Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Goede tuimelschakelaars ben ik niet zo bang voor, ik wilde een 3 standen draaischakelaar gebruiken, die zijn meestal geen 10A. Met draaischakelaar is het duidelijker op welke stand de schakelaar staat dan met tuimel met middenstand.
Ik dacht 400W stepups te gebruiken, heb inderdaad maar <100W nodig.
//Kees.
Ik dacht 400W stepups te gebruiken, heb inderdaad maar <100W nodig.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Dat is zooo old school Soft switching, zo doen we dat toch tegenwoordig?
Mijn lader laadt met max 4A en dat is bij 42V toch 170W. Primair is dat al snel 15A.
Mijn lader laadt met max 4A en dat is bij 42V toch 170W. Primair is dat al snel 15A.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Het gebruik van een Arduino om de accu's te laden vindt ik een beetje overkill Je hebt trouwens ook dan een vorm van schakelaar nodig om die Arduino te vertellen welke MOSFET aan moet. Of doe je dat met de telefoon?
Leuk om te bouwen maar voor mij niet praktisch en gebruiksvriendelijk.
Wij gaan binnenkort rijden en dit project wordt daarom even in de ijskast gelegd. Wil niet dat er allerlei Ali pakjes arriveren terwijl ik weg ben.
//Kees.
Leuk om te bouwen maar voor mij niet praktisch en gebruiksvriendelijk.
Wij gaan binnenkort rijden en dit project wordt daarom even in de ijskast gelegd. Wil niet dat er allerlei Ali pakjes arriveren terwijl ik weg ben.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Of iets overkill is hangt natuurlijk af van welke eisen je stelt aan de lader. Daarnaast was ik wel weer toe aan een Arduino-projectje na de zonnevolger.
Vergeet overigens niet dat de standaard meegeleverde laders ook intelligente laders zijn met ingebouwde functies voor het veilig laden van Li-ion accu's (naast de BMS). Wat bij mij ook nog meespeelde om de Arduino in te zetten, is dat de accu en de lader op een basic niveau met elkaar communiceren via 2-3 pinnen. Dat moest worden ge-emuleerd.
Over gebruiksvriendelijkheid gesproken: ik heb er geen omkijken naar. Het is een kwestie van accu of accu's aansluiten en gaan: de lader herkent of er geen, een of twee accu's zijn aangesloten. Het laden start automatisch als er een overschot aan externe energie beschikbaar is, dat wil zeggen: de dynamo levert, we staan aan de paal of er is een overschot aan zonne-energie. Als aan deze condities niet wordt voldaan, wordt er niet geladen. Ik kan dit overrulen door een push button te activeren. Als de spanning van HH-accu dan te laag blijkt, komt er een melding en wordt er niet geladen. Is de spanning twijfelachtig, wordt er gewaarschuwd. Na het laden wordt de lader geheel automatisch uitgeschakeld of eerder als er een foutconditie wordt geconstateerd. In dit laatste geval is er een foutcode zichtbaar totdat de betreffende accu wordt losgekoppeld.
Het laden stopt als de laadstroom is gedaald tot beneden een minimale waarde (dit afhankelijk is van de capaciteit). Li-ion accu's mogen namelijk niet continue aan de lader hangen (mijn standaard lader hanteert een tijdslimiet van 24 uur).
Verder zijn er een aantal bewakingsfuncties ingebouwd:
- over- & under voltage
- over- & under current
- over temperature met automatische, PWM gestuurde fan.
De fan draait net snel genoeg om de temperatuur niet op te laten lopen -> geen fan noise in de camper hoorbaar
- te lang laden van de accu's
Wat nog niet is ge-implementeerd, is de temperatuurbewaking van de ebike accu's: niet laden beneden de 5°C en stoppen met laden als een accu te heet wordt (vanaf 50°C).
Kortom, dit gaat een stap verder dan het aansluiten van een simpele boost converter.
Vergeet overigens niet dat de standaard meegeleverde laders ook intelligente laders zijn met ingebouwde functies voor het veilig laden van Li-ion accu's (naast de BMS). Wat bij mij ook nog meespeelde om de Arduino in te zetten, is dat de accu en de lader op een basic niveau met elkaar communiceren via 2-3 pinnen. Dat moest worden ge-emuleerd.
Over gebruiksvriendelijkheid gesproken: ik heb er geen omkijken naar. Het is een kwestie van accu of accu's aansluiten en gaan: de lader herkent of er geen, een of twee accu's zijn aangesloten. Het laden start automatisch als er een overschot aan externe energie beschikbaar is, dat wil zeggen: de dynamo levert, we staan aan de paal of er is een overschot aan zonne-energie. Als aan deze condities niet wordt voldaan, wordt er niet geladen. Ik kan dit overrulen door een push button te activeren. Als de spanning van HH-accu dan te laag blijkt, komt er een melding en wordt er niet geladen. Is de spanning twijfelachtig, wordt er gewaarschuwd. Na het laden wordt de lader geheel automatisch uitgeschakeld of eerder als er een foutconditie wordt geconstateerd. In dit laatste geval is er een foutcode zichtbaar totdat de betreffende accu wordt losgekoppeld.
Het laden stopt als de laadstroom is gedaald tot beneden een minimale waarde (dit afhankelijk is van de capaciteit). Li-ion accu's mogen namelijk niet continue aan de lader hangen (mijn standaard lader hanteert een tijdslimiet van 24 uur).
Verder zijn er een aantal bewakingsfuncties ingebouwd:
- over- & under voltage
- over- & under current
- over temperature met automatische, PWM gestuurde fan.
De fan draait net snel genoeg om de temperatuur niet op te laten lopen -> geen fan noise in de camper hoorbaar
- te lang laden van de accu's
Wat nog niet is ge-implementeerd, is de temperatuurbewaking van de ebike accu's: niet laden beneden de 5°C en stoppen met laden als een accu te heet wordt (vanaf 50°C).
Kortom, dit gaat een stap verder dan het aansluiten van een simpele boost converter.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Indrukwekkend! Voor mij overkill, wel leuk om te maken trouwens.
Die timer denk ik nog even over na, goed idee.
//Kees.
Die timer denk ik nog even over na, goed idee.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
keep it simpel, als het onderweg stuk gaat wil je het ook onderweg kunnen repareren,
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Nou nee hoor. Ik heb een backup lader bij me op 220V. Daarmee kunnen we in nood prima uit de voeten.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal? Shimano-accu met rare stekker.
Kan ik mijn Shimano-fietsaccu ook laden via 12 volt?
Blij met mijn nieuwe e-bike. Maar toen ik de Shimano-accu (36 volt, 14 Ah, 42 V oplaadspanning) via de omvormer in onze VW-bus laadde, schrok ik toch. Hij (de lader) trekt 7 Ah uit de huishoudaccu zie ik op mijn boordcomputer. Laden van leeg naar vol vergde op de camping in Zuid-Frankrijk bijna 8 uren.
In ruil hiervoor stopt hij al die tijd 1,8 Ah in de accu.
Niet zo efficiënt, lijkt mij.
De AGM huishoudaccu van 150 Ah mag tot 75 AH ontladen worden (50 %). Zo gaat ie toch wel erg snel leeg, ondanks onze zonnepanelen (2 x 120 Wp).
Nu vraag ik mij af of er een mogelijkheid is efficiënter te laden, rechtstreeks uit de 12 volt accu. Bijvoorbeeld via een stepup lader, zoals hier vaak is besproken.
Helaas heeft Shimano een wat aparte stekker (zie bijgaande foto's). De accu zelf heeft 4 polen, een min en een plus, en daartussenin nog twee polen, waarvan ik geen idee heb wat die doen (5 volt stuurspanning? temperatuurmeting?).
De laadkabel van de oplader heeft een nog vreemdere architectuur: ik zie naast de plus en de min volgens mij nog drie ienieminie kleine polen ( op de foto haast niet te zien, ze zitten in het kleine blokje tegenover de plus en min).
De kabel van de lader naar de accu is zo dik, dat ik vermoed dat hij meer dan twee draden bevat. Maar welke, en wat doen ze?
Heeft iemand hiermee ervaring? Kan ik de stepup-laders die hier op het forum besproken worden op een of andere manier op deze accu aansluiten?
Of is dit een kansloze missie, omdat Shimano zijn accu beveiligd heeft tegen niet-Shimano laders?
Groet uit Zuid-Frankrijk bij 38 graden,
Marc.
Blij met mijn nieuwe e-bike. Maar toen ik de Shimano-accu (36 volt, 14 Ah, 42 V oplaadspanning) via de omvormer in onze VW-bus laadde, schrok ik toch. Hij (de lader) trekt 7 Ah uit de huishoudaccu zie ik op mijn boordcomputer. Laden van leeg naar vol vergde op de camping in Zuid-Frankrijk bijna 8 uren.
In ruil hiervoor stopt hij al die tijd 1,8 Ah in de accu.
Niet zo efficiënt, lijkt mij.
De AGM huishoudaccu van 150 Ah mag tot 75 AH ontladen worden (50 %). Zo gaat ie toch wel erg snel leeg, ondanks onze zonnepanelen (2 x 120 Wp).
Nu vraag ik mij af of er een mogelijkheid is efficiënter te laden, rechtstreeks uit de 12 volt accu. Bijvoorbeeld via een stepup lader, zoals hier vaak is besproken.
Helaas heeft Shimano een wat aparte stekker (zie bijgaande foto's). De accu zelf heeft 4 polen, een min en een plus, en daartussenin nog twee polen, waarvan ik geen idee heb wat die doen (5 volt stuurspanning? temperatuurmeting?).
De laadkabel van de oplader heeft een nog vreemdere architectuur: ik zie naast de plus en de min volgens mij nog drie ienieminie kleine polen ( op de foto haast niet te zien, ze zitten in het kleine blokje tegenover de plus en min).
De kabel van de lader naar de accu is zo dik, dat ik vermoed dat hij meer dan twee draden bevat. Maar welke, en wat doen ze?
Heeft iemand hiermee ervaring? Kan ik de stepup-laders die hier op het forum besproken worden op een of andere manier op deze accu aansluiten?
Of is dit een kansloze missie, omdat Shimano zijn accu beveiligd heeft tegen niet-Shimano laders?
Groet uit Zuid-Frankrijk bij 38 graden,
Marc.
- Bijlagen
-
- vijfpolige (?) stekker Simano laadkabel
- Shimano_3_vijfpolig.jpg (117.01 KiB) 449 keer bekeken
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
www.mageia.org
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Niet Ah, maar A. En het verhaal klopt helemaal: 7 A bij 12 V is 84 watt, 1,8 A bij 42 volt (de laadspanning van je fietsaccu) is 76 watt. Het verschil is verlies in de omvormer en de fietslader. 10% verlies is niet zo slecht.
Precies daarom heb ik de 92 Ah AGM-accu vervangen door een 100 Ah LiFePO4 accu. Na het opladen van de twee fietsaccu's (ook via een omvormer) heeft de lithium accu nog ruim genoeg over om 's avonds het licht te laten branden. Met twee 105 Wp panelen is de huishoudaccu voor het eind van de volgende fietstocht weer volledig opgeladen, ook zonder met de camper te rijden.
Voor onze e-bikes met Bosch motor en accu bestaat ook een 12 volt lader. Die was er nog niet toen wij de fietsen kochten en hij heeft ook maar de halve capaciteit van de 230 volt lader. Ik vond het niet de moeite waard om een aparte 12 volt lader te kopen, ook al is het wel iets efficiënter om rechtstreeks van 12 naar 42 volt te gaan in plaats van via 230 volt.
Precies daarom heb ik de 92 Ah AGM-accu vervangen door een 100 Ah LiFePO4 accu. Na het opladen van de twee fietsaccu's (ook via een omvormer) heeft de lithium accu nog ruim genoeg over om 's avonds het licht te laten branden. Met twee 105 Wp panelen is de huishoudaccu voor het eind van de volgende fietstocht weer volledig opgeladen, ook zonder met de camper te rijden.
Voor onze e-bikes met Bosch motor en accu bestaat ook een 12 volt lader. Die was er nog niet toen wij de fietsen kochten en hij heeft ook maar de halve capaciteit van de 230 volt lader. Ik vond het niet de moeite waard om een aparte 12 volt lader te kopen, ook al is het wel iets efficiënter om rechtstreeks van 12 naar 42 volt te gaan in plaats van via 230 volt.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Ik wil graag voor je kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik zie dat er een speciale extra accuhouder bestaat voor de Shimano en op de foto te zien heeft deze een twee draads aansluiting.
https://www.bike24.com/p2138566.html
Ik heb je een PB gestuurd voor bijzonderheden.
@'t Busje
Voor zover ik weet heeft Bosch de 12 volt lader uit de handel gehaald. Zoniet, kost hij toch 170 euro en dat is 3 keer zoveel als een alternatief.
Ik zie dat er een speciale extra accuhouder bestaat voor de Shimano en op de foto te zien heeft deze een twee draads aansluiting.
https://www.bike24.com/p2138566.html
Ik heb je een PB gestuurd voor bijzonderheden.
@'t Busje
Voor zover ik weet heeft Bosch de 12 volt lader uit de handel gehaald. Zoniet, kost hij toch 170 euro en dat is 3 keer zoveel als een alternatief.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Ja er gaat best een bom energie in zo'n fietsaccu. 14 Ah lijkt bescheiden maar dat is wel bij 36 V (volt) en dat komt overeen met 42 Ah voor de woonaccu bij 12 V. Als die fietsaccu helemaal 100% leeg is, moet dat erin tot helemaal vol.
Je hebt hem 8 uur zien laden met 7A en dat komt overeen met 56 Ah (als die laadstroom en als de woonaccuspanning de hele 8 uur lang constant bleven).
Als .. als ... als ... dan heb je een verlies van 30 % op het geheel.
Tweede accu kopen en die overdag in het zonnetje laden terwijl je heerlijk fietst. Die dingen zijn wel prijzig maar het voordeel is dat ze dan twee keer zolang meegaan.
Je hebt hem 8 uur zien laden met 7A en dat komt overeen met 56 Ah (als die laadstroom en als de woonaccuspanning de hele 8 uur lang constant bleven).
Als .. als ... als ... dan heb je een verlies van 30 % op het geheel.
Tweede accu kopen en die overdag in het zonnetje laden terwijl je heerlijk fietst. Die dingen zijn wel prijzig maar het voordeel is dat ze dan twee keer zolang meegaan.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
@henk
Na een flink aantal uren daalde de laadstroom wel enigszins, tot zo’n 4 A, maar de huishoudaccu ging zienderogen achteruit.
Vandaar mijn vraag naar een mogelijkheid de Shimano accu via 12 Volt te laden (minder verlies).
Groet,
Marc.
Na een flink aantal uren daalde de laadstroom wel enigszins, tot zo’n 4 A, maar de huishoudaccu ging zienderogen achteruit.
Vandaar mijn vraag naar een mogelijkheid de Shimano accu via 12 Volt te laden (minder verlies).
Groet,
Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
www.mageia.org
Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?
Rudy, dank voor je positieve reactie. Je hebt een PB, maar die blijft in het systeem hangen als nog niet verzonden. Weet dus niet of je hem hebt ontvangen.Hoofdnoorman schreef: ↑ma 29 jul 2019, 23:49Ik wil graag voor je kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik zie dat er een speciale extra accuhouder bestaat voor de Shimano en op de foto te zien heeft deze een twee draads aansluiting.
https://www.bike24.com/p2138566.html
Ik heb je een PB gestuurd voor bijzonderheden.
Groet,
Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
www.mageia.org