Mag het net wat beter voor de audiofiel zijn?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Mag het net wat beter voor de audiofiel zijn?



Bericht door DigiBoy »

Graag zou ik in de camper (Fiat Ducato model 2018) wat deftigere speakers wensen dan diegene die er standaard zijn geïnstalleerd. Het is uiteraard niet mijn bedoeling om geluidoverlast overlast te bezorgen op de camping. Maar een wat beter geluid dan het standaard aangeboden is zeker gewenst bij weergave van stereomuziek onder het rijden of in de avond of bij regenweer een filmpje kijken. Bij deze laatste is er reeds een aux-kabel vanuit de Tv-plaats voorzien en aangesloten op de radio.

Ik zie momenteel 2 opties.
Optie 1:
De speakers in de deuren (gril) vervangen door een betere kwaliteitsspeaker, lijkt me de meest eenvoudige ingreep en goedkoopste oplossing te zijn. Verder geen idee of dit een grote sprong voorwaarts betekent?

Optie 2:
Bovenaan in de cabine is er mits wat aanpassingen links en rechts ruimte om een inbouwspeaker te plaatsen met een diameter 165mm, deze zou via de radio kunnen geconfigureerd worden als rear-speakers. Deze setup lijkt met de meest ideale te zijn. Wel vraagt de gehele constructie veel aanpassingswerk en extra gewicht.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door Iveco4x4 »

DigiBoy schreef:
ma 16 apr 2018, 8:41
Wel vraagt de gehele constructie veel aanpassingswerk en extra gewicht.
'n kratje bier weegt meer en je kunt je banden vullen met stikstof dat compenseert weer een stukje :cheers: :wink:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door jielus »

Een goede koptelefoon wellicht?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door DigiBoy »

@Iveco 4x4
Een kratje bier is uiteraard steeds van harte welkom hoor :cheers:
Neen, ik probeer gewoon het totaalgewicht uiteraard ook een beetje in de gaten te houden.

@jielus
Een hoofdtelefoon is tijdens het rijden niet zo praktisch en met z’n tweetjes niet zo sociaal bij het film kijken, wellicht een perfecte oplossing als je alleen bent :-B
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door freddorr »

Ook ik vind het geleverde geluid in de camper matig tot slecht. Heb er al betere luidsprekers in laten zetten maar vind het nog niet goed.

Wij hebben ook rearspeakers in kastjes zitten maar die zorgen nogal voor wat resonantie en dus ook niet goed genoeg.

Ik denk de oplossing gevonden te hebben (want ik ben nu tevreden) door een goede bluetooth luidspreker aan te schaffen. Daar kan ik onderweg vanuit mijn telefoon muziek naar toe streamen en 's avonds hang ik hem met een kabeltje (zou ook met een Bluetoth zendertje kunnen) aan de TV.
Ik heb gekozen voor de Active beoplay.een mooi plat luidsprekertje met een uitstekend geluid. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door de Jonckheer »

Wat heel veel scheelt is het plaatsen van kleine losse tweeters. Dit omdat de meeste dubbelconus speakers niet goed tot slecht hoge tonen kunnen weergeven terwijl midden meestal wel aardig goed is. Voor laag is een boembox aan te bevelen want ook dat is meestal onder de maat. Het moeilijke van goede audio ligt er in om een goede kwaliteit te hebben bij een laag volume.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door Toxiq »

speakers in de deur is meestal een drama, nu kan je dat wel verbeteren maar een deur is nou eenmaal geen goede speakerombouw
Met goede autospeakers en de nodige ingrepen is dit wel te verbeteren

Als het gaat om het geluid bij stil staan (filmpje, muziekje etc) dan zou ik eens kijken naar zo een pc setje, daar zit vaak zeer mooi geluid in, betaalbaar en vooral KLEIN
Koop dan niet een setje van 10 euro bij de Aldi of action maar een gedegen merk zoals Logitect
wat de setjes van Trust of yamaha doen weet ik niet (op dit ogenblik)
Je kan altijd eens gaan luisteren (bij een media markt ofzo)

Wellicht is met een beetje aanpassen (keuze schakelaar) dit ook wel aan te sluiten zodat het op je autoradio werkt

Tot slot, speakers in in de deur geven eerder overlast (de deur werkt als klankkast) niet fijn voor je buren
Losse speakers zullen minder geluid naar buiten veroorzaken
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door Sun »

Of je koopt een JBL Charge 3. Diverse toepassingen mogelijk. Weinig moeite, snel klaar.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door DigiBoy »

Toxiq schreef:
ma 16 apr 2018, 12:53
speakers in de deur is meestal een drama, nu kan je dat wel verbeteren maar een deur is nou eenmaal geen goede speakerombouw
Met goede autospeakers en de nodige ingrepen is dit wel te verbeteren

Tot slot, speakers in in de deur geven eerder overlast (de deur werkt als klankkast) niet fijn voor je buren
Losse speakers zullen minder geluid naar buiten veroorzaken
Deze upgrade-kit via de volgende link is volgens u niet echt de moeite waard, ziet er nochtans veelbelovend uit :crazy:
https://www.dnbinbouwstation.nl/product ... at-ducato/
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door Toxiq »

tja, voor 800 euro zal het heus wel beter spelen, maar of dat die 800 euro waard is ?!

ten eerste zit er geen versterker bij, da's net zoiets als racewielen onder je camper, je hebt er het chasis én de motor niet voor
Daarnaast: (zoals ik eerder zei) speakers in je deuren geven meer overlast naar je buren

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb ook een hele sjieke set liggen die in mijn camper gaat (én deels in de deuren) maar je wil vooral geluid voor het stil staan, dan kocht ik niet zo een set

tot slot: belevenis van geluid komt ook met wáár je de speakers plaats, je snapt wel dat ze in de deuren niet tot hun recht komen als je achterin een film zit te kijken
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door Cee Pee »

Veel zitten er voorin, op de gedraaide cabinestoelen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door DigiBoy »

Toxiq schreef:
ma 16 apr 2018, 15:23
tja, voor 800 euro zal het heus wel beter spelen, maar of dat die 800 euro waard is ?!

ten eerste zit er geen versterker bij, da's net zoiets als racewielen onder je camper, je hebt er het chasis én de motor niet voor
Daarnaast: (zoals ik eerder zei) speakers in je deuren geven meer overlast naar je buren
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb ook een hele sjieke set liggen die in mijn camper gaat (én deels in de deuren) maar je wil vooral geluid voor het stil staan, dan kocht ik niet zo een set
Goed dat je het zegt, want overlast veroorzaken is het minste wat ik wil en in deze set ontbreekt er inderdaad een versterker.
Zal deze louter als voorbeeld bedoeld ook maar lekker laten voor wat het is.
Cee Pee schreef:
ma 16 apr 2018, 15:31
Veel zitten er voorin, op de gedraaide cabinestoelen.
Mijn zit en luisterplaats had ik er inderdaad wel eventjes bij moeten vermelden, in mijn geval is dit vooraan.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Mag het net wat beter audiofiel zijn.



Bericht door iSonic »

Ik heb de JBL flash 4. Simpel snel en makkelijk en prima geluid....
Gebruikersavatar
rollow
Berichten: 93
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:50

Re: Mag het net wat beter voor de audiofiel zijn?



Bericht door rollow »

Niets inbouwen, maar ophangen of inbouwen in kastje ofzo. Ik kijk al wat langer vol begeerte naar zo'n setje.

https://totemacoustic.com/en/kin-mini/specifications

https://www.youtube.com/watch?v=02LKgyFSL2w
:::: Rapido 983M ::::
Plaats reactie