Laden van startaccu met zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Audiofiel »

Kroppie schreef:
di 10 apr 2018, 9:53
en wil je toch de startaccu bij laden, zet dan tussen de plussen van beide accu,s een z.g. standbycharger van votronic
(+_ 35 euro bij o.a. jasicamp)
of neem een schottky diode van +- 6ampere met in serie een 12volt 50 watt halogeenlampje, zet dat met de diode in doorlaatrichting naar startaccu tussen de beide plussen, werkt hetzelfde maar kost <5 euro, maar heeft geen mooi kastje :(
die/dat laad de startaccu met max+- 2ampere als de hhaccu boven de 13,4 volt komt dus geladen word , .
De oplossing van Jos is een prima oplossing. Ik heb er zelf ook eens eentje in elkaar geknutseld met een halogeen lampje. Ik heb er uitgebreid aan zitten meten en dit vergeleken met een PTC-weerstand, beiden aangesloten via een connector om snel te kunnen wisselen. De PTC werkt wel een stuk beter en meer lineair dan een lampje. Het lampje geeft bij mij een maximale laadstroom van 1,8A en geeft (flauwig) licht tussen 1,2 en 1,8A. Een PTC van 1,3A nominaal gaf tot 2,4A laadstroom en gaf bij eenzelfde laadspanning meer stroom richting de startaccu dan het lampje. Bovendien ging de PTC sneller werken in het lagere bereik. Ik had een Schottky van 8A gebruikt, maar 5A is ook ruim voldoende.

Ik adviseer om er ALTIJD nog een extra zekering tussen te zetten. Zelf heb ik zelfs twee zekeringen geplaatst, zowel bij de + van de startaccu als de huishoudaccu. Samen met de gezamenlijke – heb ik die samen laten komen in een 4-polige Speakon plug (female). De PTC en diode heb ik vervolgens in een andere plug gemonteerd (male) en die kan ik er zo inklikken of uithalen. Dezelfde aansluiting kan ik voor nood gebruiken voor een simpele 230v 3,8A lader van de Lidl, waar ik eenzelfde plug op heb gemonteerd.

Voor iedereen die niet bedreven is met electronica: koop gewoon zo'n Votronic Standbycharger (daar zit een soortgelijke schakeling in) en loop geen risico. Maar plaats dan wel een extra zekering in de kabel naar dat kastje.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Navigator »

Daar verschillen wij dan over van mening :wink:

Met de EBL van Schaudt en de 1214 heeft hij al een complete voorziening om de startaccu op te laden. Alleen nog een kabeltje trekken.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Audiofiel »

Helemaal mee eens. Als de voorziening ingebouwd is, is het uiteraard makkelijker om die te gebruiken.

Ik haak alleen in op het algemene verhaal, wat voor iedere camper gebruikt kan worden. ;;-)
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
vascobel
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 18:22
Locatie: Westland

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door vascobel »

Ik heb daar voor een klein zonnepaneeltje op het dashboard liggen.Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groeten Jan en Clasien

VW T2, Mercedes 206, Fiat Ducato, Mercedes Vito 111CDi,
Laika Kreos 3007, Karmann Colorado 625 Ti
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Mazzelaar »

ik heb onderaan de EBL99 aansluitingen gevonden met dikke kabels voor +Start, min en + HH. Zijn deze te gebruiken voor de aansluiting van de Votronic standbycharger?
Levert dat losse paneeltje op het dashbord wel voldoende stroom om lekverlies via bijv alarm tegen te gaan?
Hans
Hymer 574
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ja dat zijn de goede aansluitingen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

Ik heb nu in onze 2e camper een vergelijkbare opstelling met een EBL99. De juiste aansluiting is dan om de + en - hh aansluiting van de laadstroom regelaar aan te sluiten op de solar ingang van de EBL en om van de start accu aansluiting van de laadstroom regelaar via een juiste (zwevende) zekering een aparte kabel naar de start accu te leggen. Meestal is het dan zo dat de hh accu via de EBL de volle laadstroom krijgen en de start accu krijgt een druppellading mee. Dat garandeert voldoende start stroom. Het kan zijn dat de Schaudt laadstroom regelaar in combinatie met de EBL, bij een volle hh accu de volle laadstroom doorstuurt naar de start accu, maar dat zou je moeten navragen bij Van Opzeeland.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Frank1954 »

Hi gjvonk

Iedereen doet natuurlijk wat moet naar eigen denken en budget
In onze camper zitten 2 woonaccu's 2 x 105ah LZ onderhoudsvrij de, startaccu 95Ah is ook LZ onderhoudsvrij
Dus...3 batterijen van hetzelfde type
Zoals we lezen hoeft een startaccu zolang we tijdens het jaar reizen niet mee geladen te worden door het zonnepaneel
Staan we aan de stroomzuil dan krijgt de startaccu steeds enkele ampères als onderhoudslading
Het word enkel maar cruciaal als de camper enkele maanden in een stalling staat
Onze camper stond van half november tot begin maart 18 in een grote serre met nog een paar honderd campers, oldtimers boten enz
Boven de camper heb ik een wit zeil 4 x 8m gespannen om de zon wat te weren dus ook het zonnepaneel is deels uit het directe zonlicht
Om er voor te zorgen dat de startaccu mee geladen word kan m'n natuurlijk zo een stand-by lader kopen
Allemaal mooi en de prijs valt nog mee
Sinds 2014 gebruik ik een "gezekerde" kabel 2 x 2,5mm2 van de woonaccu's naar de startaccu
De stekker verbinding bevind zich achter het luikje én duidelijk zichtbaar onder de Fiat bestuurderszetel
De stekker verbinding vergeten te ontkoppelen kan niet want dit luikje blijft in de stalling met gekoppelde accu's steeds open staan
Zo weet ik dat start en woonaccu's gekoppeld zijn
Een...paar meter kabel 2 x 2,5mm2 een paar kabeloogjes M6 om aan te sluiten op de start en woonaccu's en klaar
Hoeveel camperaars ik in de stalling tegen kom die na een lange stilstand met een lege startaccu te maken hebben
En deze zijn dan ook verbaasd dat het zonnepaneel de startaccu niet mee oplaad
We kunnen ons de vraag stellen hoeveel camperaars dat weten....niet veel denk ik
Terwijl het opgelost kan worden met zelf een kabeltje te leggen naar de startaccu
Intussen al zo een 10-tal geholpen met het maken van dergelijk kabeltje....
Enkel en terechte opmerking van Kroppie. :wink: ....stekkertje ontkoppelen voor je achter het stuur gaat zitten
Het belangrijkste is dat de startaccu mee geladen word en dat kan ook zonder al die extra componenten bij te plaatsen
Maar nogmaals iedereen lost dit probleem op naar eigen inzicht natuurlijk :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door KTManiac »

Frank1954 schreef:
do 12 apr 2018, 22:31
....
...
....
Maar nogmaals iedereen lost dit probleem op naar eigen inzicht natuurlijk :wave:
Inderdaad, ik doe dat door er ten eerste geen probleem van te maken :wink: en ten tweede telkens weer na een winterstalling van 5 maanden te konstateren dat de camper probleemloos start en de huishoud accu's gewoon nog voor 80~90% vol zijn. :thumbup:
Allemaal zonder enige vorm van laden gedurende de stalling. Wel altijd de minpolen losgekoppeld.
In November gestald, accu's zitten nu nog op 12,6 Volt.
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door WimZ »

Helemaal met KTManiac eens. De accu staat bij langere tijd altijd afgekoppeld en houd het iedere winter makkelijk 5 maanden uit. Het langste is 9 maanden geweest en toen was hij ook nog vol en startte direct.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door 't Busje »

Onze camper staat 's winters in een donkere stalling zonder stroom. Ik koppel de accu's af en dat gaat al drie winters goed. Als het koud is, is de zelfontlading gering.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Audiofiel »

Frank1954 schreef:
do 12 apr 2018, 22:31
Sinds 2014 gebruik ik een "gezekerde" kabel 2 x 2,5mm2 van de woonaccu's naar de startaccu
Natuurlijk kan het ook met enkel een kabel tussen de 2 accu's, zonder enige electronica. Uiteraard MET zekering, anders kan er zo'n grote stroom gaan lopen dat de kabel gaat fikken.

Ik zie alleen 3 potentiële problemen.
- Het al eerder genoemde vergeten de kabel los te nemen voor het starten (niet bij jouw oplossing, maar misschien wel bij een ander).
- Bij een groot verschil tussen huishoudaccu en startaccu zal ofwel de kabel niet voldoende dik zijn ofwel de zekering er uit vliegen.
- Door het ontbreken van een diode kan de stroom beide kanten oplopen en kunnen de accu's elkaar beïnvloeden in levensduur doordat de zwakste accu de lading weghaalt bij de betere accu (wanneer er niet wordt geladen).

Bij 3 GELIJKE accu's zoals bij jou geldt dat laatste punt niet. Extra voordeel is dan zelfs dat de startaccu mee loopt met de complete 3 fase van de 230v lader in plaats van alleen een onderhoudslading te krijgen.
Maar nogmaals iedereen lost dit probleem op naar eigen inzicht natuurlijk :wave:
Zoveel mensen, zoveel oplossingen. Dat maakt het diverser en interessanter. :D
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door Frank1954 »

Hi Audiofiel

Bedankt voor je reactie
De extra laadkabel is van Ctek en deze heb ik aangepast zodat ik deze kon gebruiken als "brug" tussen woon en startaccu
De kabel is +/- 2,50m lang
Ik gebruik deze toepassing enkel en alleen wanneer de camper tijdens de winter enkele maanden in de stalling staat
Wij beschikken ook over een Efoy 140 en is er tijdens de wintermaanden echt te weinig zon in de stalling dan start de Efoy automatisch op
De Efoy staat sinds de aankoop "altijd" in stand-by modus nooit "uit"
De max laadstroom van de Efoy 140 is 6A het 130Wp Beaut zonnepaneel heeft een max laadtroom van 7,42A
Bij 50% ontlading start de Efoy op vanaf 12,3v en dan is de max. laadstroom +/- 4,8A en deze past zich verder aan naargelang de batterijspanning stijgt
Het zonnepaneel geeft nooit helemaal zijn volle opbrengst van 7,42A in de stalling
De dikte van de Ctek laadkabel volstaat dus ruimschoots is voorzien van een 15A zekering op de kabel dus zal deze niet in de fik gaan
Wanneer...en dat wil ik nogmaals benadrukken.....als de camper aan de stroompaal hangt is deze laadkabel natuurlijk niet aangesloten!
Als we vertrekken vanuit de stalling is de connector loshalen het éérste wat ik altijd doe voor ik achter het stuur ga zitten
Ik kan begrijpen dat een aantal camperaars de batterijen afkoppelen maar dan zit je nadien weer dat je alles opnieuw moet instellen
Als je in de magazijn staat waar je niet aan de stroom kan en waar geen zonnelicht op het camperdak komt dan zou ik misschien de batterijen er uit halen en ze thuis aan de Ctek laders laten hangen
Met wat doe je goed?....
Zolang voor mij de batterijspanning niet onder de 12,3v komt denk ik dat ik de levensduur van de woon en startaccu's toch kan verlengen
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Laden van startaccu met zonnepaneel



Bericht door gsm »

Vraagje de Cyrix doet dat toch ook ?
Ik heb de start en HHaccu gekoppeld met een Cyrix 120A en als de dynamo of zonnepaneel stroom levert dan worden beiden accu´s toch verbonden en dus geladen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie