Stroomtang aanschaffen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
pitje
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 9:25
Locatie: Maasgouw

Stroomtang aanschaffen



Bericht door pitje »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een stroom / amperetang en kwam deze tegen in dat topic.

https://nl.aliexpress.com/store/product ... 32137.html

viewtopic.php?f=10&t=8462053&hilit=amperetang

Is deze tang een beetje nauwkeurig voor thuis gebruik ik bedoel dus ook bij lage meting b.v. onder de 1 ampere stroom.

gr. peter
Fiat Ducato 2.8 idtd Weinsberg meteor mq 690
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: stroomtang.



Bericht door Marcel1962 »

Voor zulke lage stromen kan je beter een universeelmeter in serie aansluiten.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: stroomtang.



Bericht door blizard »

Ik heb een soortgelijke, voldoet prima. Voor lage A inderdaad een serieschakeling, maar dan moet je een pool loshalen
Eigenlijk gebruik ik mijn fluke niet meer. Het meten van meer dan 10A is niet mogelijk de zandgevulde zekeringen bazen dan op, en die kosten 10 euro ps.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stroomtang.



Bericht door Kroppie »

heb er ook zo iets , deze heeft ook een z.g inrushfunctie kun je b.v. de piek \stroom bij het opstarten van een apparaat meten, compressorkoelkast, omvormer o.i.d,wel handig soms.

en voor huis tuin en keuken camper werk nauwkeurig genoeg, en voor onder de 1 ampere een gewone meter nemen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: stroomtang.



Bericht door jansloos »

blizard schreef:
ma 28 mei 2018, 14:56
Ik heb een soortgelijke, voldoet prima. Voor lage A inderdaad een serieschakeling, maar dan moet je een pool loshalen
Eigenlijk gebruik ik mijn fluke niet meer. Het meten van meer dan 10A is niet mogelijk de zandgevulde zekeringen bazen dan op, en die kosten 10 euro ps.

Die zandgevulde caramische zekeringen,..........kwam ik tegen in engeland, gewoon in de campingwinkel? Elk stopcontact is daar apart gezekerd IN het stopcontact, mét zon zekering.

Van 1 tot? Ik kocht er drie van 13 A in een platic zakje voor mn Mooshi meter voor........79P
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stroomtang.



Bericht door Kroppie »

die zekeringen voor een fluke zijn dan wel zandgevuld maar ook van een type zeer snel, het is de bedoeling dat de zekering heel snel op een overbelasting reageerd voordat de meter schade heeft.
dus of het zin heeft daar een paar goedkope voor te nemen?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door LMC591A28JTD »

Ik heb precies dezelfde van hetzelfde merk in 2013 gekocht voor één dollarcent minder op eBay.com.
Ik zeg kopen, prima ding voor de prijs, erg nauwkeurig bij Voltmetingen en ik denk ook goed in de clampmeting. Ik heb ermee kunnen vaststellen hoe mijn oldtimer dynamo laadt en ook bij de zonnepanelen is het een prima ding. Ik gebruik hem echter meestal als voltmeter. De meegeleverde pennen zijn ook van goede kwaliteit.
Hij kwam zonder invoerrechten, maar je kunt pech hebben, want dit is meer dan 23 euro.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
pitje
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 9:25
Locatie: Maasgouw

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door pitje »

Ok, bedankt zover.

Gebruik de multimeter nu ook voor stroom te meten, zal dus bij kleine stroom +/- 2 amp. de multimeter gebruiken.
Dacht dat dit ook met deze tang kan, maar is dus niet nauwkeurig genoeg.

Stroomtang van ali kost ongeveer 52 euro als ik pech heb.

peter
Fiat Ducato 2.8 idtd Weinsberg meteor mq 690
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door Kroppie »

hoe kleine stromen en hoe nauwkeurig wil je dan wel niet meten .?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
pitje
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 9:25
Locatie: Maasgouw

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door pitje »

Jos,
Minder als 1 ampère dit omdat ik een usb plug ingebouwd heb onder het zadel van mijn motor hierbij heb ik goed opgelet dat er geen lampje in de plug zit bij de bestelling voor sluipstroom/lekstroom.
Echter na 2 weken vakantie (met camper :wink: ) was de accu van de motor helemaal leeg :bang: is maar een 10 ampere accu dus dat gaat snel.

Dit wilde ik dus meten met deze tang, heb inmiddels met multimeter (te laat ) de usb plug gemeten en deze had dus lekstroom.

Maar goed dan meet ik dit wel met de multimeter.
Ga hem ook gebruiken o.a. om de zekering houder die ik gemaakt heb, om deze te controleren, al deze kabels waren bij elkaar geknoopt zo op de plus van de accu.
Dit vond ik toch geen goed idee van de camper bouwer of vorige eigenaar.

En dan meten is weten.

peter
Bijlagen
zekering.jpg
zekering.jpg (45.56 KiB) 800 keer bekeken
Fiat Ducato 2.8 idtd Weinsberg meteor mq 690
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door jansloos »

Voor heel nauwkeurig meten, schaf je een MOOSHI meter aan. Meet tot 6 cijfers acher de comma!
Op twee kanalen. Spanning en stroom. Daarvan afgeleid het verbruik.

Maar 6 cijfers achter de comma, is dat zuiver? De meetsnoeren, zijn te dun! Want worden bij 8A erg warm, ijzeren krokodillenklemmen, overgangen in de pluggen, enz.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door Jdbiggelaar »

Kroppie schreef:die zekeringen voor een fluke zijn dan wel zandgevuld maar ook van een type zeer snel, het is de bedoeling dat de zekering heel snel op een overbelasting reageerd voordat de meter schade heeft.
dus of het zin heeft daar een paar goedkope voor te nemen?

jos
Zandgevulde zekeringen zijn ALTIJD traag. Zand dient juist als vertraging. Een snelle zekering is dus transparant.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door blizard »

Dames, het ging om deze zekeringen:
https://www.amazon.com/Dmm-b-11a-Dmm-b- ... B019WSLT6O

Iets heeel anders dan de UK fuses, die in elke stekkerhouder zitten daar
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Stroomtang aanschaffen



Bericht door Marcel1962 »

Nee het ging over een stroomtang en niet over zekeringen van een Fluke....
Groet Marcel, DK1NL.
Plaats reactie