6 volt accu.s

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Hilpet76
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 23 mar 2018, 0:28
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

6 volt accu.s



Bericht door Hilpet76 »

Wie heeft ervaring met 6 volt accu.s? Wij willen 2 accu.s van 310 AH als stroomvoorziening hebben en denken dat deze veiliger zijn dan 1 grote van 310 AH klopt dat?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: 6 volt accu.s



Bericht door jielus »

Waar zou die veiligheid dan in moeten zitten?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 6 volt accu.s



Bericht door Kroppie »

1 grote accu is niets veiliger of onveiliger dan 2 of meerdere kleintjes, dat hangt meer van de installatie af dan van het aantal accu,s en is zeker beter voor de levensduur van de accu, ook geeft het minder kabels en aansluitingen wat de veiligheid dan weer ten goede komt.
meerdere kleine accu,s woord meestal gedaan uit plaatsgebrek en komt de "handling" tengoede omdat 2 kleine accu, s makkelijker te hanteren zijn i.v.m. gewicht.
maar waarom 6 volt accu,s die moeten in serie om op 12 volt te komen en daarbij blijft de capaciteit gelijk aan die van 1 accu, met 2 accu,s van 12 volt parallel kom je ook op 12 volt maar dan met dubbele capaciteit.maar het kan allebei.
de grootste verkrijgbare accucapaciteit van een accu bij 12 voltaccu,s is +-230Ah.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hilpet76
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 23 mar 2018, 0:28
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: 6 volt accu.s



Bericht door Hilpet76 »

Ja dat weet ik je blijft 310 Ah houden dus..eigenlijk helemaal geen voordeel zelfs nadeel ze zijn veel duurder en ook zo gek dat die kleine accu.s zoveel Ah kunnen hebben ze zijn ook deep cyceld klopt dat wel?dank voor jullie reacties op de vroege morgen
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: 6 volt accu.s



Bericht door myway »

Wat is klein?
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 6 volt accu.s



Bericht door blizard »

Ik heb 2 6v tractie accu's in serie staan.
Het waren hoogwerkeraccu's van Zenith, en zijn zeer geschikt voor HH accu. Je kan ze tot 80% ontladen, maar probeer dat natuurlijk te voorkomen..
Het voordeel is, dat je het gewicht kan spreiden, en is veel beter dan 2 12v accu's parallel zetten, dit gaat niet altijd goed, op de lange duur. (krijg ik vast weer commentaar op)

Dus: een goed idee van jou :-B
De Trojan wordt ook veel gebruikt https://www.amperewinkel.nl/hoogwerker- ... ojan-6v-8v
en de prijs is redelijk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 6 volt accu.s



Bericht door Kroppie »

elke accu heeft minder levensduur als je hem dieper gaat ontladen dan de vaak genoemde 50%, dat men bepaalde accu,s deepcycle kwaliteiten toeschrijft is omdat die accu,s iets minder gauw stuk gaan bij regelmatig diep ontladen ze kunnen er beter tegen , maar het aantal leverbare cyclussen van die accu, gaat net zo goed achteruit als bij andere accu,s.
EN het klinkt leuk voor de klant bij de omschrijving van de accu.
vraag de specificaties maar eens op en bekijk die goed.

maar veiliger dan 1 van 12 volt is het zeker niet .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: 6 volt accu.s



Bericht door pethil72 »

en is die Trojan wel een AGM
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 6 volt accu.s



Bericht door blizard »

Je haalt functie (tractie, start) en type (AGM, GEL, lood) door elkaar, denk ik
Ik denk dat 2x 6v in serie wel veiliger is dan 2x 12v parallel.
En Jos: Tractie accu's zijn anders geconstrueerd, en daarom niet geschikt als startaccu.
Maar ik wil geen logge discussie veroorzaken, heb alleen aangegeven wat ik heb
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: 6 volt accu.s



Bericht door pethil72 »

het gaat niet om een start accu natuurlijk ik bedoel de 6 volt AGM 310 AH deep cykle voor hh
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 6 volt accu.s



Bericht door Kroppie »

waarom zou 2x 6 veiliger zijn dan 1 of 2x 12 , en dat tractie niet geschikt is voor start weet ik , dat was ook niet opgenoemd enkel dat diep ontladen altijd een negetieve invloed heeft op de levensduur van een accu , start of tractie maakt niet uit , maar goed laat ik de discussie niet verder voeren daar ging het niet om.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: 6 volt accu.s



Bericht door pethil72 »

Hallo Jos ik ben het met jou eens jij geeft altijd zo goed raad ! ik ga het doorgeven aan mijn man , misschien gewoon 1 van 12 volt AGM 320 AH de ruimte hebben we ervoor en het gaat met een zonnepanelen systeem maar dat heeft er misschien niets mee te maken,
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 6 volt accu.s



Bericht door blizard »

Jos houdt ook van lekker eten :-B
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: 6 volt accu.s



Bericht door pethil72 »

hahaha! :)
Plaats reactie