Da's wel een mooie spreadsheet! Die ga ik een bestuderen. Om de grotere gebruikers aan te zetten net voor een rit, moet je op die gebruikers dus ook een soort hoofdschakelaar hebben zitten? Je bedoelt met name de koelkast. Kampo zei ook al dat daar een eigen schakelaar voor moest, maar was er nog niet aan toe gekomen die in mijn schema te zetten.Arie55 schreef: ↑do 21 jun 2018, 12:00Heb het volgende op te merken, je spreadsheet kan je verder fine tunen door het verbruik over een week uit te spreiden in acht nemend het tijdstip van verbruik. Zo zal het niet zo zijn dat je elke dag het fototoestel of andere apparaten op hoeft te laden. Ik heb de dagen zelf ingedeeld met spanne van 2 uren. Met andere woorden, het verbruik per dag verschilt per dag en per tijdstip. Bijvoorbeeld; als je 's ochtends de pomp gebruikt, zal die gestelde verbruikte watt-uur weer aangevuld worden door de zonnepaneel. Er onstaat een zekere 'glad strijk effect'. Je dus echt van de accu gebruik maken als je niet rijdt en/of als het donker is.
In het onderstaande plaatje ben ik een tijdje geleden gaan experimenteren, wat als ik nou dit of dat zou gaan doen. Als ik de huidige configuratie invoer, blijkt die redelijk overeen te komen met de werkelijkheid en een beduidend minder heftige grafiek beweging, wat nu wel te zien is. Door dit verkregen inzicht, ga ik ook heel anders om met grote verbruikers. Die start ik op net voordat ik de rit aanvang. Dat gaf in mijn geval een enorm glad strijk effect in energie opslag.
Het gestelde rendement van de omvormer is vrij laag gekozen. De betere merken, halen een beduidend hoger rendement, 90% en hoger. Dit geldt ook voor de zonne laadregelaars. Deze apparaten mogen wat duurder zijn, maar het betaald zich terug in accu capaciteit, levensduur enz. Zo heb ik ontdekt dat een jaar langer gebruik maken van een accu, de kWh prijs (aanschafprijs van het middel e.d.) gigantisch omlaag duikelt. Of je nu een accu 6 of 7 jaar weet in te zetten, maakt dus veel uit.
Arie
Groet,
Marc