Ontwerp elektronica DIY buscamper
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Nog even over de min via chassis.
Gemiddeld zijn we het er over eens een meegevoerde min te gebruiken.
Dat heb je hier eigenlijk al gedaan. Als je de min van de busbar weghaalt, en de kachel op de busbar aansluit? Heb je een bekabelde min.
Moet je natuurlijk geen bout in het chassis schroeven als min maar hem geisileerd opstellen.
De Ctek.
De uitgang is 20A. Hoe?
Laat hij maar 20A door, dan duurt accus laden erg lang. Of is hij technisch voor 20A gemaakt, zodat hij bij 40, of 80A? Doorbrandt?
Het parallel schakelen van accus.
Beide kabels even lang?? Waarom? Als dat iets met de weerstand te maken zou hebben, neem dan voor die te lange een dikkere?
Zoals alles wat er electrisch in een auto systeem gebeurt, is ook hier- zijn hier- de accus de bepalende factor, en wel de inwendige weerstand van elke accu afzonderlijk.
Samen met de spanning van die accu, - en de wet van mijnheer Ohm- loop er een bepaalde stroom door de accu.
Overigens geldt dat ook voor het kruislings aansluiten van verbruikers. De inwendige weerstand bepaalt de ontlading.
Ik blijf kijken. Zo,n leuke tekening joh.
De twee 100 A zekeringen. Bij de busbar en de accu. Zijn beiden gelijk. Wie gaat eerst?
Als je geluk hebt die bij de busbar. Als die bij de accu eerst gaat, staat alles daarachter zonder spanning.
Of bij de busbar 80A, of bij de accu 125A.
Het begon met een eenvoudige tip, maar t wordt steeds langer.
Zoals Jos Kroppie het voorstelt, ontstaat er een probleem. De kk schakelt de omvormer, en daardoor ook de stopcontacten? Weet je wel gelijk dat de kk aan gaat
Gemiddeld zijn we het er over eens een meegevoerde min te gebruiken.
Dat heb je hier eigenlijk al gedaan. Als je de min van de busbar weghaalt, en de kachel op de busbar aansluit? Heb je een bekabelde min.
Moet je natuurlijk geen bout in het chassis schroeven als min maar hem geisileerd opstellen.
De Ctek.
De uitgang is 20A. Hoe?
Laat hij maar 20A door, dan duurt accus laden erg lang. Of is hij technisch voor 20A gemaakt, zodat hij bij 40, of 80A? Doorbrandt?
Het parallel schakelen van accus.
Beide kabels even lang?? Waarom? Als dat iets met de weerstand te maken zou hebben, neem dan voor die te lange een dikkere?
Zoals alles wat er electrisch in een auto systeem gebeurt, is ook hier- zijn hier- de accus de bepalende factor, en wel de inwendige weerstand van elke accu afzonderlijk.
Samen met de spanning van die accu, - en de wet van mijnheer Ohm- loop er een bepaalde stroom door de accu.
Overigens geldt dat ook voor het kruislings aansluiten van verbruikers. De inwendige weerstand bepaalt de ontlading.
Ik blijf kijken. Zo,n leuke tekening joh.
De twee 100 A zekeringen. Bij de busbar en de accu. Zijn beiden gelijk. Wie gaat eerst?
Als je geluk hebt die bij de busbar. Als die bij de accu eerst gaat, staat alles daarachter zonder spanning.
Of bij de busbar 80A, of bij de accu 125A.
Het begon met een eenvoudige tip, maar t wordt steeds langer.
Zoals Jos Kroppie het voorstelt, ontstaat er een probleem. De kk schakelt de omvormer, en daardoor ook de stopcontacten? Weet je wel gelijk dat de kk aan gaat
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 30 nov 2018, 15:32, 6 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Dat is beter. En, zo wordt ook het stroomverbruik van de kachel met de BMV gemeten.
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Dat doet de BMV ook wanneer de kachel via het chassis is aangesloten. De shunt zit nu immers op de juiste plek.
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
ik heb niets voorgesteld, ik heb verteld hoe ik het doe, neem daarvan wat je eventueel wilt en pas het in jouw systeem in, niet klakkeloos iets overnemen.
als bij mij de omvormer om een andere reden aan moet dan schakel ik die gewoon in en dan werk de kk op zijn eigen originele thermostaat, maar de tijd dat die omvormer niet aan hoeft heeft ie ook geen nullast verbruik, en bij mij gaat ie enkel s,avonds even aan
(magnetron, eten koken.)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
@veetee dus de dynamo kan de HHaccu nooit met meer dan 20A laden ?
Dit omdat de Ctek begrenst is op 20A en vandaar de zekering van 30A
Lijkt mij niet gewenst en zou ik niet willen maar verbeter mij als ik het fout heb
Dit omdat de Ctek begrenst is op 20A en vandaar de zekering van 30A
Lijkt mij niet gewenst en zou ik niet willen maar verbeter mij als ik het fout heb
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Dat neem ik aan, staat zo in de specificaties. Maar dat zou je aan TS moeten vragen, die heeft voor dit systeem gekozen en er op gestudeerd, ik maak alleen wat opmerkingen.
Standaard levert de Schaudt EBL, die misschien wel in het merendeel van de campers zit, trouwens ook niet meer dan 18A aan laadstroom voor de hh accu...
Standaard levert de Schaudt EBL, die misschien wel in het merendeel van de campers zit, trouwens ook niet meer dan 18A aan laadstroom voor de hh accu...
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
OK wist ik ook niet, ik heb een simpele Cyrix 120 scheidingsrelais die naar mijn weten gewoon alles door laat wat de dynamo geeft en wat de HHaccu nodig heeft. Deze heb ik dus aan beiden kanten af gezekerd met 100A
Ik heb een aparte 25A lader die automatisch aan gaat als ik aan de paal staat.
Ik heb een aparte 25A lader die automatisch aan gaat als ik aan de paal staat.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Ik ben er zeer tevreden over omdat het voor mij overzichtelijk en begrijpelijk is en als er onderweg iets gebeurd dan kan ik het aanpakken.
Maar terug naar TS ik vraag me af of de dynamo laadstroom inderdaad beperkt blijft tot 20A anders denk ik dat die 30A zekering toch te weinig is.
Maar terug naar TS ik vraag me af of de dynamo laadstroom inderdaad beperkt blijft tot 20A anders denk ik dat die 30A zekering toch te weinig is.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Becosemsaida
- Berichten: 206
- Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
- Locatie: Portugal
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Toch even een raar dingetje gevonden..... 15A voor max output en dan 6 X 5A voor het HH gebruik?? Misschien toch beter om een 30A te plaatsen??
Leuk project, ziet er leuk uit.....
Beco
Leuk project, ziet er leuk uit.....
Beco
- Bijlagen
-
- InkedfZf3zXz_LI.jpg (105.73 KiB) 392 keer bekeken
Becosemsaida
Hymer B644, 1994
Hymer B644, 1994
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Denk niet dat alles in één keer gebruikt gaat worden en kijk eens naar de LED groepen die zijn maar 1A
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
Tja, hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet. Leuk spelletje
.
Draaddiameter aan- en afvoer van de totale gebruikersgroep is ook niet met elkaar in overeenstemming: plus 16 mm2, en min maar 6 mm2 ?
.
En van het zonnepaneel, plus 10 mm2 en de min 4 mm2 ?
.
.
Draaddiameter aan- en afvoer van de totale gebruikersgroep is ook niet met elkaar in overeenstemming: plus 16 mm2, en min maar 6 mm2 ?
.
En van het zonnepaneel, plus 10 mm2 en de min 4 mm2 ?
.
Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper
waarom een gecombineerde paneelregelaar/scheidingsrelais, als die stuk gaat heb je en geen lading met rijden, en geen lading door de zonnepanelen, en hij beperkt de laadstroom, (2x140Ah is 280Ah 10-20% laden is max 60ampere, dus waarom beperken op 30) ik zou een gewoon scheidingsrelais nemen en een mppt regelaar, en geen gecombineerd ding .
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 30 nov 2018, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything