Broodrooster blues

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Broodrooster blues



Bericht door Ares »

Antwoord is al gegeven; Je probeert een stroom van 80 ampere over een 6mm2 kabel van 3 meter lengte te laten lopen.

Probeer het eens met flink dikkere kabels of met kortere kabels.

Die omvormer is verder van prima kwaliteit.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Broodrooster blues



Bericht door Huub56 »

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Broodrooster blues



Bericht door Kroppie »

bij een broodrooster van 800watt heb je incl omvormer verlies een amperage van zeg 80 ampere , dat geeft bij een kabel lengte van 3 meter en een kabel van 25mm2 een spannings verlies van 0,384 volt =2,4%.
dat wil zeggen dat als de accu,s onder die belasting 12 volt levert , er dan bij de omvormer maar 12-0,384 =11,6volt aankomt.
35mm2 geet 0,2448 volt verlies
50mm2 geeft 0,17 volt verlies

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Broodrooster blues



Bericht door myway »

Bij deze omvormer wordt een dubbele set aansluitkabels geleverd en die zijn zeker geen 3 meter lang.
Zet zo’n omvormer zo dicht mogelijk bij de accu, dat er aan de 230 kant 10 meter kabel zit is geen enkel probleem.
Maar drie meter tussen omvormer en accu
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Broodrooster blues



Bericht door dieseltje+ »

Als er idd 6mm2 kabel is gebruikt.
Dan broodrooster aan zetten en de broodjes op de kabels leggen :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Broodrooster blues



Bericht door des »

myway schreef:
vr 06 apr 2018, 22:29
Bij deze omvormer wordt een dubbele set aansluitkabels geleverd en die zijn zeker geen 3 meter lang.
Zet zo’n omvormer zo dicht mogelijk bij de accu, dat er aan de 230 kant 10 meter kabel zit is geen enkel probleem.
Maar drie meter tussen omvormer en accu AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gisteren toen ik mijn nieuwe camper ophaalde bij de dealer,
zei men me, dat er plaats is naast de woonbatrij, om eventueel een omvormer te plaatsen ,verder weg geeft aleen maar problemen, als deze naast de batrij geplaatst word in de toekomst moest ik er op toe zien dat de kabels dik genoeg zijn, en zo kort als mogelijk naast de batrij geplaatst word, anders heb je gegarandeerd vroeg of laat problemen met een of ander toestel zei de man, ook hangt het er vanaf welk toestel je wilt op de omvormer aansluiten , en je dus eventueel zwaarder in je buidel zal moeten tasten ( zo heb ik het toch begrepen ) . deze info heb ik pas gekregen en bevestigd bovenstaande .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Ton groot koerkamp
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 06 apr 2018, 12:53

Re: Broodrooster blues



Bericht door Ton groot koerkamp »

Tsjonge, kanonnen zeg. Die 25 mm2 kabel blijkt echt zwaar geschut. Ben vanochtend in Hilversum op pad geweest maar nog nergens kunnen vinden. Alleen vrachtwagen startkabels hadden die dikte, maar dan kost een setje 60 euro... beetje prijzig kabeltje lijkt me. Iemand een idee waar ik losse kabel van die dikte krijgen kan? ( O ja, de 3 meter blijkt 2,5 meter)
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Broodrooster blues



Bericht door Ares »

Even googelen, bijvoorbeeld hier:

https://www.accukabels.shop/Accukabels

Niet vergeten ogen mee te bestellen 😉
Als je geen goede tang hebt om ze te krimpen dan kun je het best even een vriendelijke garagist bezoeken.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Broodrooster blues



Bericht door myway »

Aan de achterzijde van de omvormer zitten volgens mij tweekeer een plus en tweekeer een minaansluiting.
Dan kun je makkelijk een dubbele draad trekken.
Meet ook eens wat eruit komt, is dat wel 230 volt
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Broodrooster blues



Bericht door limos07 »

Kijk eens bij www.mobilenergy.nl
Die site heb ik ooit vroeger van KROPPIE gekregen.
Gr Gerrit, was een goed advies
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Broodrooster blues



Bericht door dieseltje+ »

Ton groot koerkamp schreef:
za 07 apr 2018, 12:02
Tsjonge, kanonnen zeg. Die 25 mm2 kabel blijkt echt zwaar geschut. Ben vanochtend in Hilversum op pad geweest maar nog nergens kunnen vinden. Alleen vrachtwagen startkabels hadden die dikte, maar dan kost een setje 60 euro... beetje prijzig kabeltje lijkt me. Iemand een idee waar ik losse kabel van die dikte krijgen kan? ( O ja, de 3 meter blijkt 2,5 meter)
Nou ben ik het draadje/kabeltje even kwijt.
Wel x aantal honderd € betalen voor een zwaardere omvormer maar geen €60 willen betalen voor de juiste geschikte kabels?!?!
Aannemelijke kans dat met dikkere kabels bij de vorige omvormer de broodrooster het gewoon zou doen.
Dikke kabels.....probeer eens lastrafo kabels.
Broodrooster doet het wel gewoon op een in huis wcd?
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op za 07 apr 2018, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2435
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Broodrooster blues



Bericht door pepon »

Ton groot koerkamp schreef:
za 07 apr 2018, 12:02
Tsjonge, kanonnen zeg. Die 25 mm2 kabel blijkt echt zwaar geschut. Ben vanochtend in Hilversum op pad geweest maar nog nergens kunnen vinden. Alleen vrachtwagen startkabels hadden die dikte, maar dan kost een setje 60 euro... beetje prijzig kabeltje lijkt me. Iemand een idee waar ik losse kabel van die dikte krijgen kan? ( O ja, de 3 meter blijkt 2,5 meter)
Bij watersport bedrijven verkopen ze deze aan de rol, incl. alle ogen, willen ze ook wel even aanzetten.
Bijv. Bonsink Zwartsluis.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Ton groot koerkamp
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 06 apr 2018, 12:53

Re: Broodrooster blues



Bericht door Ton groot koerkamp »

Gezellig hier zeg, ben nieuw, maar ook gauw weer vertrokken denk ik. Dank voor de links naar internet-suppliers, maar dat gaat niet mère lukken. We vertrekken morgen richting Portugal . Weet nu in ieder geval waar ik het moet zoeken, die kabels zijn ongetwijfeld in het buitenland ook te vinden (en ja, ik vind 60 euro voor 2 kabeltjes best prijzig, daarbij lijkt het me niet nodig een mooie vrachtwagenstartkabelset te verknippen. O ja, even gemeten, 260 volt op het stopcontact. Het broodrooster elders getest , die werkt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Broodrooster blues



Bericht door Kroppie »

als je met een gewone multimeter 260 volt meet dan is de omvormer geen zuivere sinus, als de meter n.l. geen z.g. true rms meter is dan meet hij bij een niet zuivere sinus meer dan wat je verwacht, maar voor een broodrooster maakt dat niets uit.

en kabel per meter is goedkoper dan een set, verkrijgbaar bij een goede automaterialen zaak.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie