Aansluiting zonnepanelen wijzigen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
tabaksbaars
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 0:36

Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door tabaksbaars »

Op mijn camper zitten twee zonnepanelen met twee laadstroomregelaars. Het ene zonnepaneel zit aangesloten op de startaccu en de andere op de huishoudaccu. Kan ik de de plus laaddraad van de startaccu zo overzetten op de huishoudaccu zodat beide panelen de huishoud accu laden? Ik weet dat ik dan ook rekening moet houden met het type accu dat geladen wordt.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door Peter LMC »

Simpel antwoord.
Ja dit kan je gewoon doen. :-B
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door de Jonckheer »

Ja, dat kan. Het laden van de startaccu is nutteloos omdat als de auto eenmaal stil staat die niet meer ontladen wordt als je tenminste niet de hele dag de autoradio aan hebt staan. Zo ja, sluit die dan ook aan op de hh accu.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door albertrietjens »

In principe kan dit. Echter heb je dan twee regelaars die gaan proberen hun eigen programma af te handelen. Dit zou er toe kunnen leiden dat een regelaar denkt dat de accu vol is omdat de andere er 14.4 V op drukt. Met als gevolg dat je maar de helft van je capaciteit aan panelen gebruikt.

Zonder te weten welke onderdelen je hebt zou mijn insteek zijn om de panelen parallel of in serie op één regelaar te plaatsen. Maar daar is meer info voor nodig om te zien of dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door blizard »

Kan je wat meer info geven
Wat is het type van de regelaars MPPT of PWM
Wat is het type van de accu's AGM of lood
Zijn de 2 panelen identiek?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door JoopBrekken »

tabaksbaars schreef:
wo 30 mei 2018, 8:46
Op mijn camper zitten twee zonnepanelen met twee laadstroomregelaars. Het ene zonnepaneel zit aangesloten op de startaccu en de andere op de huishoudaccu. Kan ik de de plus laaddraad van de startaccu zo overzetten op de huishoudaccu zodat beide panelen de huishoud accu laden? Ik weet dat ik dan ook rekening moet houden met het type accu dat geladen wordt.
NEE dat kan je NIET zomaar doen. Wel als je eerst 1 draad van het startaccu zonnepaneel losneemt en daarna de plusdraad vanuit de regelaar start naar hh accu aansluit, en daarna het zonnepaneel ook weer aansluit.
Dus nooit de verbinding naar de accu verbreken als het zonnepaneel nog aangesloten is. De regelaar kan hierdoor in de war raken.
tabaksbaars
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 0:36

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door tabaksbaars »

Ik heb vandaag even gekeken, het blijkt een Alden 100 watt set te zijn. Daarvan zitten er dus twee gescheiden systemen op. Een laad de huishoudaccu's en de andere de start accu's. Moet ik ze nu in serie zetten of parallel naar de huishoudaccu's. Dan is er op de omvormer nog een aansluiting over en kan die dan naar de plus van de start accu's. Of geeft dat problemen omdat start accu's lood zijn en huishoudaccu's gel.
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door tijdverdrijver »

Het zijn dus twee gelijke panelen. Voor de maximale opbrengst, de panelen in serie aansluiten op een mppt regelaar.

Henk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door Cee Pee »

Denk dan wel aan de maximale ingangsspanning van de regelaar, niet alle regelaars kunnen die hogere spanning aan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door albertrietjens »

blizard schreef:
wo 30 mei 2018, 11:14
Kan je wat meer info geven
Wat is het type van de regelaars MPPT of PWM
Wat is het type van de accu's AGM of lood
Zijn de 2 panelen identiek?
Er is nog steeds te weinig info, zodat het nog steeds koffiedik kijken is. Wat is een alden 100 watt set? Welke regelaar zit daar bij? Bedoel je met omvormer de laadregelaar van het paneel?
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door blizard »

We proberen met elkaar TS te helpen door zoveel mogelijk stroom in zijn HH accu te proppen, maar wat meer info is wel handig.
Ik kan me voorstellen dat er 1 regelaar weg kan, maar dan zit je misschien met de overcapaciteit die de panelen leveren. Op zich geen probleem, de regelaar gooit het meerdere gewoon weg, maar voor de accu jammer, want die heeft stroomdorst :-B
tabaksbaars
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 0:36

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door tabaksbaars »

Wat op mijn camper zit lijkt op de plaatjes aan de linkerkant van het onderstaande PDF bestand. Ook de regelaar zit er het zelfde uit alleen weet ik niet wat voor type regelaar het is, zo ver gaat mijn kennis niet. De waarde Wp op mijn regelaar is een stuk lager, dus geen 240 W, volgens mij 110 Wp. ook zit er in die van mij een 7,5 amp zekering.

https://www.geldersecaravancentrale.nl/ ... anelen.pdf
tabaksbaars
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 0:36

Re: Aansluiting zonnepanelen wijzigen



Bericht door tabaksbaars »

Het blijken dus Alden SPS110 regelaars te zijn die alle beide met een 7,5 apm afgezekerder zijn.
Plaats reactie