Semi-tractie 140Ah

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door snicker »

wat is de gepaste acculader voor deze accu?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Kroppie »

een goed merk acculader met een laadcapaciteit van 10-20% van de accu capaciteit, dus zeg 15-25 ampere, b.v. deze.

https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... ector.html.

of deze
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -ip67.html


ja ik ben gek op victron, goede ervaring mee, meer niet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Frank1954 »

Hi Snicker

Behalve Lifepo4 accu's alle andere accu's van duur tot goedkoop altijd max. 50% ontladen
Dit betekend ontladen tot max. 12,3v en nooit lager... :wink:
Lager dan 12,3v betekend "sulfateren" en dat is een onomkeerbare schade aan elke accu
Ctek heeft een BT sense die werkt via een app op je smartphone
Aan te sluiten op de woonaccu's , app downloaden en klaar
Wie een Victron Smart solar MPPT regelaar heeft kan ook "monitoren" via een app op de smartphone
Meten is nog steeds weten en liefst het kunnen aflezen in volt en niet in % zoals in sommige bedieningspanelen
80% ontladen geldt enkel voor Lifepo4 niet voor alle "gewone" accu's
Wie aandacht heeft voor zijn woonaccu's zal er ook langer mee doen....
Bij onze camper moeten we nooit omkijken naar de accu's want daar doet de Efoy zijn ding mocht de spanning lager komen dan 12,3v
Maar niet iedereen heeft een brandstofcel dus "iets" meer controleren kan nooit kwaad :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Kroppie »

en nu voor een laatste maal, restcapaciteit of ontlading (dod)meten dmv van het voltage is een zeer onnauwkeurige methode en is alleen redelijk als je meet als de accu al minimaal een uur in rust is niet ontladen of geladen word dus.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 25 apr 2018, 7:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door kampo »

Frank1954 schreef:
wo 25 apr 2018, 0:01
Ctek heeft een BT sense die werkt via een app op je smartphone
Voor minder als 50 € heb je inderdaad zo een éénvoudige Voltmeter op je smartphone.
Je moet dan geen gaten boren en de aansluiting is heel makkelijk.
Je krijgt daarmee een indicatie van de spanning maar geen juiste waarde van de acculading.
Daarvoor heb je een battery monitor zoals een BMV700 nodig.

Hier zie je zo een bluetooth smart sense op de accu van een vorkheftruck.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door travelscout »

Voor een LFD accu van ome Varta heb je niet veel bijzonders nodig.
Wel erg belangrijk is niet te diep ontladen en zeker niet langdurend te overladen.

Die smart battery sens, zou ik zelf niet aan beginnen.
Vooral vanwege de plaats waar de temperatuur meting wordt verricht.
De enige juiste plaats is daartoe: aan het lood van de min-pool.

En ja ik weet het, op basis spannings meting de resterende lading van een accu vaststellen is niet erg betrouwbaar.
Maar dat is toch minder van invloed bij het bepalen van de resterende lading van twee gelijke accu´s die altijd samengewerkt hebben én waarvan je vermoed dat die resterende lading tussen beiden ongelijk is....

Dus ontkoppelen en het verschil per accu meten.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Kroppie »

was geen reactie naar jou toe , was bedoeld als reactie op Frank1954 zijn bericht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door snicker »

Wat is een juiste, maar toch goedkoper alternatief dan de victron accu monitoren?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Kroppie »

geen.
helaas ben je veel goedkoper uit heb je nog niks goeds, er zijn andere monitoren maar m.i. is die vanvictron juist een van de minst dure.
ga je op zoek ?, kijk dan of er via een shunt gemeten word, anders heb je niet de juiste voor een goede meting.
maar misschien zijn ze er wel , hoop het voor je (het enige wat ik met victron heb zijn goede ervaringen, zowel met de produkten als met garantie en service, meer niet.)
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Oppad »

Wij hebben de 140Ah accu Varta Professional MF LFD140, 930140085, 12V
nu ongeveer drie jaar en hij doet gewoon wat hij moet doen.
Wij staan meestal op campings en maar zo nu en dan een dagje op een camperplaats of helemaal vrij.
Daarbij wordt de accu nooit overdadig belast.
Ik heb op een niet in het oog springende maar gemakkelijk zichtbare plaats
een (zelfgemaakte) uitlezing voor spanning en stroom geplaatst.
Zo kan ik terloops gemakkelijk bijhouden:
- Of de acculader het nog doet (aan de paal) en waar die v.w.b de accu mee bezig is;
- Of er onnodige stroomverbruikers zijn ingeschakeld (tijdens vrij staan);
- Wat de actuele accuspanning is, daarmee rekening houdend met de momenteel geleverde stroom;

Met een timmermansoog maak ik dan een inschatting in hoeverre de acculading nog toereikend is.

Ik kan me echter indenken dat men een accumonitor plaatst ingeval je het uiterste uit de accu wilt halen, geen verstand van accu's hebt
of geen zin heeft om daar mee bezig te zijn.
Bedenk wel dat je het 'denkwerk' dan aan de monitor delegeert en dat deze ook niet alwetend is.

Martien
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door gsm »

Vooruitlopend op mijn geplande en misschien wel noodzakelijke uitbreiding volg ik dit topic en ik heb een vraag of iemand mij kan adviseren hoe ik de Cyrix moet aansluiten - via A of B

Afbeelding

En de gelijke lengte kabels is toch alleen van belang tussen de 2 accu´s ?!
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Kroppie »

gelijke lengtes kabel is enkel belangrijk tussen de accu,s daarna niet meer van belang.
en aansluiten op B, want bij parallel accu,s de min van de ene accu en de plus van de andere gebruiken , en de cyrix schakeld de start en de hh accu,s parallel ,dus dan ook de cyrix tussen de plus van de startaccu en de plus van de hh accubank.

en vergeet de massa aansluiting van de cyrix niet aan te sluiten, en ook niet de zekeringen vlak bij de accu in de beide plusleidingen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door gsm »

Dank je Kroppie. Ik heb nu één LFD90 maar vanwege uitbreiding van afnemers overweeg ik een extra accu er bij te nemen en dan gelijk 2 nieuwe.
De Cyrix zit dus al aangesloten en doet z´n werk al maar het ging mij alleen om de aansluiting van de Cirix als ik 2 parallel HH accu´s gaat nemen.
Massa van de Cyrix zit er ook al anders werkt die niet en er zit al een zekering in de aansluiting van de Cyrix en de zekeringkast.
Staat niet op de tekening omdat het mij om de aansluiting van de Cyrix ging als ik een 2e accu gaat plaatsen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-tractie 140Ah



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie