Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door Kroppie »

als het maar goed vast zit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door gjvonk »

Vandaag de vervangende lader toegestuurd gekregen. Valt geheel onder de garantie, was geen punt voor de leverancier Afbeelding. Dit weekend eerst eens testen bij stilstaande camper. Op de foto de 12 volt stekkers: de rechtse is die van de nieuwe lader, de linkse had de sluiting veroorzaakt.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door 't Busje »

Die linkse is krom. Te warm geworden door een slecht contact.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door Kroppie »

het grote nadeel van dat soort stekkers, door trillen gaan ze steeds losser zitten, steeds slechter contact maken, en dus steeds warmer worden, zeker als er wat vermogen door gaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door gjvonk »

Jos en Evert, dank voor de waarschuwing. Ik ga dit weekend eerst eens testen bij stilstaande camper. Verder wil ik eens experimenteren met een post elastiek en kijken of ik de contact doos verticaal kan monteren: de insteek opening naar boven zodat de stekker er van boven af in moet. Dan komt hij door trillen in ieder geval er niet uit toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door Kroppie »

proberen en kijken wat ie doet, neem nooit zonder meer aan dat iets goed is en blijft, men zegt niet voor niets: vertrouwen is goed , controle nog beter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door gjvonk »

Kroppie schreef:proberen en kijken wat ie doet, neem nooit zonder meer aan dat iets goed is en blijft, men zegt niet voor niets: vertrouwen is goed , controle nog beter.

jos
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
ma 02 apr 2018, 23:40
In principe geeft deze StepUp 1,5 A bij 42 Volt. De opgenomen stroom mag dan eigenlijk niet boven de 5 Amp uitkomen.
Toch gebeurt het. Ik heb dat gedonder al bij diverse verschillende printen meegemaakt.
Als er een accu aan ligt, waarvan de spanning minder is dan 36 à 37 volt, schijnt er als een wilde geladen te worden.
Er zijn accu's waarvan de BMS pas uitschakelt als de spanning 30 volt is. Dat is leuk voor het algemene publiek, want de "actieradius" lijkt groter. Dus denkt het publiek dat de ene e-bike véél beter is dan een andere.

Ik heb al veel geschreven over diverse StepUp's. Ik blijf bij mijn conclusie dat de QSKJ 1248CCBA het meest betrouwbaar is, maar moeilijk verkrijgbaar. Er zullen er vast meerdere zijn.

Ik zal zelf even de onderhavige lader bestellen en kijken wat hij precies doet. Zal even duren voordat hij binnen is, want ik vond hem in China voor een derde van de prijs alhier.

Verder is natuurlijk het los in de aansteker zitten niet bevorderlijk. Tijdens rijden trilt de zaak en kan er zich een hoge warmte ontwikkelen. Ik meen zelfs te zien dat de stekker krom is geworden van de warmte. Desalniettemin kan het dus gewoon inferieure kwaliteit zijn. Maar dat ga ik uitzoeken.


EDIT:
Lader is besteld. Hij is eigenlijk bedoeld voor een HOOVERBOARD, volgens de verkoper. Daar zal wel een accu met kleine capaciteit inzitten, dus geen 10-12 of 15 Amp zoals van een e-bike. Dan is dus ook de "Bulklaadtijd" langer en mogelijk een hoge temperatuur met alle gevolgen van dien. Maar over een paar weken meer, anders blijft het gissen.

Zoals reeds in eerdere communicatie verteld:

Maak met een isolatietape boven de massabeugels een aantal wikkelingen zodat de stekker strak in het aanstekercontact gaat.
Steeds komt de vraag over op de kop zetten of elastiek etc. Neen, niet doen. Je blijft geen controle hebben over eventuele trillingen hebben.
Zorg dat de stekker onwrikbaar vast zit. Zo moeilijk moet dit toch niet zijn te begrijpen en al helemaal niet om dit uit te voeren?
Als vml. garagehouder hebben wij ontelbare malen deze situatie meegemaakt, hier is dus de ervaring die spreekt.

Ook zijn er speciale vulringen te koop om de spleet op te vangen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door gjvonk »

Bij stilstand de nieuwe lader geprobeerd . Les geleerd: alleen gebruiken bij stilstand. Nu nog een keer testen of de lader met de vervormde stekker nog werkt met een nieuw snoertje. Als dat zo is, maak ik er een vaste aansluiting voor met een schakelaar ertussen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door 't Busje »

Geert Jan,

Kijk ook eens naar dit soort stekker met stopcontact. Je zet de stekker met een schroefring op het stopcontact vast.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies zekeren step-up lader (12 naar 42 Volt)



Bericht door gjvonk »

't Busje schreef:Geert Jan,

Kijk ook eens naar dit soort stekker met stopcontact. Je zet de stekker met een schroefring op het stopcontact vast.
Dank voor de tip, daar ga ik nog eens achteraan. Watersportzaken genoeg in de buurt om eens te kijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie