De oplossing van Jos is een prima oplossing. Ik heb er zelf ook eens eentje in elkaar geknutseld met een halogeen lampje. Ik heb er uitgebreid aan zitten meten en dit vergeleken met een PTC-weerstand, beiden aangesloten via een connector om snel te kunnen wisselen. De PTC werkt wel een stuk beter en meer lineair dan een lampje. Het lampje geeft bij mij een maximale laadstroom van 1,8A en geeft (flauwig) licht tussen 1,2 en 1,8A. Een PTC van 1,3A nominaal gaf tot 2,4A laadstroom en gaf bij eenzelfde laadspanning meer stroom richting de startaccu dan het lampje. Bovendien ging de PTC sneller werken in het lagere bereik. Ik had een Schottky van 8A gebruikt, maar 5A is ook ruim voldoende.Kroppie schreef: ↑di 10 apr 2018, 9:53en wil je toch de startaccu bij laden, zet dan tussen de plussen van beide accu,s een z.g. standbycharger van votronic
(+_ 35 euro bij o.a. jasicamp)
of neem een schottky diode van +- 6ampere met in serie een 12volt 50 watt halogeenlampje, zet dat met de diode in doorlaatrichting naar startaccu tussen de beide plussen, werkt hetzelfde maar kost <5 euro, maar heeft geen mooi kastje
die/dat laad de startaccu met max+- 2ampere als de hhaccu boven de 13,4 volt komt dus geladen word , .
Ik adviseer om er ALTIJD nog een extra zekering tussen te zetten. Zelf heb ik zelfs twee zekeringen geplaatst, zowel bij de + van de startaccu als de huishoudaccu. Samen met de gezamenlijke – heb ik die samen laten komen in een 4-polige Speakon plug (female). De PTC en diode heb ik vervolgens in een andere plug gemonteerd (male) en die kan ik er zo inklikken of uithalen. Dezelfde aansluiting kan ik voor nood gebruiken voor een simpele 230v 3,8A lader van de Lidl, waar ik eenzelfde plug op heb gemonteerd.
Voor iedereen die niet bedreven is met electronica: koop gewoon zo'n Votronic Standbycharger (daar zit een soortgelijke schakeling in) en loop geen risico. Maar plaats dan wel een extra zekering in de kabel naar dat kastje.