Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Dennis_Klok
Berichten: 13
Lid geworden op: do 13 apr 2017, 22:36

Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Dennis_Klok »

Ik ben mijn zojuist geïnstalleerde zonnepanelen aan het testen. Ik weet dat er al boekdelen geschreven zijn over dit onderwerp. Maar over deze specifieke setup kon ik niet al te veel vinden.

Mijn vraag. Wat is de ingeschatte max laadstroom op een dag als vandaag (erg zonnig, geen wolken, rond 14.00). Ik heb een grote verbruiker op de omvormer gezet om de accu te belasten. En heb een maximale laadstroom naar de accu van 9,7A gemeten bij 14v. Dus ongeveer 130watt. Ik begrijp dat je vaak zowieso 20 procent vermogen verliest. Dat zou dan op 160 watt uit moeten komen.

Mijn setup:
2x 100wp zonnepaneel in serie.
Bekabeld met 4mm2
Votronic 250 mppt
Er ligt een kleine beetje stof op de panelen. Maar verder geen schaduw van vogelpoep of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Ingeschatte opbrengst 200wp + mppt



Bericht door dedruivenplukker »

Volgens mij is dit een nette opbrengst.
De zon staat nog niet erg hoog en de temperatuur speelt ook mee, maar ik zou het er voor doen. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Huub56 »

Meten als je ze parallel zet?
Dennis_Klok
Berichten: 13
Lid geworden op: do 13 apr 2017, 22:36

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Dennis_Klok »

Beste Huub. Dat zou kunnen waren het niet dat ik de bedrading netjes weggewerkt heb. Daarnaast heeft in serie het voordeel dat de drempelspanning voor laden sneller bereikt is. Ben dus erg benieuwd wat andere met soortgelijke panelen voor ervaring hebben.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door kampo »

Ik doe een gok
Ongeveer 60Ah opbrengst vandaag

(200Wpx0.75x5h/12V)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Kroppie »

een goede waarde op een dag met volle zon is 4x het Wp vermogen van de panelen, dus 4x 200 = 800watt gedeeld door de laadspanning van 14 volt maakt 57Ah wat er weer in de accu gaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door henka »

we hebben ook 2x 100Wat met mppt .
op zonnige dag staat de de bmv accumonitor op 11A bij ca 14 volt = ca 150 watt.(bij ca 20 graden omgeving)
de platen staan parellel geschakeld.(de controller is van IVT, max 20A)
de platen liggen plat, dus 200W zullen ze nooit halen.

we zijn er best tevreden over, ook op half bewolkte dagen is de dagopberengst voldoende om weer zo', 40 - 50 Ah in de accu's te laden, dus compressor koelkast kan dan in elk geval weer een hele warme dag vooruit.
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Huub56 »

Het discussie punt parallel of serie zal altijd blijven.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door kampo »

De voor en de nadelen van serie en parallelschakeling zijn al in een vorige topic aan bod gekomen.

Nog even terugkomen op de vraag van de te verwachte opbrengst.
Meestal gaat men dik in de fout ...
Bij gebrek aan meetapparatuur. Zonder meter op de juiste plaats kan je het niet weten.
En dan moet je de proefopstelling nog juist doen. Alles goed aan en uitzetten.

Hier zie je het beste resultaat dat ik in 4 jaar tijd kon vastleggen.
473 Watt uit panelen van 520Wp is maar 1 keer voorgekomen.
Platte opstelling op het camperdak.
Meestal krijg ik als topwaarde bij veel zon (slechts !) ongeveer 400 Watt te zien

473/520= 91% van de opgegeven capaciteit
400/520= 77% van de opgegeven capaciteit


Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Kroppie »

hoe vroeger in het jaar in nederland hoe lager de zon staat, dat heeft een groot nadeel, de zon staat schuiner op het aardoppervlak, en de zon staat niet haaks op het paneeloppervlak, waardoor je veel verliest, probeer maar eens met een los paneel(tje) wat het verschil in stroom/amperes is, vlak liggend of haaks op de zon, u zal er van schrikken.
en vergeet ook niet per graad celsius boven de 25 graden verliest een zonnepaneel 0,5 % van zijn vermogen.

dus een paneel van 100Wp wat door de vlakke ligging nog 80Wp levert, levert bij een temperatuur van 50graden nog eens 12,5% van zijn vermogen in , houd dus een 70Wp over, helaas het is niet anders.
maar troost je de brandstof is gratis. :-B :thumbup:

en die opgegeven 100Wp is gemeten onder strikte laboratoriumcondities die je in de praktijk nooit zal halen, dus wees tevreden met wat er uitkomt of leg er een paneel bij.

en hoe je het ook schakeld serie, parallel of wat dan ook , 200Wp blijft 200Wp, meer komt er nooit uit, totale uiteindelijke opbrengst kan iets(paar %) schelen , maar dat is dan ook alles.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 22 apr 2018, 9:49, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door vanHooltje »

Hier heb ik 2x 110wp op de camper liggen, ik heb er een schakeling tussen gemaakt zodat ik ze zowel parallel en in serie kan zetten. Uitkomst is dat er in serie meer geladen word, ook al staat een van de panelen gedeeltelijk in de schaduw.
Dit is een ervaring van nu 3 jaar, en ze blijven dus gewoon op serie staan.
Heb er ook een 100 wp los paneel bij die ik naar de zon kan opstellen, en dat gaat stukken beter als de liggende panelen.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Dennis_Klok
Berichten: 13
Lid geworden op: do 13 apr 2017, 22:36

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Dennis_Klok »

Bedankt voor alle reacties. Hoef me dus over de installatie geen zorgen te maken. Zal voor de gein van de zomer nog een keer kijken als de zon loodrechte invalt.

Wat betreft de meetmethode. Ik had nu een stroomtang op de - kabel van laadcontroller. En een volt meter over de + en - van de laadcontroller.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door Kroppie »

goede methode , om de momentele opbrengst te meten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Ingeschatte opbrengst 200Wp met MPPT



Bericht door jielus »

Leuk stukje wiskunde/natuurkunde: https://www.math4all.nl/files/vmbogltl14iopg5.pdf

Je bent nooit te oud om wat te leren!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie