Elro Park 5 scherm

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door Kroppie »

hoop dat ie nog heel is.

dus aansluiten op een accu en goed opletten op plus(rood) en min (zwart), want verkeerd om is meestal einde verhaal, en ook einde garantie.

buiten de 2 draden waar die zwarte en rode draadjes uitkomen zitten er meestal aan de einden van de lange kabel bij de gele stekkers ook 2 rode draadjes, deze zijn om de monitor en/of de camera aan en uit te zetten dmv deze draadjes op de plus aan te sluiten via een schakelaar of via de achteruitrijlichten.

vergeet bij spullen voor in een camper een trafo, neem een accu, een accu lader geeft als het geen moderne geregelde is meesal een onbelaste spanning af welke erg hoog is, dus dingen proberen?, doe dat met een accu, en waar je goed op moet letten is dus PLUS en MIN, want het gaat meestal maar 1x fout, en dan is het zoals al gezegd einde.


jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 01 jan 2019, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ErikLuiken
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:42
Locatie: HOORN NH
Contacteer:

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door ErikLuiken »

Zeker hopen dat ie heel is. Onkunde... :shh:

Bedankt Jos
Gebruikersavatar
ErikLuiken
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:42
Locatie: HOORN NH
Contacteer:

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door ErikLuiken »

Inderdaad, je hebt AC en DC. De monitor en camera hebben een DC 12 v bron nodig en ik probeerde het met een AC, wisselspanning. Weer wat geleerd.

:-B
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door a90 »

Ik gebruik voor dit soort testjes vaak 12v adapters. Bij de kringloop hebben ze een bak vol en ik heb er ooit een stuk of 8 uitgevist met verschillende amperages zodat ik altijd snel even wat kan testen.

Wel uitkijken dat soms de polariteit van de plug anders kan zijn. Dan is de + een - en de - een +. Daarmee heb ik ooit een apparaat uitgerookt wat mij weer een uurtje transistoren solderen opleverde.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door Kroppie »

bij een camper heb je vaak wel een 12 volt accu in de buurt, maar met een adapter gaat het ook ,maar wel heel goed op polariteit letten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ErikLuiken
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:42
Locatie: HOORN NH
Contacteer:

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door ErikLuiken »

Kan ik een 12v acculader gebruiken? Die zet je toch ook op de plus en min- pool. Dat is toch ook een adapter?

Van het weekend maar weer verder.

Bedankt tot zover
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door Kroppie »

een ongeregelde acculader is GEEN adapter, onbelast of met een heel lage belasting kunnen deze laders een veel te hoge spanning afgeven, en moderne geregelde laders hebben meestal een minimale tegenspanning nodig voor ze stroom gaan leveren.

en waarom zou je risico lopen, je hebt 12 volt in de buurt , in je camper!, 2 draden op de accu met in 1 draad een zekering van +-2 ampere en proberen maar, dan kan er buiten het wisselen van polariteit weinig mis gaan .

niet gaan klooien!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door de Jonckheer »

Kan zijn dat ie nu al meteen gesloopt is . . :(
Gebruikersavatar
ErikLuiken
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:42
Locatie: HOORN NH
Contacteer:

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door ErikLuiken »

Mijn leerscholen waren altijd bijzonder. Soms word ik wakker met nog fragmenten van een droom dat ik nog examen moet doen. Echt. Terwijl ik al jaren het werk doe of gedaan heb. Net weer een nieuwe baan begonnen en prompt droomde ik weer over een examen.
Batterij van 9 volt in mijn meetapparatuur was leeg, de acculader van 12v (gelukkig) stuk. Ik vond daarnet nog een adapter van 12v en met de stippel/streepjes op de behuizing.
Yes, ik heb beeld. Weer veel geleerd over adapters, stroom soorten en achteruitrijcamera's.
Liever doe ik geen examen..... :o
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door Kroppie »

examen doen hoeft niet meer, het werkt weer, dus geniet van hetgeen je ziet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ErikLuiken
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:42
Locatie: HOORN NH
Contacteer:

Re: Elro Park 5 scherm



Bericht door ErikLuiken »

Dank je Jos voor je wijze woorden en heldere inzicht. Nu kan ik verder. Dashboard plaat moet er af en betere isolatie, dan het beeldscherm en speakers beter opbouwen.

Lekker met de kachel aan en de gedachte om van het voorjaar weer op pad te mogen. Richting Champagny en venoise en Aostadal.

8-) :cheers:
Plaats reactie