Ontwerp elektronica DIY buscamper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

Arie55 schreef:
do 21 jun 2018, 12:00
Heb het volgende op te merken, je spreadsheet kan je verder fine tunen door het verbruik over een week uit te spreiden in acht nemend het tijdstip van verbruik. Zo zal het niet zo zijn dat je elke dag het fototoestel of andere apparaten op hoeft te laden. Ik heb de dagen zelf ingedeeld met spanne van 2 uren. Met andere woorden, het verbruik per dag verschilt per dag en per tijdstip. Bijvoorbeeld; als je 's ochtends de pomp gebruikt, zal die gestelde verbruikte watt-uur weer aangevuld worden door de zonnepaneel. Er onstaat een zekere 'glad strijk effect'. Je dus echt van de accu gebruik maken als je niet rijdt en/of als het donker is.
In het onderstaande plaatje ben ik een tijdje geleden gaan experimenteren, wat als ik nou dit of dat zou gaan doen. Als ik de huidige configuratie invoer, blijkt die redelijk overeen te komen met de werkelijkheid en een beduidend minder heftige grafiek beweging, wat nu wel te zien is. Door dit verkregen inzicht, ga ik ook heel anders om met grote verbruikers. Die start ik op net voordat ik de rit aanvang. Dat gaf in mijn geval een enorm glad strijk effect in energie opslag.

Het gestelde rendement van de omvormer is vrij laag gekozen. De betere merken, halen een beduidend hoger rendement, 90% en hoger. Dit geldt ook voor de zonne laadregelaars. Deze apparaten mogen wat duurder zijn, maar het betaald zich terug in accu capaciteit, levensduur enz. Zo heb ik ontdekt dat een jaar langer gebruik maken van een accu, de kWh prijs (aanschafprijs van het middel e.d.) gigantisch omlaag duikelt. Of je nu een accu 6 of 7 jaar weet in te zetten, maakt dus veel uit.

Arie
Da's wel een mooie spreadsheet! Die ga ik een bestuderen. Om de grotere gebruikers aan te zetten net voor een rit, moet je op die gebruikers dus ook een soort hoofdschakelaar hebben zitten? Je bedoelt met name de koelkast. Kampo zei ook al dat daar een eigen schakelaar voor moest, maar was er nog niet aan toe gekomen die in mijn schema te zetten.

Groet,
Marc
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door myway »

myway schreef:
BOKKIE schreef:
moosev schreef:
do 21 jun 2018, 7:11
de shunt wil nog steeds niet lukken. Massa verbinding niet op de accu maar aan de andere kant van de shunt. zie ook schema van victron:
(ik de massa even extra aangegeven)
shunt.jpg

Afbeelding

gr
Rene
Hoi;

Gooi dit schema maar aan de kant, dit gaat zo niet werken.
Krijg het idee dat je niet weet hoe een shunt werkt.
De shunt is voor het meten van de stroom, terwijl je dat doet met een geijkte millivolt meter!

Nu even hoe het wel moet:
BEIDE accu's met de MASSA (min) aan het chassis van het voertuig samen met een aansluiting (de juiste welke als daarvoor wordt aangemerkt) van de SHUNT. Ik noem dit GROUND (de echte massa).
Vervolgens worden alle verbruikers aan de andere kant van de SHUNT aangesloten. Ik noem dat GROUND SHUNT.
Als nu een verbruiker stroom trekt loopt dit via de shunt naar de GROUND.
Er zal dan een kleine maar recht evenredige spannings val over de shunt vallen die je kan gebruiken als STROOM waarde.
Dus houdt dat in dat de GROUND meer negatief is dan de GROUND SHUNT.

Haije.
Dus de afbeelding van Victron is onjuist???
Dat stond al een aantal berichten terug.
Alleen begon iemand te boeren dat ze er bij Victron niks van snappen🤪
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

jansloos schreef:
do 21 jun 2018, 13:46
Als ik hier zo naar kijk, wordt alleen de KK en dat wat in de stopcontacten gaat via de omvormer voorzien.
Zou je de omvormer niet gewoon ALTIJD via de 12Volt laten werken?
Hierdoor vervalt die omschakelaar, en wordt het geheel weer wat eenvoudiger.
Nu blijft de omvormer aan, ook als je op de "paal" aangesloten bent
Ik snap hier niet precies wat je bedoelt? Als je de omschakelautomaat weg zou halen, dan komen de 2x WCD en KK permanent en alleen op de Omvormer terecht bedoel je? En als je op de paal aangesloten ben, laad je via de acculader alleen je batterijen op en je 220V blijft via je omvormer komen?

Is dat niet juist onhandiger en minder rendabel? Of interpreteer ik je opmerking verkeerd?

Groet,
Marc
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

jansloos schreef:
do 21 jun 2018, 13:46
Wat wel kan, is de busbar als zekeringblok uitvoeren. Heb je oo hier alles in een.
Inderdaad vond ik dit onderstaande ding:

Afbeelding

Deze heeft alleen 4 uitgaande kabels. En ik heb er 5 nodig volgens mijn tekening, als ik de rode busbar 1 op 1 wil vervangen. Aangezien de kabels vanuit de acculader en laadregelaar zonnepaneel beide gezekerd zijn op 50A, zou ik dat via één zekering kunnen laten lopen. Met als grote nadeel, dat als de zekering eruit gaan de HH accu's niet meer opgeladen worden. En dat je bovendien niet weet welke van de twee de oorzaak was van de kapotte zekering. Dusse... hardop denkend... geen goed plan :-)

Ik vermoed dat ik het beste de Verwarming dan op een andere manier aan zou moeten sluiten. Bijvoorbeeld met zo'n aansluitpunt en een losse zekering naast de busbar.
Afbeelding

Groet,
Marc
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Marcus1972 schreef:
ma 25 jun 2018, 17:14
jansloos schreef:
do 21 jun 2018, 13:46
Als ik hier zo naar kijk, wordt alleen de KK en dat wat in de stopcontacten gaat via de omvormer voorzien.
Zou je de omvormer niet gewoon ALTIJD via de 12Volt laten werken?
Hierdoor vervalt die omschakelaar, en wordt het geheel weer wat eenvoudiger.
Nu blijft de omvormer aan, ook als je op de "paal" aangesloten bent
Ik snap hier niet precies wat je bedoelt? Als je de omschakelautomaat weg zou halen, dan komen de 2x WCD en KK permanent en alleen op de Omvormer terecht bedoel je? En als je op de paal aangesloten ben, laad je via de acculader alleen je batterijen op en je 220V blijft via je omvormer komen?

Is dat niet juist onhandiger en minder rendabel? Of interpreteer ik je opmerking verkeerd?

Groet,
Marc
"Je snapt het niet helemaal"

Jawel hoor je snapt t precies. Presies zoals ik het bedoel. Bij de start van dit topic zei je dat je meerdre dagen vrij staat. Dan werk je ook op de omvormer. Het gaat dus alleen om die kleine momenten dat je " aan de paal staat"
Als je op je schema kijkt, zie je dat er geen schakelaar is die de omvormer aan de paal uitzet. Hij doet dan voor " spek en bonen" mee.

Zonder omschakelaar, komt de spanning dan altijd via de accus.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

De busbar.

Das lastig 4 aansluitingen en je hebt er 5 nodig.
Los er naast,......... Vind ik niet zo,n mooie oplossing.op zoek naar groter, of 2 naast elkaar.
Ik help wel zoeken. En kijk ook even bij de sloop.

In mijn ( en denk ook alle) Vito, hebben ze een truuk uitgehaald:
Daar hebben ze de voedende leiding via de andere kant aangesloten. Zo zit dus de zekering gewoon in het rijtje.
R
Nog geen paniek, blijf ff puzzelen.

Ik heb m gevonden. Mn tekening.

viewtopic.php?f=10&t=8463616

De inkomende spanning van de lader, komt hier van rechts. Tussen alle AFGAANDE zekeringen, en komt zo op de gezamelijke aansluititng, waar de accu op zit. En is dus mooi gezekerd. Alleen niet direct achter de lader maar aan het eind?
Er gaan 2 ?? Draden naar de accu? Waarom 2 ?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door moosev »

Marcus1972 schreef:
ma 25 jun 2018, 16:58
Zit de shunt dan nu echt helemaal goed?! :-B
:clap: :clap: :cheers:
Ja op deze manier wordt alle stroom die je uit je accu's verbruikt gemeten via de shunt. Er is immers geen andere weg meer om de stroomkring van de accu's rond te krijgen. Alle stroom moet door de shunt. Ook een gebruiker waarvan je de min niet terug trekt naar je busbar, maar gebruik laat maken van het chassis wordt op deze manier gewoon gemeten.

Succes verder!
gr Rene
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

Misschien een oplossing voor de busbars, in plaats van een + busbar heb ik een 12voudig zekeringkastje genomen met steekzekeringen en voor de min heb ik een 5mm dikke koperen strip gebruikt waar ik gaatjes in heb geboord en M5 er in getapt.

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Hallo Marcus
Begrijp dat het niet mijn taak is om fouten te verbeteren. Iedereen mag er wat van leren…
Je schema 5 of 6 was goed. We zitten nu in de fase waar we het verder willen optimaliseren.
Hou er rekening mee dat er tussendoor opmerkingen komen die echt niet “to the point” zijn.
Daarvoor is het een forum. Ook Jansloos maakt je daar attent op.

Mijn opmerkingen staan, misschien wat lullig, op je schema geschreven.
Ik dacht dat dit sneller te begrijpen was dan alles uit te schrijven in klaartekst.
Laat ik 1 ding toelichten: Op het ogenblik dat je een IVT-Hirschau of Filax-Victron relais bent gaan toevoegen heb ik je erop gewezen dat een Victron Multiplus misschien interessanter, compacter en goedkoper is als dat relais. Ik heb het vermoeden dat je dat niet begrepen hebt.

Een zekering van 100A op een inverter van 1200VA gaat erdoor bij de pieken. Vandaar dat ik hem op 150A gezet heb. Eerst had jij geen 1200 staan …dacht ik.
De 100A zekering op de startaccu mag blijven staan, normaal … maar wat is het juiste vermogen van je dynamo en huishoudaccu ?
Met een 200A VW Crafter dynamo en een 440Ah HH accu zal je MOETEN naar een Cyrix 230A relais overstappen en dan 200A hoofdzekeringen.
We zwemmen nog wat rond zolang je geen voertuig gekocht hebt.
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

De oplossing van gsm, (wat doet die Halyesterkast ernaast?) :-B is een mooie voor de minnen. Die gaat ie nl met alle kabels meevoeren. Dus zou dit een mooi verzamelpunt kunnen zijn.
Als busbar minder geschikt, TS wil de plussen ++ zekeren. We zoeken dus een verzamel zekeringenblok.

Overigens TS heb ik ook zo mijn twijfels over het gebruik van speakerkabel. Hoewel de kleuren en de dikte wel passend zijn. Het druist een beetje tegen mijn installateurs etiek in :-B . Iets van vinilkabel dan?


O, haha het zijn er 5 op dat zekeringenblok. :lol3:

Van bovenaf komt de voeding, en de linkse is een GEZEKERDE afgaande kabel.
Probleem opgelost. Toch?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

jansloos schreef:
ma 25 jun 2018, 18:43
Bij de start van dit topic zei je dat je meerdre dagen vrij staat. Dan werk je ook op de omvormer. Het gaat dus alleen om die kleine momenten dat je " aan de paal staat". Als je op je schema kijkt, zie je dat er geen schakelaar is die de omvormer aan de paal uitzet. Hij doet dan voor " spek en bonen" mee. Zonder omschakelaar, komt de spanning dan altijd via de accus.
Helemaal helder. Inderdaad in ons geval is het streven om meerdere dagen vrij te staan. Het is inderdaad in dit geval dan acceptabel om die omschakelautomaat eruit te schrappen als het niet strikt noodzakelijk is.

Groet,
Marc
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

moosev schreef:
ma 25 jun 2018, 20:56
Marcus1972 schreef:
ma 25 jun 2018, 16:58
Zit de shunt dan nu echt helemaal goed?! :-B
:clap: :clap: :cheers:
Ja op deze manier wordt alle stroom die je uit je accu's verbruikt gemeten via de shunt. Er is immers geen andere weg meer om de stroomkring van de accu's rond te krijgen. Alle stroom moet door de shunt. Ook een gebruiker waarvan je de min niet terug trekt naar je busbar, maar gebruik laat maken van het chassis wordt op deze manier gewoon gemeten.
Daar worden we blij van :-) Dank!

Groet,
Marc
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

Haha ja wat zou daar inzitten ??
Nou daar zit een goedkope zelfbouw omschakelautomaat in bestaande uit een magneetrelais van €5
Die wordt aangetrokken zodra de paal stroom levert en schakelt de acculader dan in en de inverter uit

Zo ziet mijn schema er uit.
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

jansloos schreef:
ma 25 jun 2018, 18:56
De busbar. Das lastig 4 aansluitingen en je hebt er 5 nodig.
Los er naast,......... Vind ik niet zo,n mooie oplossing.op zoek naar groter, of 2 naast elkaar.
Omdat het de Verwarming betreft vind ik het op zich niet zo'n groot punt om er een aparte aftakking van te maken. Het is toch een apparaat, dat niet dichtbij het centrale elektropaneel, dat ik in mijn hoofd heb, komt te zitten. Laadregelaar, acculader, omvormer, zekeringdoos 12V distributie, rode en zwarte busbar wil ik allemaal bij elkaar op één locatie hebben, met zo kort mogelijke kabels. Ik zal eens kijken of ik dat ook schematisch in mijn tekening kwijt kan... wat er allemaal op het centrale paneel komt te zitten.

De verwarming is de enige van de op de busbar aangesloten zaken, die waarschijnlijk weleens heel ergens anders in de bus komt te zitten. Daarom vind ik de uitzondering en aparte aansluiting niet zo'n storend iets.

Maar niet getreurd... er is een oplossing, namelijk een Busbar voor 5x CIP100200100 zekeringhouders. Daar zit de 100A zekering tussen Startaccu en HH accu's dan wel niet gelijk bij, maar die stond in mijn schema toch helemaal links, vlak bij de startaccu. Ik had ergens gelezen dat deze zekering aan die (linker)zijde van Cyrix zou moeten komen, zo dicht mogelijk bij de startaccu. Ik had er de voorkeur voor om ook deze zekering op mijn centrale paneel te zetten aan de (rechter)zijde van de Cyrix. Is er een reden om dat niet te doen? Ik zou hem het liefst combineren met die zekeringverdeeldoos van 1 MEGA en 4 MIDI zekering.

Groet,
Marc
Plaats reactie