Omvormer Reich E-Control

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Candyred
Berichten: 22
Lid geworden op: do 03 mei 2018, 22:02

Omvormer Reich E-Control



Bericht door Candyred »

Ik heb tijdens mijn reis naar Frankrijk met mijn camper Burstner Elegance al het een ander meegemaakt. Dit in negatieve zin dan, gelukkig ook vele goede momenten. Maar mijn vraag is, de omvormer van Reich E-Control is na aansluiten op een gewone stopcontact in Frankrijk aan het smeulen gegaan dus een kortsluiting in de omvormer. De 220 beveiliging van de camper viel uit, de 12 volt omvormer werkte nog maar de 220 gaf geen voeding meer door. De accu's werden niet meer opgeladen. Ziezo gebeld en gaf de raad om de voeding los te trekken van de omvormer, de 12 volt installatie functioneerde verder. De glaszekering was in de omvormer nog intact, vandaar ondanks een sterke chemische verbrand rubber geur nogmaals alles van 12 volt functioneerde wel.
Na dit lang verhaal bij Ziezo is de Reich naar de importeur verzonden, nu de vraag hoe kan zoiets gebeuren? Overspanning maar kan dat is dat meer voor gekomen? De stroompaal gaf in Frankrijk 220-230 volt door. Op andere plaatsen in Frankrijk gaf het voorheen ook geen problemen.
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: E Control Reich



Bericht door Oppad »

Het is altijd handig om ook het bouwjaar van je camper te vermelden

De E-control van Reich heeft een ingebouwde acculader (die van ons was 16A).
Deze acculader staat er om bekend dat hij vaak stuk gaat.
Meestal doordat hij zijn warmte niet goed kwijt kan,
maar die van ons gaf zonder goede aanleiding een kortsluiting aan de 230V zijde.
De zekering van de acculader (een traag type) bleef daarbij heel maar de 10A automaat van de camping ging er wel telkens uit.
De acculader is dermate hopeloos dat Reich adviseert een losse acculader achterop de E-control te plaatsen.
Men heeft daartoe een type beschikbaar dat met een paar aanpassingen geschikt kan worden
gemaakt zodat de signaleringsfuncties van de E-control intact blijven.

Naar mijn mening is het hele E-control ontwerp van Reich twijfelactig.
Ik zou wel een A4tje kunnen volschrijven met wat er volgens mij allemaal niet aan deugt.
Voor mij de aanleiding om het hele E-control gebeuren te vervangen door een zelf ontworpen en gemaakt equivalent.
Het belangsrijkste pluspunt hiervan is de betrouwbaarheid.
Mocht er toch wat mis gaan dan is deze bovendien met een schroevendraaier en tangetje te repareren.

Martien
Laatst gewijzigd door Oppad op ma 07 mei 2018, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Candyred
Berichten: 22
Lid geworden op: do 03 mei 2018, 22:02

Re: E Control Reich



Bericht door Candyred »

Bedankt voor uw snelle reactie,ik voel me al niet meer zo alleen met dit probleem. De camper is van 2006 ben de derde eigenaar. Bij lezen van een site een jaar terug was er een terug roep actie geweest maar of de vorige eigenaars dit zouden hebben gedaan is een vraag.(ik weet voor wat kan ik niet meer terug vinden) Volgens Zizo is het niet open geweest. Voorlopig afwachten en zelf de accu s met een laadapparaat laden om de 2 dagen. De omvormer zou rond Pinksteren gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Omvormer Reich E-Control



Bericht door travelscout »

"Maar mijn vraag is, de omvormer van Reich E-Control is na aansluiten op een gewone stopcontact in Frankrijk aan het smeulen gegaan dus een kortsluiting in de omvormer".

Begrijp ik goed dat je zowel de omvormer 230V laat leveren terwijl je ook de 230V van de paal aangesloten had?
Dat gaat nooit goed tenzij je:
- een beveiliging hebt die voorkomt dat dit gebeurd (heeft Reich die beveiliging ingebouwd en was die defect??).
- apparatuur hebt om de omvormer "in fase gelijk te laten lopen met de 230V van de paal" (als je de paal gaat voeden middels de energie uit je accu, waarom zou je dat willen?).
Paul.
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Omvormer Reich E-Control



Bericht door Oppad »

De camper van TS heeft eenzelfde type E-control EBL van Reich als welke wij hadden.
Met 'de omvormer in de E-Control' bedoelt hij de in de E-Control ingebouwde acculader die defect is geraakt en het dus niet meer doet.
Daarnaast heeft hij een aparte 12V naar 230V omvormer welke nu nog gewoon functioneert.
Hij probeert geen 230V terug te leveren aan het net, maar gebruikt de laatste omvormer om 230V te maken als hij niet aan de walspanning staat.

Overigens kan ik de aangeleverde walspanning (indien aanwezig) continu aflezen en heb ik Frankrijk nog nooit extreme waarden gezien en blijft deze in de regel altijd tussen de 200V en 240V
In Spanje is dat wel anders en varieert de aangeboden spanning tussen 170V (diverse plaatsen aan de costa's) tot 265V in Baes de Granada.

Martien
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Omvormer Reich E-Control



Bericht door saagstree »

Het verhaal van Oppad klopt helemaal
Ook wij hebben dat systeem bij de terugroep actie jaren geleden werd de ELB op een aluminium plaat geplaatst en er werd een losse acculader achter gezet met ingebouwde ventilator.
Vorig jaar voor overwinteren camper uit de stalling en geen stroom meer van de HH accu niets op display .
Ik ben toen super geholpen door Reich Nederland in Arnhem ik heb wel alles nieuw moeten kopen tegen gereduceerde prijs en de oude word dan weer herstelt voor de volgende klant.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer Reich E-Control



Bericht door Kroppie »

geeft toch wel een goed beeld van de kwaliteit van dat reich spul, eerst bij een terugroepactie een aparte lader geplaatst en na een tijd weer een nieuwe(gereviseerde) lader moeten kopen . :thumbdown: :thumbdown:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Omvormer Reich E-Control



Bericht door saagstree »

Niet met je eens Jos
Je mag er overdenken zoals je zelf wil maar als er wat stuk is in de camper vlak voor een lange trip en je word super geholpen ben ik blij dat spul zit nu eenmaal in onze camper en deze is van 2006 dus er kan wel eens wat stuk gaan.
Als je Schaudt op zoeken invult krijg je veel meer problemen dan met Reich.
Dus is deze ook niet zonder problemen.
Ik denk dat de elektra nu één maal een kwetsbaar deel in een camper is.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Plaats reactie