Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door hathi »

Goed bezig Rudy, :thumbup: ook ik begrijp niet waarom je van 12V naar 230 V zou moeten,om vervolgens,weer terug,naar 12V te gaan,nog niet gesproken over de levensduur v/d accu(s) :DD
Hans
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Jdbiggelaar »

des schreef:Er is me inmiddels al veel duidelijk geworden,
bedankt allen tot hier toe. :thumbup:

Ondertussen gebeld naar de dealer,
verdict : er zit standaard geen omvormer in, deze moet je nemen als optie. :( konden ze mij bij de verkoop ook wel gezegd hebben, afin ...

vraag is nu ,
Beter een omvormer kopen denk ik en deze er in plaatsen , dan dat ik een apparte fietslader koop, :?:

reden : dan kan ik meeerdere toestellen gebruiken ,dan lijkt me dit het beste ,
ECHTER , kan ik deze toestellen die ik hier zie in de links , aansluiten , zodat alle stopcontacten in de camper er op werken ?
want op de fotos zie je dat de omvormers, een eigen stopcontact hebben , echter is dat niet zo mooi als je het toestel ergens op vast moet schroeven om die stopcontacten te kunnen gebruiken ,
onder de bank naast de baterij zou ik dat dan plaatsen , als dat kan tenminste rekening houdend met het feit of ik al dan niet kan koppelen aan de bestaande stopcontacten , want dat zou ik dan het liefste doen, indien dit technis mogelijk is .
Niet een omvormer 12V-230V naast een accu monteren! Accu’s staan niet altijd goed gelucht in een kast en kunnen brandbaar gas vormen. Een stekker in of uit de omvormer: vonkje, boemAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Jdbiggelaar »

mama schreef:Het enigste dat momenteel redelijk goed werkt en niet extreem belastend is , is een haarkap , en die zijn 600W .
Goed idee! Mijn vrouw wil elke twee dagen aan de paal om haar te kunnen wassen, drogen en krullenAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door roze »

De lader van Rudi voldoet prima.
De Bosch accu is vlot vol.

Ik ben tevreden dat ik van het onzinnige 12V => 230V => 36V af ben. Nu rechtstreeks van 12V => 36V!
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door TestCase »

Ik ben ook van plan zelf een step-up, 12V-42V, lader voor de e-bike te bouwen maar loop tegen weer een andere DC steker aan.
Heeft iemand deze al gevonden? Aansluiting is twee polig op de linker 2 pennen.
Deze is voor de Stella Copenhague Light, weegt nog geen 20 kilo.(Zonder accu) Weer een voorbeeld van fabrikanten om namaak moeilijk te maken? :wtf:
Bijlagen
steker.png
D-Sub 5 polig
steker.png (267.11 KiB) 685 keer bekeken
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, en dat doen ze niet alleen met een stekker, maar soms ook met andere aansluitingen in BMS etc, zodat je fijn naar een dealer moet.

Allereerst is het een zaak om uit te vinden wat de + en - van laden is. Dan ook nog of er een hulpspanning wordt aangeboden of dat het toevallig een temperatuursensor kan zijn. Het beste open je de lader en zoekt daar de aansluitingen.
Heb je alleen maar de + en -, dan is het eenvoudig. Gewoon de stekker er af knippen en dan voorzien van een tussenstekker. Male/Female.
Ik heb voor Roze een chassideel female aan de StepUp gemaakt. Hij heeft zelf van zijn originele lader de kabel doorgeknipt en een female aan de lader gezet en de male aan het restant kabel. Nu kan hij het laatste stukje kabel voor beide laders gebruiken.

Zie hier:viewtopic.php?f=10&t=8464296&start=84#p1738135
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door TestCase »

De +/- heb ik al goed, openmaken moet ik zowiezo nog maar ik was op zoek naar die steker. Doorknippen en M/F steker ertussen was mijn andere optie maar liever niet, zo min mogelijk verbindingen is mijn devies.
Bedankt trouwens!

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door TestCase »

Ik ga doorknippen denk ik, kan echt niets vinden voor mijn accu steker. De tussenplug is niet zo moeilijk, loopt max 2A door.

De box met DC stepup up lader wil ik ook met een steker/koppelbare verbinding aan de HH accu zetten alleen dat is wel meer dan 10A denk ik zo. :) En dat is voor één fiets, voor 2 fietsaccu's moet ik iets degelijks en foolproof hebben.
Hoe koppelen jullie die, of altijd vast?

Bedankt, Kees
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door veetee »

Ik ben er ook mee bezig, zal binnenkort mijn topic hierover weer eens updaten.

Ik denk dat ik de (dubbele) stepup lader vast inbouw in de garage, maar wel aansluit met een degelijke connector. Ik heb voor dergelijke flink stromen vaker Anderson connectors gebruikt, simpel maar betrouwbaar.
.
7D1B86FC-387F-41E7-A953-98CF62CA6336.jpeg
7D1B86FC-387F-41E7-A953-98CF62CA6336.jpeg (43.86 KiB) 580 keer bekeken
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



Bericht door Charm »

Mijn e-bike lader is permanent aan de accu verbonden met een 4mm2 kabel met kabelogen. Op deze (enkele) lader zijn beide e-bike accu's aangesloten via een tweetal 5A schottky diodes. De maximale totale laadstroom heb ik beperkt tot iets tussen de 3-4A. De ingangsstroom kan inderdaad oplopen tot boven de 10A afhankelijk van de spanning van de e-bike accu's.
Mijn lader bewaakt wel de spanning van de HH-accu en schakelt tijdig af
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    TestCase
    Berichten: 6048
    Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door TestCase »

    @veetee
    Ken die connectors niet maar lijkt me prima! Ik neem aan dat je de aansluitingen soldeert?

    @Charm
    Ik denk dat ik voor twee stepup converters ga. De tweede fiets is er nog niet en weet dus niet of alle instellingen identiek blijven. Met 2 ben ik iets flexibeler.

    Dank aan beiden!
    Kees.

    //Kees.

    AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
    EuraMobil ProfilaRS 720EB
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15363
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door Hoofdnoorman »

    Ik heb vorig jaar een dubbele lader klaar gemaakt voor een lezer op dit forum. Ik weet niet of hij lid is.
    Ik gebruik altijd de QSKJ waar ik zeer tevreden over was.
    Helaas is de aansluiting van de bedrading op die QSKJ van mindere kwaliteit. Het gevolg was dat de 2,5 mm² voedingsdraden aan het trillen zijn geweest omdat de man de accu's laadde met rijdende auto. Hierdoor was er veel warmte ontstaan en de connector defect geraakt.

    Let daar dus op!

    Verder vind ik het leuk dat er nu mensen zijn die hem bouwen. Dat zijn nu heel wat andere reacties als die ik 6 jaar geleden kreeg. Toen vond iedereen het onzin.

    Van de 32 gebouwde laders (22 van QSKJ) heb ik er nu 7 defect gehad in de afgelopen 6 jaar. 2 laatste de QSKJ dus. Die andere 5 zijn door andere oorzaak defect geraakt.
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    veetee
    Berichten: 3546
    Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
    Locatie: De Parel van het Heuvelland

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door veetee »

    TestCase schreef:
    di 05 mar 2019, 23:12
    @veetee
    Ken die connectors niet maar lijkt me prima! Ik neem aan dat je de aansluitingen soldeert?
    Normaal gesproken krimpen, maar daar heb je wel een geschikte krimptang voor nodig. Maar solderen gaat ook heel goed: https://youtu.be/6IjG6-PxNBs . Ik soldeer ze altijd, zo’n grote krimptang heb ik niet.
    Gebruikersavatar
    TestCase
    Berichten: 6048
    Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

    Re: Elektrische fietsen laden zonder stroompaal?



    Bericht door TestCase »

    Precies, om daar weer een andere krimptang voor te kopen?

    @Hoofdnoorman
    Het is leuk weer iets met de hobby te doen. (En een criticaster was ik niet hoor)

    Ik plaats mijn schema hier wel eens.

    //Kees.

    AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
    EuraMobil ProfilaRS 720EB
    Plaats reactie