Ontwerp elektronica DIY buscamper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Dat splitsen van veel en weinig gebruikers? Daar voorkom je mee dat laag gezekerde verbruikers het moeten doen met een zware hoofdzekering.
Selectief zekeren heet dat in de electro techniek. Je voorkomt dat als er een sluiting of overbelasting is van zo'n zwaar apparaat, ook je verlichting niet meer werkt. Zoals al eerder opgemerkt, gescheiden groepen. 2e punt is dat je niet een heel dikke leiding daar heen hoeft te brengen, maar met een dikke en een dunnere kunt volstaan.

Uiteindelijk komt alles wel samen, maar "onderweg" zeker je toch zo selectief mogelijk. Bedenk dat de auto steekzekeringen niet lager gaan dan 5A.

Ik kan jouw redenering voor alle zekeringen op een punt wel begrijpen. Daar ben ik zelf ook groot voorstander van.
Een nadeel hiervan is dat je van alle verbruikers de voedingen ook naar dat ene punt moet brengen. Waardoor je "bossen" draad door de camper krijgt.
E.e.a. Is ook afhankelijk waar alles geplaatst wordt.Zit bv de Cyrix en de zonneregelaar dicht bij elkaar? Zodat je de leidingen die vanaf de HH accu komen op een verdeelstrip kunt zetten waarop de zonneregelaar, de afgaande naar de "busbar" de draad van de Cyrix, enz met allen hun eigen zekering op dit blok aangesloten gaan worden.

Je ziet, zoals bij meer zaken leiden hier ook vele camperwegen naar Rome.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Kroppie »

de auto steekzekeringen heb je ook in 1(zwart), 2(grijs), 3(violet), 4(roze), ampere.
o.a. bij conrad

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

jansloos schreef:
wo 30 mei 2018, 13:39
..... laag gezekerde verbruikers het moeten doen met een zware hoofdzekering.... Je voorkomt dat als er een sluiting of overbelasting is van zo'n zwaar apparaat, ook je verlichting niet meer werkt. Zoals al eerder opgemerkt, gescheiden groepen. 2e punt is dat je niet een heel dikke leiding daar heen hoeft te brengen, maar met een dikke en een dunnere kunt volstaan.
Helder. Ik dacht met mijn opzet met een centrale zekeringdoos met met per groep een apart zekering juist dat bereikt te hebben: verlichting zit op een aparte groep en niet samen met een ander zwaarder apparaat. De zekeringen heb ik nu inderdaad allemaal op 5A staan, maar ik had ook begrepen, zoals Jos ook opmerkt, dat je zekeringen voor lager aantal amperes kan krijgen voor lichtere groepen.
jansloos schreef:
wo 30 mei 2018, 13:39
Een nadeel hiervan is dat je van alle verbruikers de voedingen ook naar dat ene punt moet brengen. Waardoor je "bossen" draad door de camper krijgt.
E.e.a. Is ook afhankelijk waar alles geplaatst wordt.Zit bv de Cyrix en de zonneregelaar dicht bij elkaar? Zodat je de leidingen die vanaf de HH accu komen op een verdeelstrip kunt zetten waarop de zonneregelaar, de afgaande naar de "busbar" de draad van de Cyrix, enz met allen hun eigen zekering op dit blok aangesloten gaan worden.
Alle apparaten voor de spanningsvoorziening (Cytrix, Laadregelaar MPPT, acculader, omvormer, zekeringendoos, etc) moeten allemaal bij elkaar komen met minimale bekabelingslengte. De enige lange draden worden gebruikers achter de zekeringdoos 12V en de 220V installatie. Vandaar dat ik alle kabellengtes in het ontwerp tussen deze zaken korter dan 50cm heb gegeven.

De drie WCD's komen op 3 locaties, verdeeld over de lengte van het laadruim (tweepersoonsbed, enkel bed en tafel). Verwarming (diesel) zou ik onder de passagiersstoel willen stoppen. Ledspots kan ik inderdaad nog over 2 groepen verdelen. Waterpomp en koelkast komen bij elkaar in de buurt. Televisie/audio middenin de camper. Kortom... ik vermoed dat de bekabeling achter de zekeringendoos niet al te gek wordt.

Groeten!
Marc
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Nu is het een toptekening ! :thumbup:
De 65A Dynamo nog even vervangen door 150A en de 230V zekering die ontbreekt er nog bij.
De kabeldiktes … nog even afwachten want je toestellen zijn niet bekend, dus voorlopig is dat goed.

Jansloos heeft het mooi uitgelegd.
Je kan de 12V plus zekeringdoos en minus bushbar op de tekening in 3 knippen.
Het blijft tenslotte een principetekening. Er bestaan ook tekeningen met opgave van de locaties.

Wat de posities betreft heb je in een buscamper eigenlijk bijna altijd 7 of meer posities:
- Voertuig dashboard (hier alle bijgezette rijfuncties, camera, alarm, USB, verstralers,…)
- Startaccu (zekeringen, Cyrix, eventueel hoofdschakelaar)
- Huishoudaccu’s (zekeringen, accuschakelaars, solar)
- Leefruimte vooraan onder (zekeringen+stopcontacten)
- Leefruimte en garage achteraan onder (zekering+stopcontacten)
- Leefruimte midden boven (zekeringen+bediening+monitors+USB)
- Slaapkamer bovenaan (bediening+alarm+USB+ stopcontact)

Ik dacht dat het GSM of L4H2 was, die maakte destijds nog een bakboord/stuurboord e-tekening.

Voor de verbindingen tussen deze 7 zones werk ik zelf liefst met een compacte opbouw kabelgoot.
Achteraan aan de bovenkant in de kastjes, onzichtbaar.
Een ring bovenaan en een ring onderaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Nog een paar voorbeelden van inbouwposities (niet mijn camper)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door tijdverdrijver »

Ziet er goed uit behalve de enkelpolige 220 schakelaaar en de 100Amp zekering welke niet voldoende is voor een 1200watt omvormer.
Henk
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Marcus1972 »

Allen,

Achter de schermen gaan de ontwerpwerkzaamheden nog steeds door. Met bovenstaande commentaren en verder online-onderzoek heb ik het schema wederom geactualiseerd. Met nog een paar vragen. Ik blijf vooral het punt van de zekeringen lastig vinden. Ik snap het principe dat elke kabel(dikte) zijn eigen zekering zou moeten hebben. Maar hoe ver ga je daarin? Zijn de waarden van de zekeringen goed?

Ik heb ook uitgebreid diverse draadjes doorgenomen op dit forum over het onderwerp "koelkast". Ik kom tot de conclusie dat voor ons een normale huis-tuin-en-keuken koelkast een betere optie is dan de duurdere camper koelboxen/koelkasten. We willen sowieso een robuust/uitgebreid elektrosysteem in onze bus, voor alle overige toepassingen. De meerkosten voor accu's & zonnepanelen hebben we toch al.

Ik heb ook de commentaren gelezen over het splitsen van het 12V distributie circuit in meerdere kleinere systemen, met zekeringendozen op meerdere plekken in de buscamper. Ik vind dat toch niet heel handig. Ik heb liever een centrale zekeringendoos en neem iets meer en langere bekabeling op de koop toe. Wel plan ik de zekeringendoos overigens zo centraal mogelijk in de buscamper.

Ik denk er nog over om de dieselverwarmer op een apart circuit te zetten en niet op de centrale zekeringendoos.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marcus1972 op do 21 jun 2018, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door myway »

De shunt moet aan de min van de andere accu, zo hangt die accu er maar een beetje bij.

Voor het relais ff de juiste naam, cyrix.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Ik heb het al ergens geschreven.
Je vat die zekeringendoos veel te letterlijk op.
Het is nog steeds een (erg goed) principe schema voor je camper
Dat is dus niet 1 zekeringdoos op 1 positie.
Boven kwam ik uit op 7 posities in je camper.
Al de massabekabeling van je kleine verbruikers mag je weglaten op je schema.
Dan komt er plaats vrij om de zekeringdoos op te splitsen. Weet je al op welke posities de verbruikers komen ?
Een paar hoofdzekeringen naar de zekeringdozen mag maar is afhankelijk van de situatie.
Tenslotte hangen ze nu al achter een 100A zekering.

Bij de Planar zitten 2 zekeringen bij.
De waterpomp moet nog een schakelaar hebben.
Op de koelkast zet ik ook steeds een schakelaar anders moet je zo met die thermostaat friemelen.
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door jansloos »

Het wordt steeds mooier!
Uiteindelijk is dit een goede basistekening voor alle volgende DIY camperaars.

Maar we blijven schaven aan t ontwerp:

Dat met die minnen, dat wil nog niet lukken.
Zoals hiervoor al opgemerkt; laat de zwarte lijnen zoveel mogelijk weg. Een zwart dwarsstreepje is voldoende aanduiding. Of, als je besluit de min leiding mee te trekken door de gehele installatie, en dus niet via het chassis. kun je ze laten staan.

Ik begin bovenaan;
Je vraagt of de zekering van de KK en stopc. 10A kan zijn. Ik zou zeggen splits het op, in 1 zekering voor de stopc. 10A en een kleinere van bv 5A voor de KK.
5A bij 230V is al 1100Watt. mag dus nog lager.
Je voorkomt dat als er sluiting in de stopc. gemaakt wordt de KK niet uitvalt. (ongemerkt) Selectief zekeren dus.

Even "tussendoor" Rechts heb je zon mooi zekeringblok getekend, en links zweven ze her en der? Terwijl je wens is alle zekeringen bij elkaar.

Dan daaronder, de "busbar"
De omvormer zeker je met 100A. Maar de totale busbar zeker je ook met 100A, terwijl er meerdere zware zekeringen opzitten.

Rechts van de busbar.
(Hier ga je het spel al doorkrijgen :thumbup: Je snapt dat dit niet ongezekerd kan.)

Vraag of die leiding gezekerd moet worden. JAZEKER(ing) Maar niet zo zwaar. Dat ligt aan de "gelijktijdigheid" Dus hoeveel apparaten heb je tegelijk aan? tel alles bij elkaar en neem hiervan bv 75% .
Te overwegen is, de verwarming naar de busbar over te hevelen met een eigen zekering.
Verder kijkend naar deze leiding, is deze uiteindelijk- net als de acculader!- gezekerd door de 100A zekering bij de accu!
Dat betekend teruggeredeneerd dat je dus een leiding naar het rechtsezekeringblok moet gebruiken die die 100A bij een kortsluiting aankan??

Het lijkt me daarom handiger die busbar te laten zakken, tot net boven de accu en de leidingen met elk hun eigen zekering daar op aan te sluiten.

Maar zo verzeil je ongemerkt toch in het splitsen van zware en lichte zekeringblokken :-B

Waar we natuurlijk geen zicht op hebben, is waar een en ander geplaatst wordt.
Misschien kun je (want je kunt goed tekenen :-B ) een plattegrond van de camper bijvoegen?

Dan de kwestie met de parr. accus. Zoals al opgemerkt, de plus van de ene accu de min van de andere.
Zo dwing je de stroom door BEIDE accus te lopen, terwijl als je alles op een accu aansluit, de stroom de accu met de minste weerstand opzoekt, waardoor de ander dus minder ontladen wordt. En er "scheefgroei"optreed.

En ik blijf "schaven"
Dat eventuele "linkse"zekeringblok, moet er wel een zijn met spierballen. Er zijn steekzekeringen van 100 en meer A, maar die vragen ook wel een pittige houder.
Bij de autosloop kom je die zeker tegen. Misschien is een licht opsteken daar?

Ontwerp_buscamper_MHE_v4 revisie 1.jpg
Ontwerp_buscamper_MHE_v4 revisie 1.jpg (49.3 KiB) 916 keer bekeken
Een poging e.e.a. te verduidelijken in Paint. En dat wordt niet zo mooi als die van u.

Nog een:

Draai de aansluitingen van het rechtse zekeringblok, zodat het blok links van de bundel staat, en de voeding eventueel van boven aangevoerd wordt.
Dan nog een montagetip voor het zekeringblok; plaats de zwaarste afnemers het dichts bij de aansluiting. In de tekening dus onderaan. Bij de event. wijziging dan bovenaan.
Zit de aansluiting in het midden, dan vandaar af werken.
Zo voorkom je dat de grote stromen door het hele zekeringblok moeten.

succes, Jan Sloos
Laatst gewijzigd door jansloos op ma 18 jun 2018, 17:24, 7 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door kampo »

Aanvulling: een "elektrische" plattegrond?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door Atoz »

De bij de planar bijgeleverde zekeringen zitten in een best te vervangen houders en zijn 25A , zelf betere houders gebruikt en kleinere zekeringen.

Nergens, nooit verbruikt mijn 44D meer dan 7A

Verder goed bezig!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door gsm »

Heel goed schema en goed doordacht :thumbup:
Ik heb het ook even doorgenomen en kom tot de volgende vragen / opmerkingen :wink: :

Ik heb een aardlek schakelaar en 2 zekeringen van 16A daarachter zit alles van 230V aangesloten en bij jou zie ik dat de acculader voor de zekering zit maar wel achter de aardlek. Ik zou de zekering van 10A combineren met de aardlek.

Die 100A voor de omvormer moet je zeker opnemen.

Waarom een schakelaar laadregelaar (laadredelaar) ?

Waarom een schakelaar in de min van de accuscheider ?

Inderdaad moet de shunt aan de andere accu minpool en de 2 kabels tussen de accu´s moeten even lang zijn

Zekering tussen de busbar en zekeringkast is nodig als de kabel lang is of ergens tegen massa aan kan komen, bij mij niet het geval.

Meerdere zekeringkasten ??? Ik snap niet waarom ! Ik heb 2 zekeringkasten, één voor de rechterkant en één voor de linkerkant en meer zekeringen(kasten) plaatsen zie ik het nut niet van in. Bij mij zit alles bij elkaar en dus overzichtelijk.

De zekering voor de 12V USB WCD kan je zelf bepalen en ik denk dat 5A meer dan voldoende is

Waarom een 20mm2 als kabel van de accu naar de shunt ? Daar gaat bijna niets doorheen en is 1mm2 al ruim voldoende. Wordt volgens mij ook meegeleverd.

Waarom een - kabel van 35mm2 van de startaccu naar de shunt ?

By the way ik heb geen busbar maar alles loopt via de zekeringkast en de schakelaar HH-accu zit bij mij in de min tussen de min van de accu en de shunt :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Ontwerp elektronica DIY buscamper



Bericht door tijdverdrijver »

Ik zou de schakelaars voor en na de mppt vervangen door twee maxi steekzekeringen, (een zekering had je al opgenomen) dit werkt veel compacter en indien nodig trek je de zekering er uit.
De zekering vóór de MPPT kan zelfs kleiner zijn , bij grote panelen zijn deze al 24 volt en bij gebruik van 2 of 3 150 watt panelen zet je ze toch in serie.

Henk
Plaats reactie