Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door 't Busje »

marchugo schreef:
di 30 jul 2019, 18:45
Vandaar mijn vraag naar een mogelijkheid de Shimano accu via 12 Volt te laden (minder verlies).
Die 504 wattuur moet linksom of rechtsom toch uit je huishoudaccu van 900 wattuur komen. Het opladen van de fietsaccu is altijd een aanslag op de huishoudaccu. Je hebt nu 10% verlies, op een helemaal lege fietsaccu circa 50 wattuur ofwel 4 Ah op je huishoudaccu. Dat verlies is de pijn dus niet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door marchugo »

Even een tussenstand. Intussen heeft een uitermate vriendelijk forumlid uit Deventer, met een hoop verstand van elektrotechniek, eens uitvoerig naar onze Shimano Steps acculader gekeken.

Conclusie: Shimano heeft zoveel softwarematige en elektrische beveiligingen ingebouwd in de lader en de accu (en wellicht ook in de motor en het bedieningsschermpje) dat het schier onmogelijk is 12 volt uit de huishoudaccu via een step-up converter toe te voeren naar de fietsaccu. Een 12 volts step-up lader is dus helaas geen optie. Koude douche voor Shimano, wat mij betreft.

Tegen de tijd dat de accu naar zijn grootje is zal ik eens een bezoekje afleggen aan onze Hoofdnoorman. Wellicht dat de accu dan te kraken is. Tot die tijd dus laden via de omvormer, en omzettingsverliezen voor lief nemen.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door marchugo »

[quote=Die 504 wattuur moet linksom of rechtsom toch uit je huishoudaccu van 900 wattuur komen. Het opladen van de fietsaccu is altijd een aanslag op de huishoudaccu. Je hebt nu 10% verlies, op een helemaal lege fietsaccu circa 50 wattuur ofwel 4 Ah op je huishoudaccu. Dat verlies is de pijn dus niet.
[/quote]

Evert, hoe verloopt zo’n berekening, ik heb op school niet zo opgelet tijdens de les over volts en amperes...

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik was er zelf een beetje beduusd van.
Ondertussen natuurlijk er een hele avond over zitten nadenken en tot de conclusie gekomen dat het wel mogelijk is, maar alleen met een BMS in Bypass. Die zou je kunnen inbouwen, maar je zou ook een 11 polig stekkertje kunnen maken en dan kan je elke cel monitoren als daar behoefte voor is. Helaas, zit er dus nog garantie op.

En laat ik nu net niet een dunne stift T10 (ø4 mm) met boring hebben. Dus ik kreeg de schroefjes van de accu niet los.
Helemaal schrok ik toen ik hoorde dat er een "laadteller" mee geschakeld zou worden die na een bepaald aantal cycli de boel zou blokkeren.

En nu nog even over het verlies:

Als desbetreffende accu geheel leeg is, is dat inderdaad 504 Wh. De originele lader schijnt erg heet te worden, dus die gebruikt vast zelf ook ongeveer 20 Watt. Het laden met deze lader duurt 8,5 uur. Het betekent dus dat er 504 + 170 geleverd moet worden door de omvormer.
De omvormer moet hiervoor ook 8,5 uur aan staan en zal een eigen gebruik hebben van (laten we het laag houden) 10 watt. Dat is dus 85 Watt. Totaal moet er dus aan 220 volt vermogen geleverd worden 504 + 170 + 85 = 759 Wh.
Het rendement van de omvormer is, in een zéér gunstig geval 90%. De accu moet daarom dan dus ongeveer 835 Wh leveren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Kroppie »

zo dat is bij 12,5 volt 67Ah uit de hhaccu.!!

en afschakelen na x aantal cycli, voor mij geen shimano.!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Als dat laatste inderdaad waar is, zou het echt heel erg zijn.

Ik heb de lader even open gehad. Dat ging ook niet zonder slag of stoot. Behoudens de normale 42 volt laadvoorziening zat er een aparte 3,7 volt met eigen massa printonderdeel aan. Drie draden extra naar de accu. Mogelijk één voor een NTC/PTC en een voeding voor de BMS. Het zou mij inderdaad (gezien de spanning gemeten) niet verbazen als er een speciale koppeling is tussen de lader, accu en display van de fiets. Dit gaat dus even iets verder dan de 5 Volt hulpspanning die Bosch gebruikt voor de voeding van de BMS.

Ik heb het Marc vergeten te vragen, maar het zou zo maar kunnen zijn dat er in het display een aparte batterij zit. Deze display activeert dan de accu om zijn vermogen vrij te geven en dus om de fiets aan/uit te zetten. Het is nu al een ramp als je met een Nederlandse merkfiets in het buitenland (ik spreek uit ervaringen over Spanje) problemen krijgt en gedurende 6 weken je fiets niet kunt gebruiken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door marchugo »

Rudy,

Er zit inderdaad een accucel in de display. Plus een bluetooth chipje, maar dat is in mijn display niet geactiveerd. Geen idee wat de intelligentie in de display allemaal uitvoert ( hij gaat niet open), maar aangezien hij het hart van de besturing vormt staat het display in contact accu en motor. Bij het laden van de accu speelt de display echter geen rol, je kan de accu stand alone laden.

Marc.

Ps. Om de accu los van de fiets te laden moet je een speciale adapter kopen, waar de kabel van de acculader in gaat. Dik kans dat deze adapter op zijn beurt het laadgebeuren in de gaten houdt, en communiceert met het binnenste van de accu/bmc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat klopt, denk ik , Marc.

Omdat zowel de afname als laadpennen dezelfde zijn, moet dus ergens de boel gestuurd worden. De display stuurt dus de BMS in de accu om het mogelijk te maken het volle vermogen van de accu af te kunnen nemen.
Bij het laden neemt de software in de lader het over en schakelt deze pennen om de cellen op te laden.
Het is, na een avond speuren, op internet mij wel duidelijk geworden.

Een "gewone" fietsaccu heeft een aparte laadplug en is meestal de uitgang, zonder tussenkomst van display of andere besturing, beschikbaar. Helaas zijn er dus nu al merken die hun klanten gaan binden door ze afhankelijk te maken van hun eigen producten.
Niet om iemand te veroordelen, maar mij ergert dit mateloos.
-Waar maak jij je druk om zegt men mij.
Nu, stel je nu voor dat je straks een EV koopt en alleen maar stroom kan tappen bij de eigen provider.
Stel dat plotseling roaming niet meer mogelijk is met de smartphone.
Stel je auto kan alleen maar op Shell benzine lopen want het vulpistool van anderen passen niet.

Maar veel mensen slikken deze beperkingen zonder morren en dat geeft de producent de vrijbrief om deze kunststukken uit te halen. Hierbij komt dan ook nog dat men dankbaar gebruik maakt van de "vooringenomenheid" van veelconsumenten dat Chinees goed nog niet deugd. Zij hebben daarom een naam gekregen als, betrouwbaar, perfect, en subliem.
Op het moment dat de Oosterse industrie deze fabrikanten gaat overtreffen, is het ach en wee.

Zelf wacht ik met spanning op zo'n accu die ik open mag maken om daar een laadmogelijkheid in te maken. Ik weet bijna zeker dat ik dit ga winnen op de manier zoals ik jou heb uitgelegd, Marc.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Mickel Moen »

Ik weet niet of je er wat aan hebt Rudy, maar wij hebben een ombouwset van het Nederlandse merk Veldia.

https://www.veldia.nl/accu-s/

Die accu’s kun je gewoon openschroeven. Als die nog niet vol zit met cellen, wat dus bij de laagste capaciteit zo zal zijn, lijkt mij dat er nog genoeg ruimte in zit.

Aansluiting is ook met een gewoon veelvoorkomend 2 polig stekkertje.

Voor mij is het niet zo’n issue. Als we de fietsen meehebben staan we toch meestal aan de paal en anders hebben we nog een omvormer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Mickel Moen »

Zie zojuist op de site van Veldia, dat ze nu ook een 12V lader hebben.

https://b2b.veldia.nl/accu-lader-met-12 ... utostekker
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Geert,
zodra er slechts een 2 polige laadstekker is, is het laden via 12 volt geen probleem. In deze accu hoeft dus niets aangepast te worden. Wees dus blij met jouw Veldia. Als je daar ooit problemen mee krijgt kan bijna iedereen op de wereld jouw helpen met materiaal/onderdelen uit hun stock.

De problemen ontstaan bij de (Nederlandse) fabrikanten die proberen alles helemaal dicht te timmeren zodat er bijna geen mogelijkheid is om zelf nog wat te repareren/vervangen. Een accu die normaal ongeveer 250 euro mag kosten, kost dan het drievoudige. Erger, men betaald het ook nog, want ze hebben nu eenmaal een "echt" merk tussen de benen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Mickel Moen »

Dat is vaak zo rudy. De marges op het nieuwe product zijn klein. De winst wordt gemaakt op assecoires, verzekeringen en after sales.

Overigens heb ik wel een echt merk tussen de benen. Een twintig jaar oud, nieuw, elektrisch, afgemonteerd Koga Miyata frame. Inclusief accu 20,5 kg. :lol3:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door veetee »

@Geert, Je zult het wel weten, maar behalve Veldia is ook Koga een nederlands merk, een samentrekking van de achternamen van de oprichter Andries Gaastra en zijn vrouw Marion Kowallik.
Overigens, wel lekker licht voor een E-bike, 20.5 kg inclusief accu. :thumbup:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Mickel Moen »

Jazeker weet ik dat. Worden hier in Friesland, Heerenveen, gemaakt.

Overigens werden de frames oorspronkelijk geleverd door Miyata een Japans bedrijf.

Voor het verhaal achter onze elektrische Koga Miyata: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html

Maar we dwalen af.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie