Lader in Vito Westfalia op eigenaardige manier aangesloten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Lader in Vito Westfalia op eigenaardige manier aangesloten



Bericht door jansloos »

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ik had geen stekersymbool meer op het display van de Vito.

Schrik> Lader defect?? zag de bui al hangen €€€€€
:-B Gelijk op zoek naar een nieuwe. Ja Fraron precies goed... :-B

Maar toch, voor dat bedrag kun je toch weer dagen op een camping staan.
dus de lader op de werkbank, testen, testen, testen. niets.
Henks werkplaats gebeld in Purmerend. Toffe kerel. Mocht op zaterdag langs om daar te testen.

Lader goed..... Je moet wel de c'tjes vervangen zei Henk. Die gaan gegarandeerd stuk.
In een uur bij Henk, veel geleerd over de lader.. :thumbup: Waarvoor nogmaals dank.

Er moet een accu aangesloten zijn. Dan pas spanning op de lader. anders geen actie!!
Er zitten ook twee dunne draden naar de accu. Dat is, om voordat de lader gaat laden de spanning te meten.
Dan zit er ook nog een temperatuurvoeler in, aan, bij de accu.

Maar in de Auto wilde hij niet.

Kabels volgen.
Gelukkig heb ik nog een signal tracer. Waarmee uiteindelijk de draad gevonden.
Je zou denken; van de lader direct naar de accu. Nee dus. De draad loopt naar het zekeringen blok achter de bestuurders stoel.
Uiteindelijk heb ik m daar gevonden. Hij zit daar aangesloten aan de "verkeerde" kant.
Dus waar normaal de spanning weggaat, komt hij nu binnen. Gaat door de zekering en komt aan de andere kant uiteindelijk op een gezamelijke 'rail' waarvandaan twee?? dikkere (4mm2) draden naar de accu gaan.

En waarom deed hij het nou niet?? Die zekering was defect. En hoe komt dat?? ja zelf gedaan! en hoe? Ik zal het uitleggen:

Bij het vorige knutselmoment, dat van de LEDs in de opbergbak, is er een zekering stuk gegaan.
Omdat ik verder wilde, en niet een uur zoeken naar een zekering, dacht ik ik, wissel m even met een die nu toch geen dienst doet.
Die van het stopcontactje. Stopcontactje? dat staat tenminste in het boekje met zekering overzicht.

Maar dat is helemaal het stopcontactje niet......... DAT is de zekering van de lader!!! en stom natuurlijk ik heb daar die defecte zekering in teruggestoken. Nooit meer doen dus defecte zekeringen terugsteken. Weg die dingen pootjes buigen en weg!!

Na de vrijdag, zaterdag bij Henk, en de zondag, uiteindelijk in de middag: "hij doet t"

Ter aanvulling het schema. Niet gebruikelijk, maar er valt iets voor te zeggen.
Voeding naar zekeringblok (Small).jpg
Voeding naar zekeringblok (Small).jpg (31.16 KiB) 322 keer bekeken
Vanaf de lader alleen inkomend. Vanaf de HH accu in en uitgaand.
Laatst gewijzigd door jansloos op do 01 aug 2019, 20:10, 3 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader in Vito Westfalia op eigenaardige manier aangesloten.



Bericht door Kroppie »

ervaring krijg je altijd iets later dan toen je het nodig had.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vitobus
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: Lader in Vito Westfalia op eigenaardige manier aangesloten



Bericht door Vitobus »

Mooi verhaal, bruikbare tips!
jansloos schreef:+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ik had geen steker symbool meer op het display van de Vito.

Schrik> Lader defect?? zag de bui al hangen €€€€€
:-B Gelijk op zoek naar een nieuwe. Ja Fraron precies goed... :-B

Maar toch, voor dat bedrag kun je toch weer dagen op een camping staan.
dus de lader op de werkbank, testen, testen, testen. niets.
Henks werkplaats gebeld in Purmerend. Toffe kerel. Mocht op zaterdag langs om daar te testen.

Lader goed..... Je moet wel de c'tjes vervangen zei Henk. Die gaan gegarandeerd stuk.
In een uur bij Henk, veel geleerd over de lader.. Afbeelding Waarvoor nogmaals dank.

Er moet een accu aangesloten zijn. Dan pas spanning op de lader. anders geen actie!!
Er zitten ook twee dunne draden naar de accu. Dat is, om voordat de lader gaat laden de spanning te meten.
Dan zit er ook nog een temperatuurvoeler in, aan, bij de accu.

Maar in de Auto wilde hij niet.

Kabels volgen.
Gelukkig heb ik nog een signal tracer. Waarmee uiteindelijk de draad gevonden.
Je zou denken; van de lader direct naar de accu. Nee dus. De draad loopt naar het zekeringen blok achter de bestuurders stoel.
Uiteindelijk heb ik m daar gevonden. Hij zit daar aangesloten aan de "verkeerde" kant.
Dus waar normaal de spanning weggaat, komt hij nu binnen. Gaat door de zekering en komt aan de andere kant uiteindelijk op een gezamelijke 'rail' waarvandaan twee?? dikkere (4mm2) draden naar de accu gaan.

En waarom deed hij het nou niet?? Die zekering was defect. En hoe komt dat?? ja zelf gedaan! en hoe? Ik zal het uitleggen:

Bij het vorige knutselmoment, dat van de LEDs in de opbergbak, is er een zekering stuk gegaan.
Omdat ik verder wilde, en niet een uur zoeken naar een zekering, dacht ik ik, wissel m even met een die nu toch geen dienst doet.
Die van het stopcontactje. Stopcontactje? dat staat tenminste in het boekje met zekering overzicht.

Maar dat is helemaal het stopcontactje niet......... DAT is de zekering van de lader!!! en stom natuurlijk ik heb daar die defecte zekering in teruggestoken. Nooit meer doen dus defecte zekeringen terugsteken. Weg die dingen pootjes buigen en weg!!

Na de vrijdag, zaterdag bij Henk, en de zondag, uiteindelijk in de middag: "hij doet t"

Ter aanvulling het schema. Niet gebruikelijk, maar er valt iets voor te zeggen.
van lader naar zekeringblok (Small).jpg
Vanaf de lader alleen inkomend. Vanaf de HH accu in en uitgaand.
Mb marcopolo westfalia2002
Plaats reactie