Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door kimsamsara »

Beste leden,

Mijn schoonbroer heeft een Schaudt elektroblok EBL-99 in combinatie met een Samlex 1500 watt zuivere sinusomvormer.
https://www.amperewinkel.nl/samlex-pst- ... s-omvormer
Heeft eigenlijk enkel een Nespresso die daar mee gaat gebruikt worden dus die staat in principe niet zo heel lang aan.(toch zeker niet op het vermogen dat een Nespresso vraagt)
Geen schotel, zonnepaneel of iets dergelijks.
Heeft wel nog een Efoy.
De vraag is nu : welke accu is geschikt in dergelijke combinatie (type elektroblok+omvormer) zodat alles perfect en zonder problemen werkt ?
Alvast bedankt voor de reacties !
Laatst gewijzigd door kimsamsara op wo 02 mei 2018, 23:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Combinatie elektroblok, omvormer, batterij ?



Bericht door EasyBee »

Misschien handig om er bij te vermelden wat hij er mee gaat doen.
Heeft hij plannen om bijvoorbeeld een senseo (veel) te gebruiken? Elektrische oven? Televisie met satelliet schotel? iPad en telefoons laden?
Heeft hij ook zonnepanelen op dak en welke capaciteit hebben die dan?
Meer van dat soort info helpt bij een eventueel advies.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door myway »

Dat is een behoorlijk zware omvormer en als je dat vermogen echt gaat gebruiken zou ik dat niet op een semitractie accu gaan doen.
Die houden er niet van om met meer dan 20% van hun capaciteit te worden belast.
Doe je dat wel gaat de spanning snel omlaag met als gevolg dat de omvormer uitschakelt.
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: Combinatie elektroblok, omvormer, batterij ?



Bericht door kimsamsara »

EasyBee schreef:
wo 02 mei 2018, 21:48
Misschien handig om er bij te vermelden wat hij er mee gaat doen.
Heeft hij plannen om bijvoorbeeld een senseo (veel) te gebruiken? Elektrische oven? Televisie met satelliet schotel? iPad en telefoons laden?
Heeft hij ook zonnepanelen op dak en welke capaciteit hebben die dan?
Meer van dat soort info helpt bij een eventueel advies.
heb effe de originele post aangepast.
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door Huub56 »

Als hij een efoy heeft is het toch geen probleem, die zorgt dat de accu altijd vol is.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door kampo »

De Nespresso die ik heb trekt 1250 Watt en verbruikt afgelezen ongeveer tussen de 6 en 8Ah voor 1 kopje koffie in een 12V opstelling.
Je ziet dan een jojo verbruik van ongeveer 100 à 120A gaan op je ampèremeter totdat die na het opwarmen weer zakt.
Ik zou een dergelijke inverter voor deze toepassing minstens op een 300Ah zetten en liever >400Ah.
Bij een LiFePO4 gaat dit goed vanaf een 200Ah accu
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door kimsamsara »

kampo schreef:
wo 02 mei 2018, 22:45
De Nespresso die ik heb trekt 1250 Watt en verbruikt afgelezen ongeveer tussen de 6 en 8Ah voor 1 kopje koffie in een 12V opstelling.
Je ziet dan een jojo verbruik van ongeveer 100 à 120A gaan op je ampèremeter totdat die na het opwarmen weer zakt.
Ik zou een dergelijke inverter voor deze toepassing minstens op een 300Ah zetten en liever >400Ah.
Bij een LiFePO4 gaat dit goed vanaf een 200Ah accu
Grote probleem ligt volgens mij in het type accu icm de elektroblok. Volgens mij werkt deze enkel optimaal met een gel-accu.
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door Kroppie »

maar een gelaccu is weer minder geschikt voor de grote stroomafname van de omvormer bij gebruik van de nepresso,
gewone semi tractie van voldoende capaciteit of agm(minder geschikt i.c.m. een ebl welke niet de 14,7 volt voor agm haalt), of heel geschikt, maar ook heel duur , LiFePo.

ik heb 11 jaar gedaan met 2 x 230Ah gewone semitracties, en een zeer regelmatig gebruik van een magnetron met een stroomopname bij 12 volt van 123 ampere gedurende +-6 minuten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door kimsamsara »

Kroppie schreef:
wo 02 mei 2018, 23:29
maar een gelaccu is weer minder geschikt voor de grote stroomafname van de omvormer bij gebruik van de nepresso,
gewone semi tractie van voldoende capaciteit of agm(minder geschikt i.c.m. een ebl welke niet de 14,7 volt voor agm haalt), of heel geschikt, maar ook heel duur , LiFePo.

ik heb 11 jaar gedaan met 2 x 230Ah gewone semitracties, en een zeer regelmatig gebruik van een magnetron met een stroomopname bij 12 volt van 123 ampere gedurende +-6 minuten .

jos
Dus volgens U een semi-tractie ?
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door kimsamsara »

Deze info heb ik ook nog gevonden : http://www.wvopzeeland.nl/agm.html
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Druiven
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 21:39

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door Druiven »

De ene accu is de andere niet. Wij hebben al twee jaar lang vele, vele kopjes Nespresso gezet met de volgende combinatie:

Twee Varta LA95 Dual purpose AGM accu's. Kunnen een grote ontlaad stroom leveren, nodig voor de Nespresso (Accu CCA 850 A, SAE 1063 A)
Victron 1600 W inverter
EBL 119 (latere versie dan de EBL 99, blijkbaar meer geschikt voor de AGM accu's die een iets hogere laad stroom voltage nodig hebben)

Accu's voldoen prima, nog net zo goed also toen we de camper kregen. We gebruiken deze setup ook om onze Ebike batteries te laden (2x 418 Wh accu's). Meestal terwijl we rijden, of met support van de solar panels (300 W), maar ook soms van alleen de accu's zonder ondersteuning.

Gerard
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door kimsamsara »

Druiven schreef:
wo 02 mei 2018, 23:59
De ene accu is de andere niet. Wij hebben al twee jaar lang vele, vele kopjes Nespresso gezet met de volgende combinatie:

Twee Varta LA95 Dual purpose AGM accu's. Kunnen een grote ontlaad stroom leveren, nodig voor de Nespresso (Accu CCA 850 A, SAE 1063 A)
Victron 1600 W inverter
EBL 119 (latere versie dan de EBL 99, blijkbaar meer geschikt voor de AGM accu's die een iets hogere laad stroom voltage nodig hebben)

Accu's voldoen prima, nog net zo goed also toen we de camper kregen. We gebruiken deze setup ook om onze Ebike batteries te laden (2x 418 Wh accu's). Meestal terwijl we rijden, of met support van de solar panels (300 W), maar ook soms van alleen de accu's zonder ondersteuning.

Gerard
Net daarom dat ik het vraag. De EBL 99 is niet geschikt voor AGM.
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door Frank1954 »

Huub56 schreef:
wo 02 mei 2018, 22:33
Als hij een efoy heeft is het toch geen probleem, die zorgt dat de accu altijd vol is.
Heb zelf een Efoy 140
2 x 105Ah woonaccu's semi tractie loodzuur onderhoudsvrij
Zonnepaneel 130Wp
Hebben 2 fietsladers resp. 140 en 195 watt samen goed voor 335watt
En deze 2 laders kan ik zelfs tegelijk koppelen met een zuivere sinus omvormer Victron Phoenix 350/700
Deze levert een continu vermogen van 350watt
Maar ik doe het NOOIT
Als ik 2 fietsaccu's tegelijk laad duurt het echt niet lang of de beide woonaccu's dalen onder de 12,3v
Als ik 1 fietsaccu laad met de lader van 195watt dan doe ik dat meestal als de zon nog goed van de partij is
En...dan daalt de batterijspanning vooralsnog naar 12,7 volt
Het is dus enkel maar in geval van nood dat we onze fietsaccu's laden via de omvormer
Zelf enkel met onze Efoy kun je dergelijke hoge stroomafname niet "opvangen" met een laadstroom van max. 6A
Voor het gebruik van een 1250watt Nespresso neem je best een zuivere sinus omvormer die tot 2 x het vermogen heeft van een Nespresso
Of je zal snel aan een nieuwe Nespresso machine toe zijn
En dan is het verhaal nog niet gedaan...een loodzuur of AGM belasten met een 1250watt Nespresso....het zal niet lang duren denk ik
Met de nieuwe batterij technologie Lifepo4 gaat dit wél
Een Schaudt EBL99 heeft een ingbouwde LAS 1218 lader max 18A laadstroom en...enkel geschikt voor LZ batterijen NIET voor AGM en helemaal niet voor Lifepo4
Wij kochten onlangs een Dolce Gusto en wij gebruiken hem enkel als we aan de stroompaal staan anders NIET
Als de woonaccu's het ooit opgeven dan komt er een Lifepo4 accu in van min. 160A
Dan zal het laden van fietsaccu's al wat makkelijker gaan en zal ik minder de brandstofcel nodig hebben
Voor onze Dolce Gusto zal ik me dan wél een andere Victron omvormer moeten aanschaffen
Wij zijn best tevreden van onze Efoy maar, als je max laadstroom van een brandstofcel in verhouding tot de aanschafprijs en de kost van de methanol dan is het wel écht een peperdure energiebron
Met de Lifepo4 technologie plus een aangepaste lader op 230V en een DC/DC lader ben je dan alvast beter en voordeliger af dan met een brandstofcel...
Voor deze die het allemaal nog te duur vinden (en dat is aanvaardbaar) is er maar 1 plan B en dat is een "knetterbak" als je even de Nespresso wil gebruiken
De buren zullen het dan ook wel "horen" als je koffie zet :roll:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Druiven
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 21:39

Re: Combinatie elektroblok, omvormer en batterij?



Bericht door Druiven »

Onze vorige camper had een EBL 99 in combinatie met Banner Running Bull accu. Dit was een AGM maar kon geladen worden met de EBL 99. Kon geladen worden met een lagere laadstroom voltage dan ander AGM's. We hebben hier nooit problemen mee gehad, nu 7 jaar oud en nieuwe eigenaar is nog steeds blij met die accu. Ik weet niet of de Banner Accu net zo goed is als de Varta die we nu hebben, maar in een test van Reise Mobil (Sept 9/2009) staat een test van 7 veel gebruikte huishoud accu brands, waar de accu's getest werden met o.a een 85 A ontlaad stroom voor 15 minuten. Ik vermoed dat twee van deze accu's ook geen probleem hebben met een Espresso.

Gerard
Plaats reactie