Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door bennieh »

Hallo, mijn eerste post hier, op dit fijne forum voor camperaars.
Mijn camper is nog in wording, een Peugeot Expert H2 is de basis.
Heb er 2 st. Beaut 100Ah AGM accu's in geplaatst, ééntje achter de linker wielkast, ééntje achter de rechter wielkast. De plussen zijn verbonden bij het scheidingsrelais dat bij de startaccu zit. De minnen zitten aan de massapunten op de carrosserie ter plekke. Heb dus geen gemeenschappelijke min-ader. Zit er nu een jaar of 2 in, het lijkt te werken. Grootste 12V verbruiker is de Indel compressiekoelkast. Heb eens 4 dagen achter elkaar zonder walstroom kunnen staan, ging goed.
Nu wil ik de conditie van de accu's in beeld krijgen.
Ik dacht aan een Victron BMV700. Alleen hoe doe ik dat met 2 gescheiden min-aders?
Zou het werken met 2 BMV shunts, en dan de beide mV signalen zien te destilleren en deze in serie aan te bieden aan de BMV?
Om dan de accu's onderling te vergelijken wil ik dan beide min ader stromen aanvullend separaat zichtbaar maken met twee mV metertjes.
Ken dat? Groet, Bennie.
Peugeot Expert L2H2 2009
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: ken dat?



Bericht door myway »

Als de minnen aan de carrosserie zitten hebben ze dus een gezamenlijke massa.
Hoe de plussen zitten is mij niet duidelijk.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door de Jonckheer »

Dat kan natuurlijk nooit want de meting gebeurt via de shunt waar de min van de accu op is aangesloten. Wil je beide accu's meten moeten de beide minnen op de shunt zijn aangesloten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door kampo »

Normaal gebruik je een BMV om de accupack te monitoren.
Dus het geheel, niet 1 per 1 accu.
Daarvoor moeten de beide minpolen bekabeld met elkaar verbonden worden.
Opgelet dat dit op de juiste manier gebeurd.
Daar zet je dan de meetshunt tussen.

Vervolgens kan je de gezamelijke min NA de shunt met de carrosserie verbinden.

De andere mogelijkheid is van gewoon 2 BMV toestellen te gebruiken met elk een meetshunt.
Op iedere accu 1 BMV.

PS het is natuurlijk niet aan te bevelen om de min via de carrosserie te laten lopen.
Dat werd vroeger zo gedaan, maar vandaag is men daar huiverig van.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door Arie55 »

Doordat je de accu's nu met de min-polen aan het chassis hebt zitten, zijn de accu's verschillend belast. Met een extra min-pool kabel kan je door het aansluiten daar vat op krijgen.

Antwoord op je vraag: nee, ondanks de twee gebruikte shunts. De BMV700 houdt ook bij wat die ene accu uitspookt. Of twee parallel. Het houdt n.l. bij wat er aan energie stromen voorbij komen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door Kroppie »

beide minnen van de accu,s aansluiten op 1 kant van de shunt, op de andere kant van de shunt de minnen van ALLE verbruikers en laders ,EN de aansluiting op de massa van de carrosserie.

dus op de kant waar de minnen van de accu op zitten mag enkel die minnen van de accu zitten geen enkele andere min aansluiting.

dan meet de bmv de toestand van de totale accubank(dus met instellen 200Ah ingeven) ,dus niet elke accu apart, dat gaat niet met 1 bmv

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door Kroppie »

ook vraag ik me af hoe in uw situatie de accu,s gekoppeld zijn, de minnen aan elkaar en de plussn aan elkaa met draad van voldoende dikte en gelijke lengte, en dan alle plussen van de ene accu afgenomen en alle minnen van de andere accu(met of zonder shunt), dat is de manier om de accu,s gelijk te belasten waardoor je een zo lang mogelijke levensduur mag verwachten .

ga je b.v van elke pluspool van de accu,s verschillende dingen gebruiken worden de accu,s ongelijk belast en dat verkort de levensduur aanzienlijk bij parallel schakeling.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door bennieh »

OK, dank voor jullie reactie, ik zal proberen wat helderheid te verschaffen.
Startaccu en Cyrix-CT relais zitten ter hoogte van de passagierstoel.
De huishoudaccu's staan helemaal achterin.
De plus van elk van beide accu's is met 25mm2 kabel verbonden met de Cyrix.
De kabel voor de linker accu is ca. 1,5 meter langer dan die voor de rechter.
De min van de accu links achterin is verbonden met 25mm2 met de massaklem links achterin op de carossserie vlakbij, afstand ca. 30 cm.
Idem voor de accu rechts achterin, die is verbonden met 25mm2 met de massaklem rechts achterin op de carrosserrie, afstand eveneens ca. 30 cm.
De accu's staan dus ca. 1,5 meter uit elkaar.
De indeling achterin de camper maakt het lastig om de minnen van de beide accu's met elkaar te verbinden, vandaar dat ik gekozen heb om de carosserie te gebruiken.
Overigens zijn alle gebruikers met bekabeling geaard naar één van genoemde massapunten.
Het is dus niet zo dat de gebruikers afhankelijk zijn van de carrosserie.
Wel is het parallel zijn van de accu's er van afhankelijk.
Misschien niet perfect, maar goed, dat was ook de plus kant theoretisch ook al niet echt.
Overigens, geen enkele verbinding heeft in de praktijk 100% dezelfde weerstand, zelfs niet in een accupack.
Ook parallel geschakelde accu's zijn niet 100% identiek, zelfs niet uit dezelfde batch.

Een andere oplossing is misschien de beide minnen via een kabel onder de bodem door met elkaar te verbinden, en dan één massapunt creëer, en dan de BMV toch conventioneel aansluiten.

Maar goed, ging me ook een beetje om te weten of het kon, dat optellen van mV's.
Peugeot Expert L2H2 2009
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door tijdverdrijver »

Als de accu,s zoals bovenstaand verhaal bevestigt niet conform ALLE regels aangesloten zijn, heeft het ook geen zin om een batterijmonitor aan te sluiten. Deze zal Altijd een foute weergave laten zien.

Gewoon de min EN de plus onderlangs, beide even dik en even lang. Dan de plus van accu A en de min van accu B gebruiken.
In deze min kan dan de accumonitor shunt geplaatst worden. Gebruik dus de min van de accu die het dichts (makkelijkst) bij de meter zit en de plus van de andere accu. Dus drie kabels onder de auto.

Henk
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door bennieh »

Min van accu B gebruiken voor de shunt? Monitor ik dan niet alleen accu B? Moet de shunt niet zowiezo in de gemeenschappelijke min zitten?

O, en als eerder gezegd, om eventuele ongelijke verdeling te monitoren wilde ik in het originele plan additioneel per accu een mV metertje te gebruiken, ter controle.
Heeft iemand dit al eens gedaan, werkelijk controleren hoe de verdeling is, bij perfect parallel aangesloten accu's?
Peugeot Expert L2H2 2009
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door myway »

Tja .................perfect aangesloten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door Kroppie »

hoe de verdeling is bij zo goed mogelijk aangesloten accu,s heb ik nooit gemeten , wel de levensduur die was 11 jaar, vond ik goed genoeg om niet nog eens apart de mV tussen de 2 accu,s te gaan meten.

de shunt aansluiten op de min van de accu waar niet de plussen vanaf gaan, op die minpool zit dus enkel de shunt en de verbindingskabel naar de min van de andere accu, dan word de totale laad en ontlaadstroom van beide correct.accu,s gemeten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door tijdverdrijver »

Ik bedoel natuurlijk de gecombineerde min van accu A en B maar aan de B kant zodat je niet met utp kabel onder de auto door hoeft.

als je de accu's goed aansluit is er geen reden om twee monitors te gebruiken, of wil je er accuschakelaars tussen zetten zodat je zelf bepaald welke accu geladen wordt?

met twee shunts en twee millivoltmeters kan het inderdaad maar de shunt van BM700 geeft slechts 50 milliVolt bij 500Amp. Je moet dus wel een gevoelig metertje hebben wil je 5Ampere af kunnen lezen.

Henk
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Conditie 2 separate accu's meten met één BMV700: kan dat?



Bericht door bennieh »

OK Henk, helder.
Van die gevoeligheid, dat zou idd een issue kunnen zijn.
Twee accuschakelaars, zou kunnen, maar in mijn bus is het al krap qua toegankelijkheid van accu's en dikke accukabels.
Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik wil gaan voor die min kabel onderdoor van rechts naar links.
Bijkomend voordeel: de opgetelde lengtes van de plus kabel en de min kabel worden nu over beide accu's wat meer gelijk.
Links een lange plus en korte min, rechts een korte plus en lange min.
For what it's worth..
Iedereen dank tot zo ver!
Groet, Bennie.
Peugeot Expert L2H2 2009
Plaats reactie