Ontwerp elektronica DIY buscamper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Nog iets algemeens.
Eenmaal je elektrisch schema goed is moet je bijkomende keuzes maken.
Heel veilig en alle opties erbij of zo mager en goedkoop mogelijk.
Een groot deel van de beginnende camperbouwers heeft van nature de neiging om het zo éénvoudig mogelijk te doen.
Meestal ook wegens onvoldoende kennis.
Te dunne bekabeling, te weinig reserve, weinig functionaliteit, onvoldoende veiligheid.
De financiële besparing is daarbij soms maar een paar euro en men onderschat de gevolgen.
Eureka het werkt, iedereen tevreden, maar de slimste of de beste oplossing is het daarom niet geworden.

Hierbij een lijstje van wat op een uitgebreid camper elektrisch circuit kan of hoort te staan:
- Volledig bekabelde plus en minus, geen huishoud stroom via het voertuig chassis.
- Hoofdschakelaar op de startaccu
- Hoofdschakelaar op de huishoudaccu
- Aardlekschakelaar en zekering automaat op de landstroom
- Aardlekschakelaar en zekering automaat op de inverter uitgang (via een multiplus verbonden met de landaarding)
- Hoofdschakelaar op de zon
- Hoofdschakelaar op de MPPT>accu verbinding
- Start assist functie aangesloten
- Startassist functie full operationeel door zware kabels en zwaar scheidings relais
- Hoofdzekeringen aan vertrek en aankomst van huishoud accu circuit
- Aangepaste zekeringen op iedere verbruiker.
- Zekeringen op iedere kabel die vertrekt aan de HH accu (kabels langer dan 30 à 50cm)
- AC monitoring van stroom, spanning en frequentie
- DC monitoring van stroom, spanning en SOC (acculaadtoestand)
- Monitoring op afstand via Bluetooth of zelfs via internet

Ben ik nog iets vergeten ? Vink af wat er in je camper zit …
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door BeakerFlo »

Enige opmerking die ik eigenlijk heb is dat de start assist vrijwillig is.
Er zijn mensen die er over nagedacht hebben en besloten hebben hem niet te gebruiken.

Verder snap ik het gevoel van een aparte min maken voor de huishoud accu.
Maar wat is de onderbouwing daar van?

groet,
Floris
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door myway »

Dan heb je daadwerkelijk een goede massa verbinding, die te controleren is.
Aan het chassis maken moet je maar afwachten als er problemen zijn waar dat is.
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

Allen,

Na een paar drukke weken eindelijk de tijd gevonden om het 3D ontwerp van mijn centrale paneel af te maken in Sketchup. Zo te zien gaat alles redelijk makkelijk passen op de plek (in de garage) waar ik het gepland heb.

Afbeelding

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Leuk zo een tekening. Eigenlijk nog nooit gezien in sketchup.
Ik moet zoeken naar een opmerking ...
Misschien de ledjes en de schakelaar van de Phoenix inverter. Die kan je zo in die positie niet zien.
En een elektrisch bord begin ik steeds met het bevestigingssysteem van de kabels ?
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Zoeken naaar een opmerking? Ja ik ook. ( had niet anders verwacht)

Toch nog een; meer een tip zal ik maar zeggen.
als je de ruimte hebt, monteer dan breeduit. Altijd handig bij storing/werkzaamheden. En zeker als je eens wilt uitbreiden.

Voor de niet zichtbare leds: zet een stukje glanzend gepoetst rvs schuin voor de leds. /_ zo dus.

Dit zet een mens aan het denken:
Hoe ga je de kabels vastzetten? Met beugeltjes? Is mooi.
Met een kabelgoot in t midden? Is makkelijk.
Met toezicht van een overheids opzichter? Dus de kabels bij de apparatuur geklemd in houten blokjes? Het ultieme. ( en dan ook alle gleuven van de schroefjes dezelfde kant op :D :D )
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door moosev »

Het is niet goed te zien maar het lijkt erop dat de min van de verkeerde accu naar de shunt loopt. Gebruik de plus van de ene en min van de andere. Gelijke lengtes gebruiken voor de plus en min verbindingen tussen accu's.
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik dit draadje startte. Druk op werk. Druk met gezin. En druk met het zoeken van naar de geschikte bestelbus, die we kunnen gaan bouwen. En nu eindelijk sinds 5 dagen trotse eigenaar van een Mercedes Benz Sprinter L4H3, na een intensieve zoektocht van maanden en maanden.

De afgelopen maanden dan ook de tijd gehad om het elektroschema te laten bezinken en een aantal alternatieven te onderzoeken. Onze stijl van reizen hierbij in gedachten gehouden. Wij reizen het liefst rond en slapen liefst elke avond ergens anders. En we staan het liefst in de vrije natuur en zo min mogelijk op een camping aan de paal. Bovendien gaan we met de camper richting het noorden van Skandinavië, dus ook de isolatie moet goed op orde zijn.

Zie hieronder de 6e versie van het elektroschema voor onze bestelbus. Veranderingen sinds de vorige versie:

1. we zetten in op een CTEK D250, ofwel met ingebouwde zonnepaneel lader. Deze kan max. accucapaciteit van 300 Ah aan. Er staan nu 2x 140Ah huishoudaccu's in het schema. Aangezien we waarschijnlijk geregeld 3 dagen achter elkaar vrij zullen staan willen we deze liefst nog naar de oorspronkelijk geplande 2x 230Ah accu's brengen. Alleen moet er dan nog een CTEK Smartpass 120 bijgeplaatst worden. Ik denk er daarom nog over om eerst met 1x 230 Ah en de CTEK D250 te starten. Blijkt dit te weinig capaciteit te hebben, kunnen we relatief makkelijk upgraden naar 2x230Ah met een additionele CTEK Smartpass erbij.

2. We willen een zuivere sinusomvormer 1000W met ingebouwde acculader en omschakelautomaat. We verwachten deze functionaliteit zeker niet dagelijks te gebruiken. Ik heb onderzoek gedaan naar de beschikbare 1000W omvormers. Prijsverschillen zijn enorm (€272 tot €904). Verschil in gewicht is groot (3,5kg tot 16kg). Het rendement zal ongetwijfeld een prijsbepalende factor zijn. En de capaciteit van de acculader (10A tot 50A). Ik vind het lastig om de juiste keuze te maken, omdat ik behalve rendement, capaciteit acculader en gewicht niet veel verschil zie tussen deze omvormers, maar de prijs extreem verschilt. Heeft iemand een tip of ervaringen met een dergelijk omvormer en wat zijn jullie selectiecriteria?

Zitten er nog verbeterpunten of onjuistheden in onderstaand schema? Alvast dank voor jullie meedenken!

Afbeelding

Groeten,
Marc
Laatst gewijzigd door Marcus1972 op vr 30 nov 2018, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

Compliment voor je schema, duidelijk schema.

Vraagje, waarom een 220 compressor koelkast en geen 12V versie ? Nu heb je altijd een omvormer nodig.
Mijn omvormer heb ik er in voor een noodgeval maar eigenlijk staat die altijd uit en dus ook geen eigen verbruik
Maar het kan prijstechnisch zijn en dan is het een bewuste keuze. Niet te hopen dat je omvormer een keer kapot gaat

Ik zou de min van de kachel niet via het chassis laten lopen maar via je busbar

De kabels tussen de 2 HHaccu´s moeten evenlang zijn, bij de min kabel staat 30cm dus moet de plus kabel dat ook zijn.
Staan ze naast elkaar ? Want de accu is al 513 lang dus worden de kabels ±60cm lang

En als laatste is 30A in de kabels tussen start en HHaccu wel voldoende
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

BeakerFlo schreef:
di 03 jul 2018, 8:53
Enige opmerking die ik eigenlijk heb is dat de start assist vrijwillig is.
Er zijn mensen die er over nagedacht hebben en besloten hebben hem niet te gebruiken.

Verder snap ik het gevoel van een aparte min maken voor de huishoud accu.
Maar wat is de onderbouwing daar van?

groet,
Floris
Hier ben ik het volledig mee eens: Bekabelde min.

Waarom?

Jij hebt de regie. Weet hoe en waar de stromen lopen. Dus niet door het hele chassis. Dat is bedacht door de auto industrie wegens goedkoopte.

Hier vraag ik mij ook af of er niet corrosie optreedt door het gebruik van het shassis. Immers er vloeien soms grote stromen door. Waardoor op ongecontroleerde overgangen potentiaalverschil optreed, en dientengevolge corrosie?
Alleen met water, hoor ik u roepen! Heeft u zicht op waar?

Edit.
Gsm vraagt zich in de laatste regel terecht af of een 30A zekering wel voldoende is.
Ook ik denk van niet.
Mijn vorige week ( in testopstelling) geplaatste Volt/Watt meter geeft na een week stilstand, met een dahscam als ontlading op de accu bij starten, al 40A als lading naar de HH accu. En dat voor (maar) een 80Ah accu.
Weliswaar, voor maar een paar minuten, maar een zekering heeft zo lang niet nodig.

En Marcus, een prima tekening :thumbup: :thumbup:
Zeker ook bruikbaar voor toekomstige bouwers.
We moeten nu zóéken naar opmerkingen.

Maar misschien mag ik er nog een plaatsen, en wel aangaande de tekening van het rechtse zekeringblok:
Zelf zou ik een lijn trekken aan de linkerkant van de zekeringen, dus ze daar allemaal verbinden, en de aansluiting die nu onder zit naar het midden van die nieuwe verbinding maken.
Komt de duidelijkheid ten goede.
Voor de rest, :thumbup: :thumbup:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

- De hoofdschakelaar van de HH accu staat een beetje raar
- De min niet via chassis laten lopen (eens)
- Waarom 2 kleine HH accu's ipv 1 grote
- Niemand begrijpt nu het geïntegreerde omschakelautomaat (welke?)
- Is het een 150A dynamo dan 150A laadstroom over de Cyrix …
- wat is een ctek d2520sa ... ? ik huiver een beetje van zo een all in one als je achteraf wilt ombouwen naar groter of Lithium.

Eneeuh proficiat met je Sprinter. Welke is het en wat staat er elektrisch op ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Mickel Moen »

Ik begrijp in het schema de min bij de Ctek niet. De ctek is een schakelaar in een van de leidingen en gewoonlijk is dit de plus. Omdat het een relais is, is er alleen een min nodig om de ctek te laten schakelen. Daarvoor volstaat een dun schakeldraadje. Daarin zou ik ook de schakelaar plaatsen, welke dan ook een simpel 12V schakelaaartje kan zijn, wat je eventueel op je dashboard kunt plaatsen.

En inderdaad de zekeringen dienen zwaarder te zijn. Ikzelf heb bij een lege accubank van 150Ah wel eens een laadstroom van 80A gemeten. Hoe hoog een laaadstroom is, is afhankelijk van diverse factoren. De mate vsn ontlading van de accubank. De grootte hiervan. De interne weerstand. De lengte en dikte van de bekabeling. Ik zou daarom de zekering maximaal nemen op de bekabeling. Bij 35mm2 is dit dus eerder 100A dan 30A.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

Ik ken de Ctek niet maar het is ook een laadregelaar van de panelen en dan heb je toch wel de min nodig ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door veetee »

gsm schreef:
vr 30 nov 2018, 10:13
Ik ken de Ctek niet maar het is ook een laadregelaar van de panelen en dan heb je toch wel de min nodig ?
Precies. Leve google: https://www.ctek.com/nl/products/on-board/20a-off-grid :wink:
Plaats reactie