12V stopcontacten plaatsen en vervangen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
A-Tom
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 21:53

12V stopcontacten plaatsen en vervangen



Bericht door A-Tom »

Hallo,

ik heb een FFB Classic 570 gekocht .

ik wil er een paar extra usb stopconatcten bijplaatsen

er zitten nu twee 12v stopkontacten in maar dan met die kleine stekkertjes, en ik dacht drie 220v stopcontacten.

kan ik die 12v versies vervangen door laat ik zeggen een stopkantact met een viertal usb stekkertjes ?

kan ik op de bestaande 220v versies een lus bijzetten voor stopkantackt met usb stekkers, of zijn de draden dan te licht ? als dat het geval is, kan ik die 220v gewoon vervangen door 12v stekkers ? of moet ik de draad volgen tot aan de lader en die dan daar op 12v circuit aansluiten?

alvast bedankt

Tom
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 12V stopcontacten plaatsen en vervangen



Bericht door Arie55 »

Een foto plaatsen van de situatie helpt.

Je kan zo'n usb stopcontactje aansluiten op het boardnet. Echter! maak deze aansluiting schakelbaar, zodat je het stopcontact uit kan zetten. Als er geen usb apparaat aanhangt, verbruikt dit stopcontactje altijd nog 28mA. Dat is vrij veel. Zeker als je de camper voor enige maanden wegzet en het boardnet blijft aan staan.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: 12V stopcontacten plaatsen en vervangen



Bericht door DonCamillo »

Je kunt voor 12V maar ook op 230V stopcontacten verloopstekkers krijgen naar 1 of meer USB-aansluitingen. Kijk maar eens op Aliexpress, voor een paar dubbeltjes heb je al een single 12V -> USB verloopstuk, en voor een paar euro al 12V -> 4 USB.

Echter, voor zover ik weet zijn er geen verloopstekkers van USB naar 12V, maar er zijn wel apparaten met alleen een 12V stekker, zoals een autostofzuiger of tv's. Handig voor als je vrij staat en geen omvormer hebt (of wil hebben, want die verbruikt ook stroom). Wij hebben dus bewust gekozen voor het bijplaatsen van alleen 12V stopcontacten. Ik heb een zakje met allerlei verloopstekkertjes (voor 12 en 230V) en losse USB-snoertjes (korte en lange) voor thuis en onderweg

Een ander nadeel vind ik ook wat Arie hierboven al noemde: die ingebouwde USB-stopcontacten zijn in feite kleine omvormertjes en die gebruiken ook als ze niet gebruikt worden altijd wat, terwijl ze voor zover ik weet doorgaans geen aan-uit knopje hebben....
A-Tom
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 21:53

Re: 12V stopcontacten plaatsen en vervangen



Bericht door A-Tom »

ok, dank voor de reacties .

maar mag ik een stopcontact waar nu een 220v stekker op past gewoon vervangen door een verloopstekker met usb uitgangen die ik kan uitschakelen, of moet ik dan die kabel bij de lader ook op het 12v circuit aansluiten ? ik wil het graag tv met met dvb-s2 en decoder TVV samen op die lijn zetten , maar dan op 12v, zo weinig mogelijk omvormers omdat ik graag lage tijd onafhankelijk wil staan
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: 12V stopcontacten plaatsen en vervangen



Bericht door jurgenc »

Ik volg je niet helemaal.
Je weet toch dat in de camper je enerzijds een 12 volt stroomcircuit hebt (via de huishoudbatterij) en anderzijds een 220 v circuit. Beiden staan compleet los van elkaar (buiten enkele uitzonderingen waar het 220 v circuit via een omvormer op de 12 v is aangesloten). Ok, natuurlijk is er de 12 v batterijlader die, als je aan de 220 v bent aangesloten, de huishoudbatterij oplaadt en tegelijkertijd als 12 v voeding dient.

In bijna elke camper werkt dat 220 v circuit enkel als je met stroomkabel op een externe 220 v stroombron bent aangesloten.

Je kan dus niet zomaar een 220 v stopcontact vervangen door een 12 v stopcontact, want daar zit dan toch nog altijd 220 v op.
H20
A-Tom
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 21:53

Re: 12V stopcontacten plaatsen en vervangen



Bericht door A-Tom »

ok, ik ben al wat meer mee, zit ook op Belgisch forum en daar ook wat wiizer geworden

als ik het zo hoor ga ik het mezelf niet te moeilijk maken

er komt een zonnepaneel op (zie andere posts) en ik ga de tv en decoder op de batterij zetten, één van de 12v stpken staat op de juiste plaats, dan gebruik ik die bedrading hiervoor die ik dan rechtstreeks op de batterij hang

de andere 12v aansluiting zit in de board control 840, het is zo een klein stekkertje, op die plaats komt een stopcontact zoals dit :

https://www.ebay.com/itm/Panel-3-1-Amp- ... SwMtxXuNkg

maar dan zonder die voltmeter uiteraard , maar wel met een schakelaar

maar ik moet waarschijnlijk ook voor één met hoger amperage kiezen ?

de laptop kan dan in die 12v stekker van het blokje via een 12/19 omvormer

heb ik het juist ?


Meld dit bericht
Plaats reactie