Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

travelscout schreef:
do 14 jun 2018, 8:47
Nou ja, voorruit in het belang van jullie hobbie dan, lijkt die op deze:


https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 77287.html
Neen, helaas die is het niet. Hij zal ongeveer twee keer zo klein zijn dus 1 cm doorsnede ongeveer. Verder is het een "male" stekker en wat op de foto staat is een male chassisdeel.
Jammer genoeg van @des geen antwoord gekregen over de diameter, maar aan zijn foto te zien in vergelijking met zijn duimnagel, zal het wellicht een GX 10 zijn. Maar die kan ik ook niet vinden met 5 pennen in 360°.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

travelscout schreef:
do 14 jun 2018, 17:05
@ts: houdt het bij een eenvoudige 12/230 sinus omvormer + originele e-bike-acculadert.
En als de accu´s helemaal leeg zijn, alleen per fiets accu laden, tijdens het draaien van de motor.

Overigens heb ik mijn victron phoenixjes alweer een paar keer onderweg verkocht (zonder winst).
Aan fietsers met een gebrekkige 12volts accu lader.
En zelf weer een nieuwe gekocht, als ik weer thuis was (zonder verlies).

En over de techniek:
Bedenk dat de heren (dames ook?) techneuten, nog niet eens echt helemaal zijn "los gegaan" (wink wink kampo, m.b.t. zegswijzen).
Vertel,
Dit is het eerste wat ik hoor. Aangezien tijdens mijn 300 dagen camperen per jaar, mijn grote interesse en bijdrage in de 12 volt laders, de vele gesprekken etc. die ik daar over voer met techneuten en kennissen, ben ik nog niemand tegengekomen met een 12 volt acculader en zeker niet meet eentje die niet voldoet!
En, uitgerekend jij hebt al een paar keer jouw omvormertjes verkocht onderweg. Ook nog een paar keer?
Sorry Paul, leg dan nu ook dan maar eens wat feiten op tafel want ik heb nu echt het grote gevoel dat je uit je nek staat te kletsen.
Duidelijk is dat jij geen voorstander van een gezonde goede oplossing bent en het liefst alles met een omweg doet. Die 12 Volt laders gaan er komen hoor.
Eigenlijk is het erg jammer dat de algemene gedachte nog steeds zo is dat er persé van 220 volt moet worden uitgegaan. Dat, op zich, is al waardeloos.
De StepUp bestaat al erg lang. Er zijn veel apparaten welke via een autoaansteker worden opgeladen waarvan de werkspanning vaak boven de 12 volt is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Charm schreef:
do 14 jun 2018, 9:31
Rudy, het zijn geen achteraf gemodificeerde laders. Deze varianten op de standaard laders (propriertary chargers) van Sans Electronics worden op klantspecificatie (customized chargers, OEM) ontwikkeld. Dit is vrij gebruikelijk. Je zal ze daarom doorgaans niet in het assortiment van de producent tegenkomen. 30% van de door Sans geleverde laders valt in die categorie.
Afbeelding
Egbert, ik had dus alle productspecificaties van diverse laders doorgelezen en ook de testrapporten. Deze fabrikage kwam nergens voor en ik had hem ook nog niet gezien. Ik geloof je ook onmiddellijk vooral daar ik ergens gelezen had dat er twee laders met dezelfde typenummers, verschillend waren uitgevoerd. Doet helaas niet af aan het feit dat jouw lader uitgeleverd had moeten worden met een andere inscriptie van de pinbezetting.

Mijn eigen lader net even opengemaakt. Die is van 2011. In het laagspanningsdeel is het inderdaad net wat anders.
Bij mij wordt de uitgang nog geregeld door een relais. Bij jou is dit, zo te zien, elektronisch.
Binnenkort krijg ik echter nog een paar laders en dan ga ik het eens helemaal fijntjes uitzoeken.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

Hoofdnoorman schreef:
do 14 jun 2018, 23:52
travelscout schreef:
do 14 jun 2018, 8:47
Nou ja, voorruit in het belang van jullie hobbie dan, lijkt die op deze:


https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 77287.html
Neen, helaas die is het niet. Hij zal ongeveer twee keer zo klein zijn dus 1 cm doorsnede ongeveer. Verder is het een "male" stekker en wat op de foto staat is een male chassisdeel.
Jammer genoeg van @des geen antwoord gekregen over de diameter, maar aan zijn foto te zien in vergelijking met zijn duimnagel, zal het wellicht een GX 10 zijn. Maar die kan ik ook niet vinden met 5 pennen in 360°.
Sorry over het hoofd gezien, ::S
ja klopt 1 cm doorsnede :!:

zo te lezen wacht ik best even af,
wat me ergens wel logis lijkt dat je ergens rechtstreeks , van 112 v zou moeten kunnen laden.
temeer omdat ik ,laat ons zeggen 10 jaar geleden, veel met de auto onderweg was,en ik toen mijn laptop gebruikte, en deze bijlade met de soort omvormers die ik poste , wat me niet logis lijkt ..
12v-->220v-->naar de baterij van de laptop .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door travelscout »

Een beetje off-topic, maar het is weer veel eenvoudiger als je schrijft, rudy.

In ruim 10 jaar tijd is het een aantal keren voorgekomen dat we mensen geholpen hebben door onze eigen omvormer (diverse merken/typen) onderweg door te verkopen.
Als we weer op de honk zijn koop ik bij gelegenheid gewoon weer een nieuwe (vrijwel altijd "met een gesloten beurs" - heerlijk die zegswijzen)
Doorverkoop aan mensen die geen zin hadden om zich onderweg te verdiepen in de techniek.
Simpelweg omdat wij daar ook geen zin in hadden of omdat we onze omvormer zeer goed kunnen missen en een ander graag helpen.
We hebben zelf geen zware 230v gebruikers bij ons en e-fietsen doen we momenteel steeds minder.
Bovendien staan we ook wel eens, als het zo uitkomt, aan de paal.
Onze conditie is gelukkig aanzienlijk verbeterd, we wandelen veel meer.

Als je gewoon zou vragen waar de problemen in die 12VDC->230VAC omvormers zaten, kan ik je inderdaad geen antwoord geven.
Ze zijn bij de diverse internationale eigenaren gebleven (waarom ook niet?).
Boeit me verder ook weinig, ik kan hooguit vermoedens uitschrijven.
Gezien je taalgebruik, heb ik sowieso niet de behoefte om daar verder nu nog tijd aan te besteden.
Paul.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

travelscout schreef:Aan fietsers met een gebrekkige 12volts accu lader.
Dat is wat je schrijft, Paul!
En dan probeer je van mij de boeman te maken door te schrijven over mijn taalgebruik? Had dan eerst even naar jouw eigen reactie nog even doorgelezen. Ik, persoonlijk, vond dit een nette reactie, want op die manier suggereerde je dat alle 12 Volt fietsacculaders alleen maar problemen geven. Daardoor breng je mensen in verwarring.
Jij had dus kunnen verbeteren met: "Sorry, ik bedoelde natuurlijk een gebrekkige omvormer!"
In dat geval had de zaak anders gelegen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

@ des,

Danïel, ook tien jaar geleden was er bij de diverse PC shops al een StepUp te koop voor de laptops. Een groot merk daarin is "Trust". Zij hebben deze laders nog steeds in, ik meen een 80 en 120 watt uitvoering.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

Wat is een gemodificeerde sinus omvormer, en zijn dat ook bruikbare toestel voor fiets en eventueel haardroger of niet
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Koentje63
Berichten: 76
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 19:41
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Koentje63 »

als proef opstelling gemaakt.
Ben ook van plan de camper zo aan te passen dat het laden van fiets accu's zonder stroompaal moet kunnen.

George
Bijlagen
IMG_3090.JPG
IMG_3090.JPG (178.74 KiB) 1385 keer bekeken
Gebruikersavatar
Koentje63
Berichten: 76
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 19:41
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Koentje63 »

inmiddels een test uitgevoerd met een normaal bijgeleverde lader voor een Stella fiets.
Primair door de omvormer opgenomen belasting net geen 13A. volgens de Victron 154W, maximale run time met een 100A accu: 3,6h.
Dat gaat sneller dan ik dacht. zo'n lader zit wel enkele uren in het stopcontact voor de fietsaccu vol is.

gr.
George
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door des »

3.6h valt best wel mee vind ik,

het is niet altijd de bedoeling om zonder paal te staan ,
maar het is wel belangrijk om het te kunnen zonder de paal. de reden daar voor zijn er genoeg.

in elk geval moet na een fietstochtje een baterij niet altijd voor 100 percent opnieuw vol geladen worden ,
dus in theorie moet dit voor 2 baterijen over een duurtijd van 2 dagen ( om en om laden ),plus dat je bijlaad via zonepaneel ,
best lukken denk ik zonder je HH leeg te trekken.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door henk en lila »

13 x 3,6 = bijna 50Ah maar de laadstroom zal wel inzakken na een poosje of niet?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door travelscout »

Een lege fietsaccu zal veel meer stroom trekken bij het laden ervan, dan een lege.
Vooral in het begin kunnen de stromen best groot zijn (maar wat is groot?).

Mijn victron phoenix 230VAC-12VDC zuivere sinus omvormertje (350W) trekt uit het 12V ysteem in de campert maximaal 27A.
Dat loopt daarna binnen een half steeds sneller terug.
Paul.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja hoor, hoera :clap:

Na een 40-tal gewone 12 > 42 en/of 12 > 29,4 met de bijbehorende verschillende stekkers, hebben wij er weer een nieuwe telg erbij in het programma.
Een forumlid (Helex) was zo vriendelijk mij het vertrouwen te geven en heeft zijn lader beschikbaar gesteld.
Een ander forumlid (Roze) gaf mij het vertrouwen door te zeggen dat hij hem wilde kopen en proberen, ondanks dat hij zijn eigen 220 Volt lader van zijn stekker moest bevrijden.

En het heeft resultaat gebracht.

1. De Bosch accu kan nu opgeladen worden met de 12 Volt reislader. Dus ook de Flyer met Bosch accu!
2. De originele Bosch acculader (220 Volt en ovale stekker) kan nu goedkoop vervangen worden door een goed werkend exemplaar dat veel minder dan de helft van origineel kost. (€ 159,- en zelfs heb ik € 190,- gezien!)
3. De nieuwe 12 Volt reislader is heel eenvoudig standaard te gebruiken voor andere 36 Volt (lees 42 Volt laadspanning) systemen. Overigens kan de laadspanning eenvoudig en naar wens worden aangepast op andere voltages.
4. Ik ben nu bijna in staat om een universeel print met behuizing te maken met een vaste chassisplug. Voor de verschillende accu's zal dan slechts enkel een ander kabeltje en/of plug nodig zijn. In het geval van de Bosch accu, moet de stekker met een stuk kabel van de originele lader gescheiden worden en voorzien worden met een XLR connector. Iemand die zelf kan solderen heeft daar geen problemen mee. Voor de echte leken betekent dit gewoon wat verzendkosten en twee stekkers. Maximaal een bedrag van € 15,-.

Afbeelding

Zonder verder een discussie op te willen starten, heb ik zelf nog enige vragen waar ik "nog" geen antwoord op heb.
Eventuele gerichte antwoorden dan ook graag per PB of, als ze ter zake doend zijn voor dit topic, hieronder.

1. Iemand die antwoord kan geven op de functie van de oranje en gele draad in de 4-pins stekker van een Multicycle Move Lifepo accu van 33,6 Volt?
2. Iemand die ergens schema's/links is tegengekomen van verschillende aansluitingen en/of andere zaken?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie