Ontwerp elektronica DIY buscamper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

100% met je eens Jos en is wat ik al schreef.
Overzichtelijker en inderdaad als er iets kapot gaat heb je nog wat
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Dat van die 6, 5A gezekerde groepen, 15A hoofdzekering?

Hier speelt het begrip; "gelijktijdigheidsfactor" inderdaad zoals al opgemerkt, niet alles tegelijk gaat aan. en er zitten groepen tussen die bij langena geen 5A halen.

Dat van die kabeldiktes is wel een puntje ja.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

jansloos schreef:
vr 30 nov 2018, 20:50
Dat van die 6, 5A gezekerde groepen, 15A hoofdzekering?
Het zijn 7 groepen maar dan nog :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Kroppie »

en voor het makkelijk uitrekenen van verliezen en diktes.

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door tijdverdrijver »

Het lijkt mij niet zo'n goed idee om de laadzekering van de dynamo te verzwaren tot de dynamo capaciteit bij gebruik van tussengeschakelde unit die door de fabrikant opgegeven wordt voor een max stroom van 30 Amp.

misschien toch terug naar de cyrix?

Henk
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door myway »

gsm schreef:OK wist ik ook niet, ik heb een simpele Cyrix 120 scheidingsrelais die naar mijn weten gewoon alles door laat wat de dynamo geeft en wat de HHaccu nodig heeft. Deze heb ik dus aan beiden kanten af gezekerd met 100A.
Helemaal off topic, waar ik dan nieuwsgierig naar ben heb je al eens gemeten wat er geladen wordt als de accu onder de 80% capaciteit zit.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

Nee ik heb het nog nooit gemeten maar Jansloos wel en als dat voorkomt gaat je 30A zekering er uit en wordt er niet meer opgeladen
Niet door het rijden en niet door de solarlader
jansloos schreef:
do 29 nov 2018, 23:14
Mijn vorige week ( in testopstelling) geplaatste Volt/Watt meter geeft na een week stilstand, met een dahscam als ontlading op de accu bij starten, al 40A als lading naar de HH accu. En dat voor (maar) een 80Ah accu.
Weliswaar, voor maar een paar minuten, maar een zekering heeft zo lang niet nodig.
/quote]
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Overigens,

Zijn alle zekeringen in het blok 5A. Zeker de USB stopcont. En de LED, kunnen wel wat lager.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door stobbie »

Ik zou denk ik kiezen voor 12v stopcontacten met een losse usb lader, tenzij je huidige usb punten uitschakelbaar zijn, ivm rustgebruik.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

Zie hier nieuw schema. Stonden inderdaad nog een aantal draaddiktes nog niet goed. Ook een typo. 16 mm2 rood naar de 12V verbruikers en 6mm2 in de min. Daar ontbrak een 1. Overige bekabeling ook nog eens nagelopen. Min van de verwarming aan de busbar gezet.

Over de bekabelde min. Volgens mij is alles getekend (en door mij bedoeld) als een bekabelde min. Enige wat is heb getekend is de busbar voor de zekerheid nog extra aan het chassis. Dit is het Aardingspunt achterin de Mercedes Sprinter (rechts boven de laaddeuren) die vanuit de fabriek al is aangebracht. Hier zitten alle minnen op van de laadbak. Leek mij simpel om hier alles nog eens extra op het chassis te aarden, bovenop de bedrade min vanuit de startaccu. Is mijn gedachte juist?

Wat betreft de CTEK D250. Laadstroom is 20A, zekeringen 30A zijn conform specificatie fabrikant. Kabeldiktes ook conform specificaties fabrikant aangepast. Stel dat 20A laadstroom en 300Ah max accucapaciteit onvoldoende blijken kan de CTEK D250 heel makkelijk uitgebreid worden met een CTEK Smartpass 120. Bijplaatsen en doorlussen. Dit staat 300A toe als laadstroom, max 800Ah accucapaciteit, zonnepanelen ook tot 300A max laadstroom. Dit leek om te starten wat veel, dus vandaar op dit moment alleen de CTEK D250 erin.

Afbeelding

Groet,
Marc
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

De busbar aan het chassis koppelen heb ik ook en dat lijkt mij goed maar ik snap de zekeringsberedenering niet van de CTek250
Je heb gelijk wat de laadstroom betreft van de CTek, die is 20A en dan is een 30A zekering voldoende maar nu praat je toch over de solarlaadregelaar gedeelte ?
De scheidingsgedeelte koppelt de start en HHaccu los of aan elkaar en als die aan elkaar gekoppeld zit dan laad de dynamo de start en de HHaccu´s op en dan gaat de laadstroom al gauw over de 30A heen en gaat de zekering er uit.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

OK een opmerking. Zit nu op m'n mobiel dus zie 't niet zo goed. Maar alvast een opmerking:

Als je besluit een min mee te. Voeren, doe dat dan ook. Bij de bus af zet j 'm weer aan 't chassis. Hiermee. Creëer je weer een splitsing in de min.
Ik zou 'm alleen bij de accu plaatsen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Kroppie »

aan de shunt zit bij de aansluiting welke aan de min van de accu zit ENKEL de min van de accu, de eventuele verbinding naar het chassis/massa moet NA de shunt zitten, dus waar de ander minnen ook zitten, anders meet je eventuele andere dingen die niet aan die minleiding zitten niet mee, b.v. laden met de dynamo/startaccu.

zoals getekend is het goed, hooguit lijkt de minleiding wat lang, maar dat is de tekening.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Is dat een reactie op mijn bericht Jos?

De min op de busbar kan toch weg. Hij krijgt 'm rechtstreeks van de startaccu.
Loopt alleen nog een stukje min van de dynamo naar de startaccu via het chassis.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 09 dec 2018, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie