Ontwerp elektronica DIY buscamper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door 't Busje »

jansloos schreef:
zo 06 jan 2019, 10:08
Tenslotte dient deze aarde ter bescherming van het chassis.
Het lijkt me eerder dat de aarde ervoor zorgt dat het chassis niet onder 230 volt wisselspanning komt te staan en dat de inzttenden van de camper beschermd worden. Dat chassis kan er wel tegen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

:-B

Dat wordt zon lange tekst.

Maar dank. Je hebt het voor de lezer ingevuld.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Wow,

Die tekeningen worden steeds mooier.

Natuurlijk mag je die aarde daar zetten. Is beter dan dat stukje via het chassis.
Ik zei al is een gevoelskwestie. Elektrisch OK
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

jansloos schreef:
ma 18 jun 2018, 11:34
Het wordt steeds mooier!
Uiteindelijk is dit een goede basistekening voor alle volgende DIY camperaars.

Maaaarrrr!!!

Waar zijn dan die tekeningen gebleven?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door luinge »

Ja, dat is wel jammer voor zo'n leerzaam draadje!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door veetee »

Tja, dat is nou precies het nadeel van een externe host voor je plaatjes gebruiken. Ik snap ook niet zo goed waarom men dit doet... Het is net zo makkelijk (zo niet makkelijker) om je plaatje hier meteen te uploaden - zolang camperforum.nl die mogelijkheid biedt, weet je tenminste zeker dat je plaatjes in je post bij elkaar blijven. En het is zó simpel:

Foto uploaden en invoegen
In de berichten editor: klik op het tabje “Bijlagen”. Klik op “Bestanden toevoegen”.
Kies een foto op je pc, tablet of phone. Upload het plaatje en klik op “Plaats in tekst”. Et voîla, plaatje staat hier op de server en in je bericht.
T-H
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 9:11

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door T-H »

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, maar ik sla het voorstel rondje even over. Dat komt nog wel.

Komende week wordt mijn Ducato L3H2 uit 2014 geleverd, dan gaan we aan de slag om hem om te toveren.
De bedoeling is dat we een goede basis neer gaan zetten waar we het voorjaar mee op pad kunnen gaan, en hem de komende jaren verder gaan bouwen/aanpassen.
Hij komt van oorsprong van Leaseplan Belgie waar hij als "vracht wagen" met een begrenzer heeft gereden, daarom is er nooit mee gescheurd en is hij in zijn geheel in top staat, dus die basis staat er.

De meeste zaken ben ik door dit forum en 100.000 blogs wel uitgekomen.
Een goede basis is voor mij o.a. de techniek. Water ben ik uit. Gas, dat heb ik voorlopig alleen voor koken nodig, dat is dan ook niet zo heel ingewikkeld.

De elektra is wel een dingetje, mede omdat ik niet weet wat voor dynamo techniek er gebruikt is.
Ik verwacht geen groot verbruiker te worden en ook niet lang "vrij" te staan, dat heb ik in het verleden hooguit één of twee keer gedaan.
Verwarmen zal misschien in de toekomst met diesel gaan, maar nu nog even de blower op walstroom.
Warm water is voorlopig niet aan de orde, hooguit de waterkoker die we nu ook in de tent gebruiken. Dus een boiler staat ook nog niet op agenda.
Wel wil ik zorgen dat ik uit kan breiden als het nodig is, dus de basis moet wel goed zijn.

Zoekend op dit forum werd ik naar dit topic verwezen, alleen ontbreekt nu de tekening.
Kan iemand de recente tekening weer plaatsen? En wat misschien handig zou zijn, een materiaal lijst, met name laders, omvormers, accu scheiders, etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Ik denk dat dit een paar principe schema's van destijds waren.
De kabeldikte hangt af van de lengte en de stroom die er doorgaat.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door myway »

Het schema staat in bericht 151 en 153
Wat bedoel je met, ik weet niet welke dynamo techniek gebruikt wordt.
Als je je afvraagt of de Ducato een intelligente dynamo heeft, is het antwoord nee.
Plaats reactie