Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

Ik zit te tubben hoe ik op een eenvoudige manier ,en zonder aan de stroom te staan,
mijn electrise fietsen zou kunnen opladen ,via de zonepanelen en de HH.

Ik heb een 105 kw woonbaterij . en een zon paneel.
iemand suggesties hoe ik het kan aanpakken zonder dik te moeten gaan investeren ?
ik had vroeger in mijn auto een omvormer , om mijn laptop te kunnen gebruiken ,
12v er in van de sigaretten plug ,en 220 v er weer uit, waar ik dan de adapter van de laptop in stak, echter dat lijkt me zo raar,
je moet van 12v naar 220 gaan ,en dan terug naar 12 v , kan dit niet op een simpele manier ?

in de mobilhome heb ik plug in stekker van 12 v (sigaretten aansteker zeg maar) , ook in de garage ,
ik heb ook usb poortjes ,
en ook 220 v steker, maar die laatste is enkel als ik op de paal sta.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: electr fietsen laden zonder stroom paal



Bericht door Cee Pee »

Er zijn ook laders voor de fietsen die op 12volt werken.
Maar als je al een omvormer 12 naar 220 hebt werkt dat ook prima natuurlijk.
Het laden van een fiets batterij trekt ongeveer 100 tot 120 watt en het duurt een paar uur voor hij vol is dus kun je uitrekenen hoeveel je weer middels je zonnepaneel in je huishoud accu moet stoppen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: electr fietsen laden zonder stroom paal



Bericht door des »

Er zijn ook laders voor de fietsen die op 12volt werken.
Dat wist ik niet , ik veronderstel dat ik dan online moet gaan zoeken,kzal eens kijken of ik iets kan vinden.

Maar als je al een omvormer 12 naar 220 hebt werkt dat ook prima natuurlijk.
Die lader van 12 naar 220 heb ik al enkele jaren niet meer in mijn bezit, jammer genoeg,

laden van een fiets batterij trekt ongeveer 100 tot 120 watt en het duurt een paar uur voor hij vol is dus kun je uitrekenen hoeveel je weer middels je zonnepaneel in je huishoud accu moet stoppen.

dat zou ik bij god niet weten hoe ik dat moet uitrekenen .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: electr fietsen laden zonder stroom paal



Bericht door Cee Pee »

120 watt bij 12 volt is 10 ampère, dit verbruik je dus per uur uit je huishoud accu.
Je huishoud accu is 105 Ah hiervan is maximaal 50% te gebruiken dus na 5 uur is het uit met de pret.
Aangezien jij niet hebt verteld hoe groot jou zonnepaneel is weet ik dus niet hoeveel ampère er bij volle zon weer opgewekt wordt
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: electr fietsen laden zonder stroom paal



Bericht door des »

Cee Pee schreef:
za 09 jun 2018, 13:26
120 watt bij 12 volt is 10 ampère, dit verbruik je dus per uur uit je huishoud accu.
Je huishoud accu is 105 Ah hiervan is maximaal 50% te gebruiken dus na 5 uur is het uit met de pret.
Aangezien jij niet hebt verteld hoe groot jou zonnepaneel is weet ik dus niet hoeveel ampère er bij volle zon weer opgewekt wordt
Goh, shame on mezelf he, dat weet ik nu niet , ik zal in het boekje moeten kijken sorry hoor.
Een nieuwe mobilhome en ik weet het niet eens .

Ik ging er vanuit dat er een omvormer inzit, maar dat zal alleen zijn om van 220 die uit de laadpaal komt , naar 12 volt te gaan veronderstel ik ,
om de HH te voeden, die op zijn beurt weer stroom geeft aan de sigaretten plug en de usb poortjes veronderstel ik , ,
blijkbaar heb ik niet eens een idee wat mijn mogelijkheden zijn , ik moet dat toch ergens kunnen weer vinden .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door travelscout »

Met een nieuwe campert kun je vast wel een "zuivere sinus" omvormer aanschaffen (350W is vaak al genoeg - 1 fiets accu tegelijk laden- 100 euro- beetje afhankelijk van de capaciteit en soort fietsaccu).
Deze maakt van 12VDC (accuspanning), 230VAC (huisstopcontactspanning).
Extra rendement verlies valt wel mee in de praktijk en wel handig voor andere 230V zaken.

Stop de stekkert van je originele fietsacculader in de 230V en kijk hoe lang het duurt voordat die omvormer uitvalt.
(de minimumspanningsbeveiliging).

P.s. liever niet het sigarettenstopcontact gebruiken (zitten die nog in nieuwe camperts?)
Paul.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

travelscout schreef:
za 09 jun 2018, 23:27
Met een nieuwe campert kun je vast wel een "zuivere sinus" omvormer aanschaffen (350W is vaak al genoeg -

wat bedoel je precies met een zuiver sinus,daar word her en der van gesproken , maar wat is dat dan ? Kan je dan bv een haardroger , uiteraard geen zwaar model, maar zo een reismodel, er ook op gebruiken ? weliswaar zo kort als mogelijk,
maar voldoende , als de vrouw heeft gedoucht, ze toch even gebruik kan maken van het toestel ? want dat vond ze nogal irritant,
dat ze haar haar niet kan drogen, ofwel moet je ergens verplicht aan een paal gaan staan.

Extra rendement verlies valt wel mee in de praktijk en wel handig voor andere 230V zaken.

P.s. liever niet het sigarettenstopcontact gebruiken (zitten die nog in nieuwe camperts?)

Eu ik had gevraagd, om er usb poortjes bij te steken tijdens de aankoop , en nog extra electra aansluitpunten , in de garage b.v. , omdat ik dat wel handiger vind een paar extra aansluitpunten , voor de gsm of tablet of zo . , en de sigaretten plug zat er blijkbaar ook bij.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door travelscout »

Voor een haardroger 2500W heb je een omvormer nodig van meer dan 2500W.
Maar ook een veel zwaardere accu en veel dikkere bedrading.
Die nw campert zal daar toch wel in voorzien??
viewtopic.php?f=1&t=8463443&p=1719683&s ... 9#p1719683

Heb je ook wat foto´s en gegevens van de technische apparatuur?
Zit daar maar een 105Ah huishoudaccu in? Welke?
Heb je hier al eens gezocht (rechtsboven)?

https://welke-kiezen-kopen.nl/omvormers ... -omvormers
https://www.coolblue.be/nl/haardrogers/top-10
Paul.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

Vandaag ben ik op mijn werk, en morgen ook, moet nog paardagen na elkaar werken,
zodra ik tijd heb zal, ik zal deze week eens fotos nemen, en de boekjes er bij nemen,
ik zal het hier plaatsen, met jullie hulp geraak ik er wel uit veronderstel ik .

het is ik en electriciteit, das geen goede combinatie,
anderzijds , wil ik zo veel als mogelijk er over leren, om zo te weten wat kan en wat niet kan ,
met de camper zijn er tal van mogelijkheden, maar het budget is ook niet onbeperkt,
dus ik zoek wat mijn mogelijkheden zijn , met wat hulp zal het vast wel lukken,
maar dan moeten we uiteraard weten waar we over praten dat begrijp ik.

De reis haardroger is 800w zei mijn vrouw.

dus geef me even tijd ik ga de info die ik vind hier dan door geven.
ondertussen zal ik de gegeven links doornemen ,
alvast bedankt
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

Wat ik bv niet begrijp is dat de ijskast enkel op 12 volt werkt als de motor draait van de mobilhome,
en dan automatis naar gas overschakelt als ik de mobilhome stil leg,en automatis overschakelt naar 220v als deze op de laadstroom word gezet,
ik kan niet kiezen, het is te zeggen, je kan wel manueel instellen, maar als de auto stil staat, dus de motor niet draait,
dan kan ik de ijskast niet op 12 volt zetten, dan geeft deze een alarm af, dan stel ik me de vraag waarom zit er de mogelijkheid op de ijskast,
om deze manueel in te schakelen,het heeft toch geen zin, want dan piept er een alarm, en dan zet je deze handmatig naar bv gas ,dan is het alarm gedaan, als je aan de stroompunt ligt, dan gaat hij naar 220v over schakelen.

dus ergens moet er toch een soort omvormer inzitten denk ik dan, tenslotte word de woonbatrij bijgeladen als je op 220v walstroom staat,
of als je niet op 220v staat dan laad het zonepaneel de woonbatrij op.

ik snap het niet
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door TestCase »

Wanneer de dynamo draait, motor loopt, gaat er een signaal (de D+) naar de koelkast die aangeeft, schakel maar om naar 12V (batterij). Wanneer de motor niet loopt is je huishoudbatterij nl. snel leeg. Motor uit dan op gas of op 220V, gaat bij moderne (AES) camper koelkast automatisch.

Er zit standaard een lader in de camper voor 220V naar 12V. Van 12V naar 220V wordt een omvormer genoemd. Goedkope omvormers maken een niet 'mooie' 220V spanning en kunnen de fietslader beschadigen. Vandaar dat een 'volledige sinus' werd aangeraden.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

TestCase schreef:
zo 10 jun 2018, 8:11
Er zit standaard een lader in de camper voor 220V naar 12V. Van 12V naar 220V wordt een omvormer genoemd. Goedkope omvormers maken een niet 'mooie' 220V spanning en kunnen de fietslader beschadigen. Vandaar dat een 'volledige sinus' werd aangeraden.
//Kees.

Kan het zijn dat de omvormer , die standaard in de camper zit , kan gebruikt worden ?,
om de baterijen van de fietsen, op aan te sluiten op de een of andere manier,dus middels een omschakeling knop of zo, of automatis,
zodat ik de 220 V stekers kan gebruiken in de mobilhome , voor de baterij laders ?of is dat niet mogelijk ? of is dat wel mogelijk maar moet ik dat eerst proberen,
omdat dit mischien automatis 220 v geeft als ik de baterij lader zou in pluggen, zou dat kunnen dat het er standaard al is ingemonteerd ? ale aangenomen dat het een sinus is, dat er in zit,als er al 1 inzit natuurlijk .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door ron hymer »

https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/ ... mance-12v/

hij is uitverkocht, maar misschien even een mailtje en hebben ze wat anders.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Kroppie »

een alternatief daarvoor ?, daar kan Rudy (hoofdnoorman ) je genoeg over vertellen, heeft ie ook al vaak genoeg gedaan, en dat is met de zoekfunctie, en wat moeite best nog wel te vinden .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie