walstroom & massa/aarde

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door jansloos »

======================

Nee, serieus, is het zakje dan wel waterdicht, i.v.m. De aardLEK schakelaar?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door WoutvanAken »

Wat mij wat verbaasd is het volgende; In de documentatie van Victron waarbij bijv. een multiplus wordt gebruikt in een ambulance, die volgens mij ook rijdt met 220 volt ingeschakeld voor de apparatuur, er niets in het schema staat van een aardlekschakelaar of ander soort beveiliging.
Zal er iets in een dergelijk apparaat van Victron verwerkt zijn?
Wout.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door jansloos »

======================

als de ambu rijdt, is een aardlek overbodig. Deze werkt alleen als de ambu op de thuisbasis "aan de paal" zit.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door PaulBng »

Voor zover ik nu begrepen heb, zit er na de omvormer dan ook een aardlekschakelaar. Om die te laten werken wanneer niet aan de paal, wordt automatisch de nul aan de aarde gelegd door de Victron.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door BeakerFlo »

Iedereen heeft het steeds over de rubberen banden en aan de paal zitten. Maar wat als je zelf 230V maakt met een omvormer en je hebt dan lekstroom in je camper. Dan kan je toch, ondanks de rubberen banden, een oplawaai krijgen? Dan is het toch handig om de aarde aan te sluiten op de camper, wat in feite dan je 'mobiele' aarde is? In feite meet je alleen lekstroom. Als het via jou lekt naar je auto, dan heb je in principe het doel behaald.

Of begrijp ik het concept nu echt niet.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door blizard »

Als je het over een Victron multi hebt, dan zal die multi zelf afkappen bij een "lek"
Ik begrijp de discussie niet zo. Als je aan de paal staat, en er ontstaat een aardlek, wordt dat toch afgevoerd door de aardpen van de bron?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door travelscout »

Zolang je de omvormer maar niet aan massa of aarde legt kan er nooit een lekstroom ontstaan.
Dus ook de behuizing niet. Zo heb je ook geen aardlekschakelaar nodig.


Sommige bronnen hebben geen aardpen en dus staat er al spanning tussen de aarde van de paal en de grond.
Dus als je je campert aansluit op die paal kun je zelfs met je eigen aardlekschakelaar, toch onder stroom komen te staan.
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door blizard »

Dus naast het levelen, richten van de schotel, uitdraaien van het scherm, moet ik ook nog een 10m aardpen slaan? :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door Kroppie »

EN meten of dat in verband met de plaatselijke bodem gesteldheid wel voldoende is .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door blizard »

Hoe haal ik zo'n pen er weer uit, Jos? Motortakel?
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door Arie55 »

Intussen wat verder gegaan om een scheidingstrafo te vinden. Het vinden ervan is niet zo moeilijk. De prijs en vooral het gewicht zit me niet lekker. Een verkoper zei me dat veiligheid veel waard is, ben ik met hem eens. Maar mijn twijfel bestaat dan uit het bijzonder weinige gebruik van walstroom. En dan alleen omdat ik dan op een plek sta, waar de stroom of gratis is of al in het bedrag verrekend is. Laat ik het dan maar aansluiten...
De kans die er is, uitgezondert Marokko, dat er wat mis is met de aarding, is vrij klein. Kortom, ik weet het niet.

Arie

P.S.
Wellicht is zo'n "peak meter" alsnog het handigst en het goedkoopste oplossing
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door Kroppie »

Het handigst en goedkoopst is zorgen dat de installatie IN de camper en de aantesluiten apparatuur veilig is en met gezond verstand de aansluiting van de camping behandelen/aansluiten , en geen flauwekul gaan bedenken .

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 10 apr 2018, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door jansloos »

Dat P.S, Arie is zeker handig.
Je weet zelf hoe veilig jouw camperinstallatie is. Gaat 't alleen om hoe ONveilig is de aangeboden stroom.

Slim.zou dan zijn die peak meter direct op je hoofdaansluiting te zetten. Misschien met een eigen stopcontact en voor de hoofdschakelaar/aardlek.
Pas als dat ding veilig geeft, schakelaar om.

O denk hetzelfde als kroppie.
Laatst gewijzigd door jansloos op di 10 apr 2018, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: walstroom & massa/aarde



Bericht door Kroppie »

blizard schreef:
di 10 apr 2018, 11:42
Hoe haal ik zo'n pen er weer uit, Jos? Motortakel?
driepootje en takeltje, eitje. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie