Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Hallo allemaal,
Afgelopen weekend ben ik een weekend weggeweest. De ochtend nadat ik de stroom had aangesloten op mijn camper (de dag ervoor), hoorde ik een borrelend geluid en stonk het in de camper. Het bleek de huishoudaccu (1,5 jaar oud) te zijn. Ik heb meteen de kabel van de accu losgemaakt.
Nu ik thuis ben heb ik de accu laten doormeten en deze blijkt in orde te zijn (14.3V volgens de monteur).
Op advies van de monteur ben ik de accu nu los (buiten de camper) aan het opladen met een Ctek oplader. Toen ik de accu er eenmaal uit had en deze aan het laden was, viel mij op dat op mijn control bord 855 het groene lampje aan was (zie foto) terwijl niks was aangesloten (camper staat niet op stroom en de huishoudaccu is eruit). Pas nadat ik de zekering 2 (zie foto) eruit had gehaald ging het lichtje uit.
Nu is mijn vraag: Hoe kan het zijn dat het lampje van accu 1-2 brandt? Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?
Alvast bedankt!
Groeten
Afgelopen weekend ben ik een weekend weggeweest. De ochtend nadat ik de stroom had aangesloten op mijn camper (de dag ervoor), hoorde ik een borrelend geluid en stonk het in de camper. Het bleek de huishoudaccu (1,5 jaar oud) te zijn. Ik heb meteen de kabel van de accu losgemaakt.
Nu ik thuis ben heb ik de accu laten doormeten en deze blijkt in orde te zijn (14.3V volgens de monteur).
Op advies van de monteur ben ik de accu nu los (buiten de camper) aan het opladen met een Ctek oplader. Toen ik de accu er eenmaal uit had en deze aan het laden was, viel mij op dat op mijn control bord 855 het groene lampje aan was (zie foto) terwijl niks was aangesloten (camper staat niet op stroom en de huishoudaccu is eruit). Pas nadat ik de zekering 2 (zie foto) eruit had gehaald ging het lichtje uit.
Nu is mijn vraag: Hoe kan het zijn dat het lampje van accu 1-2 brandt? Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?
Alvast bedankt!
Groeten
- Bijlagen
-
- Control bord 855
- IMG_20180514_203137_resized_20180514_101427241.jpg (63.39 KiB) 1633 keer bekeken
Re: Control bord 855 - lampje accu 1-2 blijft branden
Ik ken die bordcontrol niet, maar dit staat er in de handleiding :
"Parallelschaltungsanzeige
Die Parallelschaltungsanzeige (6) leuchtet grün, wenn der Trematteil im EVS die Starterbatterie (Batterie I) und die Versorgungsbatterie (Batterie II) parallelgeschaltet hat."
Handleiding https://www.wohnmobilforum.de/files/bet ... 55_185.pdf
Mij valt wel iets anders op in jouw verhaal.
"Nu ik thuis ben heb ik de accu laten doormeten en deze blijkt in orde te zijn (14.3V volgens de monteur)."
Ik weet niet hoe lang die accu al losgekoppeld is, maar 14,3 volt is geen normale spanning voor een accu in rust toestand (afgelopen uur niet belast of opgeladen voor de meting). 12,6 tot 12,8 is normaal in rusttoestand.
"Op advies van de monteur ben ik de accu nu los (buiten de camper) aan het opladen met een Ctek oplader."
Waarom moet je een accu opladen als die al bij meting op 14,3 V zou staan? Het is een 12 V accu en "die monteur" meet 14,3 V.
"Parallelschaltungsanzeige
Die Parallelschaltungsanzeige (6) leuchtet grün, wenn der Trematteil im EVS die Starterbatterie (Batterie I) und die Versorgungsbatterie (Batterie II) parallelgeschaltet hat."
Handleiding https://www.wohnmobilforum.de/files/bet ... 55_185.pdf
Mij valt wel iets anders op in jouw verhaal.
"Nu ik thuis ben heb ik de accu laten doormeten en deze blijkt in orde te zijn (14.3V volgens de monteur)."
Ik weet niet hoe lang die accu al losgekoppeld is, maar 14,3 volt is geen normale spanning voor een accu in rust toestand (afgelopen uur niet belast of opgeladen voor de meting). 12,6 tot 12,8 is normaal in rusttoestand.
"Op advies van de monteur ben ik de accu nu los (buiten de camper) aan het opladen met een Ctek oplader."
Waarom moet je een accu opladen als die al bij meting op 14,3 V zou staan? Het is een 12 V accu en "die monteur" meet 14,3 V.
Laatst gewijzigd door EasyBee op ma 14 mei 2018, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Control bord 855 - lampje accu 1-2 blijft branden
Als je die monteur ook verteld hebt dat het stonk en je een borrelend geluid hoorde en hij komt niet verder dan het meten van de accuspanning mag 'ie een andere hobby gaan zoeken...
Of vergis je je en heeft hij toch de laadspanning gemeten terwijl je op de walstroom stond aangesloten? In dat geval mag hij blijven hoewel borrelen van de accu wel kan wijzen op een te hoge laadspanning. (of toch een defecte accu, maar dan nog zou ik de laadspanning controleren) Conclusie van die monteur vertrouw ik niet helemaal.
Of vergis je je en heeft hij toch de laadspanning gemeten terwijl je op de walstroom stond aangesloten? In dat geval mag hij blijven hoewel borrelen van de accu wel kan wijzen op een te hoge laadspanning. (of toch een defecte accu, maar dan nog zou ik de laadspanning controleren) Conclusie van die monteur vertrouw ik niet helemaal.
Re: Control bord 855 - lampje accu 1-2 blijft branden
We kennen het nog niet op het forum, maar bij deze "Duimpje omhoog"
Lex
Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Goedenavond,
Ik zie inderdaad dat ik wat essentiële informatie niet in mijn bericht heb gezet de eerste keer.
De meetwaarde van 14,3V was bij het doormeten van de accu terwijl de motor van mijn camper draaide. Daarna is het doorgemeten toen alleen de walstroom was aangesloten, hierbij was de waarde 12,2V.
Zoals eerder vermeld heb ik de accu nu buiten de camper opgeladen, de reden om dit te doen was om te zien of deze gaat borrelen en/of stinken tijdens het opladen. Dit is niet het geval. Ook heeft de C-tex tijdens het opladen geen storing aangegeven. De accu is dus goed.
De tweede stap is nu om de accu terug in de camper te zetten, even te gebruiken: koelkast aan, lichten aan etc. om de accu een beetje te ontladen om daarna de walstroom aan te sluiten en te zien of hetzelfde gebeurt als beschreven in mijn eerste bericht (borrelen en stinken).
Ik zal jullie nog laten weten wat er gebeurt.
Wat betreft het groene lampje, met google translate heb ik de tekst vertaald (De parallelle verbindingsindicator (6) licht groen op wanneer het rolwagenonderdeel in de EVS de startaccu (accu I) en de accu (accu II) parallel heeft.). De omschrijving klopt maar het rare is dat het lampje bleef branden terwijl accu II niet meer in de camper was aangesloten.
Groeten
Ik zie inderdaad dat ik wat essentiële informatie niet in mijn bericht heb gezet de eerste keer.
De meetwaarde van 14,3V was bij het doormeten van de accu terwijl de motor van mijn camper draaide. Daarna is het doorgemeten toen alleen de walstroom was aangesloten, hierbij was de waarde 12,2V.
Zoals eerder vermeld heb ik de accu nu buiten de camper opgeladen, de reden om dit te doen was om te zien of deze gaat borrelen en/of stinken tijdens het opladen. Dit is niet het geval. Ook heeft de C-tex tijdens het opladen geen storing aangegeven. De accu is dus goed.
De tweede stap is nu om de accu terug in de camper te zetten, even te gebruiken: koelkast aan, lichten aan etc. om de accu een beetje te ontladen om daarna de walstroom aan te sluiten en te zien of hetzelfde gebeurt als beschreven in mijn eerste bericht (borrelen en stinken).
Ik zal jullie nog laten weten wat er gebeurt.
Wat betreft het groene lampje, met google translate heb ik de tekst vertaald (De parallelle verbindingsindicator (6) licht groen op wanneer het rolwagenonderdeel in de EVS de startaccu (accu I) en de accu (accu II) parallel heeft.). De omschrijving klopt maar het rare is dat het lampje bleef branden terwijl accu II niet meer in de camper was aangesloten.
Groeten
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
12,2V is met een onbelaste accu te laag. Moet 12,6 tot 12,8V zijn.
Met de walstroom er aan en toch 12,2V meten betekent dat de walstroom aansluiting de accu niet oplaadt.
Die moet dan gelijk richting die 14,3V gaan, net als bij draaiende motor.
Dan heeft dat opladen met die Ctek niet veel opgeleverd, als de accu daarna 12,2 V oplevert. Hij lijkt niet te laden, dus logisch dat die accu niet begint te borrelen.VUUR schreef: ↑di 15 mei 2018, 18:49Zoals eerder vermeld heb ik de accu nu buiten de camper opgeladen, de reden om dit te doen was om te zien of deze gaat borrelen en/of stinken tijdens het opladen. Dit is niet het geval. Ook heeft de C-tex tijdens het opladen geen storing aangegeven. De accu is dus goed.
Dat de Ctek geen storing aangeeft, wil nog niet zeggen dat er niets aan de hand is. Hij heeft hem ook niet opgeladen, lijkt het met die 12,2V.
Heb je ook een meting gedaan terwijl de Ctek aan het laden was? Breng die accu maar eens naar een specialist om spanningsval te meten bij belasting.
Benieuwd hoe je de koelkast gaat gebruiken om de accu te belasten. Normaal zit er via de D+ een schakeling/beveiliging op dat je alleen de koelkast op 12V kunt schakelen als de motor al loopt. Dit om te voorkomen dat je koelkast de accu in enkele uren helemaal leegtrekt. Of kan dat wel zonder draaiende motor in jullie camper en heeft de koelkast de accu al vermoord?VUUR schreef: ↑di 15 mei 2018, 18:49De tweede stap is nu om de accu terug in de camper te zetten, even te gebruiken: koelkast aan, lichten aan etc. om de accu een beetje te ontladen om daarna de walstroom aan te sluiten en te zien of hetzelfde gebeurt als beschreven in mijn eerste bericht (borrelen en stinken).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Dat de spanning bij het laden met de walstroom direct naar 14.3 moet gaan is niet juist.
Afhankelijk wat de laad toestand van de accu is wordt er gestart met bulkladen. Aan het einde van het bulkladen zal de spanning op deze waarde zijn.
Afhankelijk wat de laad toestand van de accu is wordt er gestart met bulkladen. Aan het einde van het bulkladen zal de spanning op deze waarde zijn.
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Met een gemeten waarde van 12,2V en walstroom aangekoppeld, moet de laadfunctie toch echt bijspringen.
Dan is de laadtoestand van de accu nog maar rond de 50%.
Dan is de laadtoestand van de accu nog maar rond de 50%.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Goede morgen,
Aan de hand van dit onderwerp even mijn probleem, ik heb nl hetzelfde bedieningspaneel.
Afgelopen week viel door enorme regenval de stroom een aantal keren uit op de camping. Hierna laden de accu’s niet meer op via de walstroom, het groene lampje op de foto van TS blijft uit en zowel de start als boordaccu’s laden niet vol. De 50 A, 20 A en 2 x 3 A zekeringen achter mijn stoel op de electrokast zijn alle heel en zowel 220 V als 12 V werken. Zijn er zekeringen op het bedieningspaneel die ik moet/ kan vervangen? Ben een absolute no no op electra gebied. Ps, het betreft een Knaus Traveller uit ‘97
Aan de hand van dit onderwerp even mijn probleem, ik heb nl hetzelfde bedieningspaneel.
Afgelopen week viel door enorme regenval de stroom een aantal keren uit op de camping. Hierna laden de accu’s niet meer op via de walstroom, het groene lampje op de foto van TS blijft uit en zowel de start als boordaccu’s laden niet vol. De 50 A, 20 A en 2 x 3 A zekeringen achter mijn stoel op de electrokast zijn alle heel en zowel 220 V als 12 V werken. Zijn er zekeringen op het bedieningspaneel die ik moet/ kan vervangen? Ben een absolute no no op electra gebied. Ps, het betreft een Knaus Traveller uit ‘97
makkelijk is moeilijk zat
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Lijkt op geen spanning van 230V naar de EVS (dus electroblock en niet het boordpaneel)
Zekering kapot?
Of laaddeel van de EVS kapot?
Zekering kapot?
Of laaddeel van de EVS kapot?
Laatst gewijzigd door javanes op vr 09 aug 2019, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Oké maar enig idee waar ik moet zoeken qua zekeringen? Moet ergens beginnen.
makkelijk is moeilijk zat
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Ik heb hier de zekeringen met een spanningszoeker bekeken, alle 1 x 25A, 2 x 3A en 1 x 50A zijn heel.
makkelijk is moeilijk zat
Re: Bord Control 855: lampje accu 1-2 blijft branden
Begin eens met meten op de 230V aansluiting van de EVS.
Of weetje die niet te vinden?
Of weetje die niet te vinden?