstekerbus. Blijkt te werken, dus ik laat de sigarettenstekker er lekker aan.
Zoals je uit dit bericht kan opmaken is de tweede e-bike bij ons een Bosch-motor geworden, en geen Shimano-motor meer, zoals de andere fiets. Reden: de Shimano-accu laat zich op geen enkele manier uit de HH-accu laden via een 12V lader. De fabriek heeft het ding hiertegen compleet dichtgetimmerd met elektronica-beveiligingen, wellicht opdat zij extra kunnen verdienen aan laders en adapters. Voorbeeld: de Shimano-lader E-6000 kost 153 euro, maar wil je binnenshuis laden dan moet je voor de aparte adapter BTE60 nog eens 52 euro aftikken. Dat is een derde van de laderprijs voor een stukje plastic.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, dan zal ik de foto er maar even bij zetten. :-B

Let wel, deze erg compacte lader heeft, behalve de StepUp, ook nog een StepDown om de 5 Volt hulpspanning te leveren voor de Bosch accu. Voor de Bosch accu's is het totale kostenplaatje € 60,-. Dat is inclusief een XLR male en een XLR female om het laadsnoer, met originele Bosch stekker, bruikbaar te maken voor twee (of meer) verschillende laders.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door ben19 »

Net bovenstaande 12v to 42v lader voor de E bike gekocht van Rudy werkt super .
Aanrader en een zeer goede prijs alles top .
Heb wel zelf de stekkers er aangesoldeerd ook dat was voor mij geen probleem ,had hij ook wel kunnen doen maar dit was voor mij het beste.
Dank aan Rudy.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door gitana »

Och, ik zie foto van Rudy: avator.
Niet meteen gekeken naar de datum.
Dacht hij is weer terug. x:S
Niet dus, helaas. :(
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door veetee »

Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door gitana »

Ach wat leuk. Dank je voor de tip veetee. :cheers:
Had dit dus gemist. En ik kan niet reageren, er zit een slotje op.
Had ook gewoon ff moeten kijken onder zijn avatar, daar staat dat hij weer lid is geworden. :lol:
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door jackentiny »

Ik gebruik een step up voor de fietsaccu van mijn vrouw haar fiets,
Eerdere poging om ook simpelweg met deze step up mijn fietsaccu, een E6001 dus van een shimano steps, te laden werkte dus niet vanwege eerder gemelde "slimmigheid" van shimano.
Naar aanleiding van diverse berichten hier heb ik de accu toch maar eens opengeschroefd en een foto gemaakt van de print in de hoop dat de deskundigen er iets mee kunnen,
IMG_1.jpg
IMG_1.jpg (206.25 KiB) 206 keer bekeken
Groet,
Jack
Plaats reactie