walstroom & massa/aarde
walstroom & massa/aarde
Het bericht van camperdiksmuide houd me nogal bezig in draadje viewtopic.php?f=10&t=8463436 pagina 3. De vraag waarmee ik nu zit, is het nu wel of niet nodig dat de aarde draad aan het chassis zit. Bekijk ik een aantal schema's, (zijn er niet zoveel) dan zie ik dat er massa draad gebruikt wordt. Het gebruik van een aardlekschakelaar is, gezien het verwezen draadje, ook al bedenkelijk. Kortom, verwarring.
Kijk ik naar de vele schema's van Victron omvormers, dan wordt er niet duidelijk aangegeven wat er met de massa draad gebeurt. De vele scheeps oplossingen zie ik steevast een massa draad aan het chassis is bevestigd.
Het probleem zit hem niet in de eigen installatie, maar in wat er gebeurt als deze installatie met een kabel aan "de wal" wordt bevestigd.
De oplossing wordt gegeven in de volgende verwijzing:
http://www.benderduurzaam.nl/voertuigen ... elspanning welke gaat over Veiligheid bij gebruik van 400/230 Volt AC in voertuigen.
Een snelle zoekopdracht kom ik erachter dat deze oplossing, de Bender isolatiebewaker, 50 euro kost. In dit artikel wordt ook uitgelegd dat een aardlekschakelaar NIET werkt. De schematische tekening maakt dit duidelijk.
Arie
Kijk ik naar de vele schema's van Victron omvormers, dan wordt er niet duidelijk aangegeven wat er met de massa draad gebeurt. De vele scheeps oplossingen zie ik steevast een massa draad aan het chassis is bevestigd.
Het probleem zit hem niet in de eigen installatie, maar in wat er gebeurt als deze installatie met een kabel aan "de wal" wordt bevestigd.
De oplossing wordt gegeven in de volgende verwijzing:
http://www.benderduurzaam.nl/voertuigen ... elspanning welke gaat over Veiligheid bij gebruik van 400/230 Volt AC in voertuigen.
Een snelle zoekopdracht kom ik erachter dat deze oplossing, de Bender isolatiebewaker, 50 euro kost. In dit artikel wordt ook uitgelegd dat een aardlekschakelaar NIET werkt. De schematische tekening maakt dit duidelijk.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: walstroom & massa/aarde
Ze zullen best gelijk hebben, maar zo'n zinnetje doet mij toch aan wat anders denken.Wij als Bender adviseren dan ook ...
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: walstroom & massa/aarde
Dat Bender verhaal begint al met de opmerking dat het niet van toepassing is op oa campers.
Dus wat moeten we er hier dan nog mee.
Dus wat moeten we er hier dan nog mee.
-
- Berichten: 4584
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: walstroom & massa/aarde
Ik heb de aarde draad van de 230 ook aan het chassis vast zitten.
Zie dit als de behuizing van een was machine, daar wil je ook niet aan vast blijven hangen.
Nadelen? zie ik niet Met doem denken kan ik wel wat bedenken maar dan moet je je afvragen of je daar met je stekker wel mee verbonden wil zitten.
Theo
Zie dit als de behuizing van een was machine, daar wil je ook niet aan vast blijven hangen.
Nadelen? zie ik niet Met doem denken kan ik wel wat bedenken maar dan moet je je afvragen of je daar met je stekker wel mee verbonden wil zitten.
Theo
Re: walstroom & massa/aarde
Met het verschil dat je wasmaschine, als het goed is gedaan, aan een geaard stopcontact zit en je camper op rubber banden staat.
Daarbij is de waterleiding van je huis ook op verschillende plaatsen letterlijk doorverbonden en uiteindelijk met een aardedraad aan een grondpen verbonden.
Die camper maakt pas "aarde" op het moment dat je op je blote voeten buiten staat en het chassis (of aluminium buitenwand) van je camper aanraakt.
Daarbij is de waterleiding van je huis ook op verschillende plaatsen letterlijk doorverbonden en uiteindelijk met een aardedraad aan een grondpen verbonden.
Die camper maakt pas "aarde" op het moment dat je op je blote voeten buiten staat en het chassis (of aluminium buitenwand) van je camper aanraakt.
Laatst gewijzigd door EasyBee op ma 02 apr 2018, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: walstroom & massa/aarde
Met het idee van Hoofdnoorman in de eerste verwijzingsdraadje verder gegaan en uitgezocht. Nu heb ik zoiets over me: oh! moet dat zo!? Rechts in het plaatje is mijn Victron multi plus omvormer/lader
- Bijlagen
-
- Image1.jpg (50.87 KiB) 1342 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: walstroom & massa/aarde
Twee kilowatt? Waarom zo zwaar als de acculader op zijn max gaat is dat 18amp bij 14volt dus 250watt.
Voor de rest zijn we zelfvoorzienend.
En als de koelkast er ook op moet dan wachten we daar even mee tot de batterijen een beetje tegengas geven en en nog maar ongeveer 8amp geladen wordt dan kunnen ze samen.
Voor de rest zijn we zelfvoorzienend.
En als de koelkast er ook op moet dan wachten we daar even mee tot de batterijen een beetje tegengas geven en en nog maar ongeveer 8amp geladen wordt dan kunnen ze samen.
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: walstroom & massa/aarde
======================
Scheidingstrafo?? Waar denk je dat deze voor is?
Alles wat achter deze trafo zit daar reageert gn enkele aardlek op. Je krijgt ook geen prikkel als je met je blote voeten in het natte gras een draad van de - let wel secundaire- kant aanraakt.
Een aarde heeft hier ook geen zin. De aarde die getekend staat zit aan de (ijzeren) kern van de trafo.
In feite heeft de aanduiding L en N aan de rechterkant van de trafo geen zin. Immers zij maken geen deel meer uit van het reguliere net. het drie fasen net met een N als middenpunt. En R. S. T. Als spanningvoerende geleiders.
Scheidingstrafo?? Waar denk je dat deze voor is?
Alles wat achter deze trafo zit daar reageert gn enkele aardlek op. Je krijgt ook geen prikkel als je met je blote voeten in het natte gras een draad van de - let wel secundaire- kant aanraakt.
Een aarde heeft hier ook geen zin. De aarde die getekend staat zit aan de (ijzeren) kern van de trafo.
In feite heeft de aanduiding L en N aan de rechterkant van de trafo geen zin. Immers zij maken geen deel meer uit van het reguliere net. het drie fasen net met een N als middenpunt. En R. S. T. Als spanningvoerende geleiders.
Laatst gewijzigd door jansloos op ma 02 apr 2018, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: walstroom & massa/aarde
Je kan dit vergelijken met een woonboot, daar is een scheidingstrafo verplicht.
Ik heb een gehad van 2kw (vandaar mijn reactie) die zeker 50 kg woog..
Btw: ik denk dat het risico niet zo heel groot is, ken je voorbeelden dat het mis is gegaan?
Ik heb een gehad van 2kw (vandaar mijn reactie) die zeker 50 kg woog..
Btw: ik denk dat het risico niet zo heel groot is, ken je voorbeelden dat het mis is gegaan?
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: walstroom & massa/aarde
Is in dit kader deze site hier bekend?
http://noshockzone.org/15/
http://noshockzone.org/15/
We asked this basic question: Have you or anyone who has traveled with you been shocked by your RV or another recreational vehicle?
Yes, seriously: 0.68% (7)
Yes, but not seriously: 21.10% (218)
No: 78.22% (808)
The results of the survey were alarming. More than 1,100 readers responded, with 21 percent reporting they had been shocked by their RV at some time. A few readers claimed being seriously injured.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: walstroom & massa/aarde
Allemaal, ALTIJD de aarde van de 230Volt AC aan de massa van het voertuig!
Het gaat vanzelf kriebelen als het fout gaat, dan ben je voor jezelf mogelijk al te laat.
Haije.
Het gaat vanzelf kriebelen als het fout gaat, dan ben je voor jezelf mogelijk al te laat.
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Re: walstroom & massa/aarde
Ik sta bijna nooit aan de paal, dus ik ga niks aan massa aarden, bovendien denk ik dat de accu's het niet leuk gaan vinden
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: walstroom & massa/aarde
En als je zekerheid wilt.. koop dan een voltalert meter.
Op aliexpress verkrijgbaar voor minder dan 2 euro voor een kopie tot 15 euro voor een Fluke.
Zoek even op voltalert deze geeft een signaal wanneer je spanningsdragende delen hebt.
Op aliexpress verkrijgbaar voor minder dan 2 euro voor een kopie tot 15 euro voor een Fluke.
Zoek even op voltalert deze geeft een signaal wanneer je spanningsdragende delen hebt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”