koelkast in camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rudna
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 11:26

koelkast in camper



Bericht door rudna »

Hallo,

Wij hebben sinds een jaar een dodge B250 camper in ons bezit die wat achterstallig onderhoud heeft :-)

Nu zijn we beetje bij beetje bezig geweest om eerst het motorische gedeelte goed en veilig te krijgen en we zijn nu aangekomen bij het koelkast gedeelte. De koelkast schijnt gewerkt te hebben op gas maar wij krijgen hem niet aan de praat. Als we de koelkast aan de netstroom doen (thuis, op een camping trekt ie teveel stroom en slaan alle stoppen door) werkt hij prima.

Omdat we willen dat de koelkast op zowel stroom als gas goed loopt staat ie nu bij chevy vans in zwolle om te kijken of de koelkast is te maken.
Zij geven nu aan dat het een moeilijke zaak gaat worden en ze raden ons aan een nieuwe/andere koelkast te kopen.

Nu zijn we dus op zoek via marktplaats etc naar een andere koelkast.

We vragen ons alleen nu af, onze camper heeft geen gasflessen maar alles loopt op LPG gas.

Moeten we bij onze zoektocht dan nog ergens op letten? Of zijn alle koelkasten waarbij staat 230V, 12V en gas, goed?

We hopen op antwoorden!
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: koelkast in camper



Bericht door c.westerman »

Alle koelkasten op 230/12V en gas zijn ok.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
rudna
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 11:26

Re: koelkast in camper



Bericht door rudna »

dankje voor je snelle reactie!

ook qua aansluitingen? wij moeten bij de benzinepomp lpg tanken en ik kan me voorstellen dat een koelkast die op een gasfles aangesloten andere aansluitingen heeft?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelkast in camper



Bericht door Kroppie »

voor de aansluiting op de koelkast zal dat niet uitmaken, hooguit zal er i.v.m. 30mBar of 50mBar een andere drukregelaar geplaatst moeten worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rudna
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 11:26

Re: koelkast in camper



Bericht door rudna »

bedankt!

is zo'n regelaar kostbaar?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelkast in camper



Bericht door Kroppie »

+-10 euro.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: koelkast in camper



Bericht door gjvonk »

rudna schreef:dankje voor je snelle reactie!

ook qua aansluitingen? wij moeten bij de benzinepomp lpg tanken en ik kan me voorstellen dat een koelkast die op een gasfles aangesloten andere aansluitingen heeft?
Bedoel je dat de motor en de koelkast uit dezelfde lpg tank voorzien moeten worden van gas? Dat lijkt mij een gevaarlijke uitdaging: de verdamper bij de motor wordt gevoed met vloeibare lpg (=komt dus onder uit de lpg tank). Een huishoudelijk systeem heeft dampgas nodig (moet dus boven uit de lpg tank komen). Ik zou eerst maar eens de alle gasleidingen volgen en puzzelen hoe een en ander is aangesloten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: koelkast in camper



Bericht door edison »

Als je een koeler wilt die op 12v, 230v en gas moet werken, dan kan je enkel een absorptiekoelkast nemen. Wees je ervan bewust dat die tot maximum 20 graden onder de buitentemperatuur koelt. Als je dus naar het zuiden trekt en het is daar 38 graden, dan is het in je koeler 18 graden! Geen pilsjes drinken dus! We hebben het zelf meegemaakt, nooit meer een absorptiekoelkast!
Nu hebben we in onze nieuwe camper een compressiekoelkast, deze koelt altijd ongeacht de buitentemperatuur. Ook het vriesvakje is altijd bevroren, ook al sta je in de woestijn. Hij werkt enkel op 12v, daar moet je wel rekening mee houden. We hebben een kleine koelkast, dat verbruik valt dus best mee. Maar ik ga sowieso een extra batterij plaatsen en een zonnepaneel. Deze koeler maakt ook geluid (net zoals je koelkast thuis), maar het is geen storend geluid, ik hou er zelfs van. Ik ben een zeer lichte slaper, maar word er niet van wakker.

Lees ook dit: viewtopic.php?f=3&t=819 (derde bericht)
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: koelkast in camper



Bericht door gjvonk »

Een absorptie koelkast kan echt kouder. Een koelkast met een peltier element koelt niet kouder dan tot 18 graden onder de omgevingstemperatuur. De truc bij een absorptie koelkast is om ervoor te zorgen dat hij zijn warmte goed af kan geven. Daarvoor kun je achter de koelkast een koelkast ventilator plaatsen die de warme lucht geforceerd door het bovenste rooster blaast. Gegarandeerd dat je ook in temperaturen dik boven de 30 ijsblokjes in je vriesvakje kunt maken!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: koelkast in camper



Bericht door Iveco4x4 »

Toen wij nog met een caravan rond reden hadden wij ook een absorptie koelkast. Ventilatie mét ventilator en onderhoud tot in het oneindige en nog kregen we dat ding bij hoge temperatuur (30+) niet koel.
Dan maar een nieuwe, het zelfde type, gekocht.
Ook die kregen wij, bij hoge temperaturen, niet koel.
Het zijn waardeloze koelkasten en met het verbouwen van onze Iveco is er een compressor kk in gegaan en daarna stond het bier altijd koel en ijsblokjes voor iemand anders. :cheers:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: koelkast in camper



Bericht door gjvonk »

Typisch, nu met onze 2e buscamper bezig, in allebei een Dometic absorptiekast, bij de vorig zelf een enkele ventilator geplaatst bij de huidige een dubbele temperatuur gestuurde ventilator laten plaatsen. Ook in de hitte bij Split >40°C. en deze zomer in de volle zon in Portugal >35°C. gewoon een heerlijk koud biertje en ijsblokjes uit het vriesvak. De koelkast wordt overigens op gas het koudst. Het slechtst koelt hij op 12 Volt...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: koelkast in camper



Bericht door c.westerman »

Hier ook een lekker koud :cheers: , maar wel op gas en een ventilator. Ook niet te hoog zetten.Gebruikt bijna niets op gas.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: koelkast in camper



Bericht door Frank1954 »

Proberen er voor te zorgen de kant van de koelkast uit "hitte" van de zon te houden door eventueel de luifel een stuk open te draaien
Een absorptiekoelkast op max. koelen zetten is ook geen oplossing wel altijd voor zorgen dat ze "gevuld" blijft
Voor onze Pilote heb ik deze Titan-tech duo-vent ingebouwd achter het bovenste rooster
https://titan-tech.de/kfz-wohnmobile-zu ... b-120x25mm
Werkt volledig automatisch of handmatig
Op 3 digits van de 5 en het blijft bij 30° buiten in de koelkast +/- 7 a 8° diepvries : - 10
Wij gebruiken hem altijd want op gas geeft de Dometic flink wat warmte af
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: koelkast in camper



Bericht door gjvonk »

Bij ons is zo'n type gemonteerd, direct achter het bovenste rooster en naar buiten blazend: https://www.4campers.nl/koelen-klimaat/ ... -p292.html

Wij staan overigens heel vaak met onze donkergrijze zijkant in de volle zon op een strandparkeerplaats dus zonder luifel uit. Werkt perfect...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie