Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door WanderRebel »

Beste forumleden,

Een nieuw lid hier met gelijk een vraag omtrent de keuze voor één of twee zonnepanelen. Ik ben een leek op dit gebied en kan wel wat advies gebruiken. Komt ie: Wij hebben een Volkswagen Crafter L2H2 die we gaan ombouwen tot camper. We willen de bus zo zelfvoorzienend mogelijk maken om max. drie dagen achtereenvolgens vrij te kunnen kamperen. Ons energieverbruik zal ongeveer als volgt zijn:

2 Laptops | 25 watt | gem. A 4,16 | 8 u per dag| ah per dag = 16,66
Koelkast | gem. A 1,25 | 24 u per dag | ah per dag = 30
Waterpomp | gem. A 4,50 | 0,25 u per dag | ah per dag = 1,13
Verlichting | 15 watt | gem. A 1,25 | 4 u per dag | ah per dag = 5
Elektronica | 15 watt | gem. A 1,25 | 2 u per dag | ah per dag = 2,50

Totaal ah per dag = 55,29

Het verbruik van de laptops is omdat we ons beroep onderweg kunnen uitoefenen. Verder is het verbruik vooral gericht op drie dagen slecht weer en daarmee meer energieverbruik, bijvoorbeeld meer gebruik van verlichting. Wat betreft accu zouden we bij 0 zon en 0 km rijden zo'n 215 ah nodig hebben voor drie dagen, maar vanwege de prijs en het gewicht kijken we naar accu's tussen de 120 en 160 ah.

Maar hoe kiezen we op basis van bovenstaande informatie een zonnepaneel? Een plat en lichtgewicht exemplaar is voor ons belangrijk. Maar welke merken zijn aan te bevelen, hoeveel watt hebben we nodig etc.?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door 't Busje »

Ik mis de verwarming/boiler in de opsomming van je verbruikers, zeker gezien het feit dat je ook bij minder gunstige weersomstandigheden onderweg wilt zijn.

Flexibele panelen zijn licht en plat. Behalve naar vermogen moet je ook naar afmetingen kijken in verband met dakluiken en zo.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

de zonnepanelen moeten het dagverbruik dekken, de capaciteit van de accu,s bepaalt hoelang je zonder zon kunt, reken in nederland op een zonnige zomerse dag op een gemiddelde opbrengst van je panelen op 4x het vermogen in watt/piek, lente en najaar <3x.
dus heb je 200 wP op dak dan heb je per dag +-800 watt, dat is 800 gedeeld door 14volt (laadspanning van de accu) maakt 57 Ah wat er per dag weer in de accu gaat.

en om een accu een redelijke levensduur te geven word aanbevolen om ze niet meer dan 50% te ontladen, dus bij een accucapaciteit van 100Ah kun je dan 50Ah gebruiken.
succes met rekenen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door Aloys »

En sowieso, kun je 2 panelen kwijt op dak neem er dan twee! Zo duur zijn ze niet meer.
Je berekening komt ongeveer overeen met die van mij, bij écht mooi zomerweer kun je
dan wel een paar weken vrijstaan! :D

Als accu zou ik denken aan pakweg 150-200Ah. Mijn volgende accu wordt waarschijnlijk
een 200Ah semi-tractie of gel. We hebben nu een AGM-aacu. Maar dat vind ik toch te lastig
vanwege de benodigde, hogere laadspanning. En ik twijfel wat aan de voordelen als dieper
ontladen etc.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door henk en lila »

Wij hebben ook 2 x 130 WP op het dak van een L2H2 en het gewicht stelt echt niks voor hoor. 2 x 12 kg denk ik zo.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door blizard »

Kijk eerder naar de capaciteit van de accu dan naar de panelen.
Ik neem aan dat je ook rijdt, en de alternator kan ook meehelpen de accubank te vullen.
Daarna kijk je wat je kwijt kan op het dak, ivm eventuele dakluiken, je kan er alijd nog een kofferpaneel bij nemen.
Alois geef ik gelijk: semi tractie als HH accu is op dit moment nog het beste, hoewel het prijsverschil met Lithium snel kleiner wordt. Persoonlijk heb ik er 2 6v hoogwerker accu's in zitten, kan je mooi het gewicht verdelen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

nou prijsverschil wat snel kleiner word?, een semitractie 230ah heb je voor +-250euro, en 100Ah lithium van vergelijkbare capaciteit kost + 1000 euro.

een gewone semitractie heeft nog steeds de beste prijs/prestatie verhouding en is het meest vergevings gezind bij fouten met laden en gebruik, mijn vorige accu, ook semitractie heeft 11 jaar dienst gedaan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door kampo »

Een dagverbruik van +/- 50Ah per 24h is realistisch.
Als je veel gaat laptoppen en/of TV kijken kan dat vlot naar 70 à 80Ah stijgen.
Normaal komt daar in de winter nog een dieselverwarming bij met ongeveer 30Ah per dag.
De koelkast zal dan iets minder verbruiken.
Met 200 Wp solar zal je in de zomer ongeveer 60Ah/dag binnenhalen.
Helemaal juist zijn deze getallen nooit. Voorzie wat reserve, dan gaat de accu langer mee en heb je meer plezier.
Bij de keuze voor goedkopere accutechniek zal je minder krijgen en vaker van accu moeten wisselen. Dat is een keuze die ieder voor zich mag maken.
Goedkope accu, erg klein, veel stroom en lang meegaan dat gaat niet samen.

In alle gevallen heeft een camper baat bij een elektrisch systeem in BALANS.
Hierbij een paar voorbeelden van goede verhoudingen, die modern zijn en in balans zoals het hoort.
Een kleine marge is er natuurlijk wel. Maar een 3000VA inverter op een 200Ah accu gaat nooit goed.
In een rangschikking van klein naar groot, voor normale doorsnee kampeerwagens op 12V.
De prijs, het gewicht, het comfort en de autonomie die je krijgt stijgen mee.

In jullie geval, op basis van wat je schrijft, zou ik opteren voor een medium systeem.
Eventueel met een kleinere 375VA inverter want met een 500 of 800VA doe je niet veel meer.
Voor de solar panelen zou ik eerst een dakplan tekenen.
Schoorsteen, dampkap, antennes, dakluik, ventilatie en dan zien dat je solarafmetingen passen zonder schaduw.
De keuze voor je MPPT solar regelaar doe je later, als het solar systeem bepaald is.

Extra klein:
accu 90Ah +lader 10A +inverter 180VA +solar 120Wp

Klein:
accu 140Ah +lader 15A +inverter 350VA +solar 140-160Wp

Medium:
accu 160 tot 200Ah +lader 20A +Inverter 500-800VA +solar 200Wp

Groot
accu 220-250Ah +lader 30A +Inverter 1000-1200VA +solar 300Wp

Extra groot
accu 300 - 400Ah +lader 40A +Inverter 1600VA +solar 400-500Wp

XXL ?
Daar staat geen grens op want velen hebben nog een heeeeel pak grotere electrische systemen.
Zelfs met inductiekookplaten. Dan veelal op een groter basisvoertuig als de Fiat Ducato...
Groeten Kampo
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door WanderRebel »

't Busje schreef:
ma 02 apr 2018, 10:12
Ik mis de verwarming/boiler in de opsomming van je verbruikers, zeker gezien het feit dat je ook bij minder gunstige weersomstandigheden onderweg wilt zijn.

Flexibele panelen zijn licht en plat. Behalve naar vermogen moet je ook naar afmetingen kijken in verband met dakluiken en zo.
De boiler laten we alleen draaien op de motor. Geen douche aanwezig in de bus en verder weinig/geen warm water nodig, dus vandaar niet meegenomen in de berekening. Goede tip van die flexibele zonnepanelen! Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat ziet eruit als een goede optie :)
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door WanderRebel »

Kroppie schreef:
ma 02 apr 2018, 10:17
de zonnepanelen moeten het dagverbruik dekken, de capaciteit van de accu,s bepaalt hoelang je zonder zon kunt, reken in nederland op een zonnige zomerse dag op een gemiddelde opbrengst van je panelen op 4x het vermogen in watt/piek, lente en najaar <3x.
dus heb je 200 wP op dak dan heb je per dag +-800 watt, dat is 800 gedeeld door 14volt (laadspanning van de accu) maakt 57 Ah wat er per dag weer in de accu gaat.

en om een accu een redelijke levensduur te geven word aanbevolen om ze niet meer dan 50% te ontladen, dus bij een accucapaciteit van 100Ah kun je dan 50Ah gebruiken.
succes met rekenen

jos
Eerst het vermogen van de accu bepalen dus en op basis daarvan de zonnepalen aanschaffen? Bedankt voor de rekensom, daar kan ik wel wat mee :)
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door WanderRebel »

Aloys schreef:
ma 02 apr 2018, 10:56
En sowieso, kun je 2 panelen kwijt op dak neem er dan twee! Zo duur zijn ze niet meer.
Je berekening komt ongeveer overeen met die van mij, bij écht mooi zomerweer kun je
dan wel een paar weken vrijstaan! :D

Als accu zou ik denken aan pakweg 150-200Ah. Mijn volgende accu wordt waarschijnlijk
een 200Ah semi-tractie of gel. We hebben nu een AGM-aacu. Maar dat vind ik toch te lastig
vanwege de benodigde, hogere laadspanning. En ik twijfel wat aan de voordelen als dieper
ontladen etc.
Top, dat klinkt goed! Inmiddels bezig met rekenen en wij denken inderdaad ook aan 150-200ah voor een accu.
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door WanderRebel »

blizard schreef:
ma 02 apr 2018, 11:56
Kijk eerder naar de capaciteit van de accu dan naar de panelen.
Ik neem aan dat je ook rijdt, en de alternator kan ook meehelpen de accubank te vullen.
Daarna kijk je wat je kwijt kan op het dak, ivm eventuele dakluiken, je kan er alijd nog een kofferpaneel bij nemen.
Alois geef ik gelijk: semi tractie als HH accu is op dit moment nog het beste, hoewel het prijsverschil met Lithium snel kleiner wordt. Persoonlijk heb ik er 2 6v hoogwerker accu's in zitten, kan je mooi het gewicht verdelen.
Bedankt voor de tip! Eerst kijken inderdaad naar welke accu we gaan nemen voor we de zonnepanelen aanschaffen. Ik vond het prijsverschil met lithium overigens nog best fors...
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door WanderRebel »

kampo schreef:
ma 02 apr 2018, 12:21
Een dagverbruik van +/- 50Ah per 24h is realistisch.
Als je veel gaat laptoppen en/of TV kijken kan dat vlot naar 70 à 80Ah stijgen.
Normaal komt daar in de winter nog een dieselverwarming bij met ongeveer 30Ah per dag.
De koelkast zal dan iets minder verbruiken.
Met 200 Wp solar zal je in de zomer ongeveer 60Ah/dag binnenhalen.
Helemaal juist zijn deze getallen nooit. Voorzie wat reserve, dan gaat de accu langer mee en heb je meer plezier.
Bij de keuze voor goedkopere accutechniek zal je minder krijgen en vaker van accu moeten wisselen. Dat is een keuze die ieder voor zich mag maken.
Goedkope accu, erg klein, veel stroom en lang meegaan dat gaat niet samen.

In alle gevallen heeft een camper baat bij een elektrisch systeem in BALANS.
Hierbij een paar voorbeelden van goede verhoudingen, die modern zijn en in balans zoals het hoort.
Een kleine marge is er natuurlijk wel. Maar een 3000VA inverter op een 200Ah accu gaat nooit goed.
In een rangschikking van klein naar groot, voor normale doorsnee kampeerwagens op 12V.
De prijs, het gewicht, het comfort en de autonomie die je krijgt stijgen mee.

In jullie geval, op basis van wat je schrijft, zou ik opteren voor een medium systeem.
Eventueel met een kleinere 375VA inverter want met een 500 of 800VA doe je niet veel meer.
Voor de solar panelen zou ik eerst een dakplan tekenen.
Schoorsteen, dampkap, antennes, dakluik, ventilatie en dan zien dat je solarafmetingen passen zonder schaduw.
De keuze voor je MPPT solar regelaar doe je later, als het solar systeem bepaald is.

Extra klein:
accu 90Ah +lader 10A +inverter 180VA +solar 120Wp

Klein:
accu 140Ah +lader 15A +inverter 350VA +solar 140-160Wp

Medium:
accu 160 tot 200Ah +lader 20A +Inverter 500-800VA +solar 200Wp

Groot
accu 220-250Ah +lader 30A +Inverter 1000-1200VA +solar 300Wp

Extra groot
accu 300 - 400Ah +lader 40A +Inverter 1600VA +solar 400-500Wp

XXL ?
Daar staat geen grens op want velen hebben nog een heeeeel pak grotere electrische systemen.
Zelfs met inductiekookplaten. Dan veelal op een groter basisvoertuig als de Fiat Ducato...
Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie! Vooral de verhouding geven een goed beeld waar we zeker wat mee kunnen :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies gevraagd voor keuze zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

WanderRebel schreef:
di 17 apr 2018, 20:36
Kroppie schreef:
ma 02 apr 2018, 10:17
de zonnepanelen moeten het dagverbruik dekken, de capaciteit van de accu,s bepaalt hoelang je zonder zon kunt, reken in nederland op een zonnige zomerse dag op een gemiddelde opbrengst van je panelen op 4x het vermogen in watt/piek, lente en najaar <3x.
dus heb je 200 wP op dak dan heb je per dag +-800 watt, dat is 800 gedeeld door 14volt (laadspanning van de accu) maakt 57 Ah wat er per dag weer in de accu gaat.

en om een accu een redelijke levensduur te geven word aanbevolen om ze niet meer dan 50% te ontladen, dus bij een accucapaciteit van 100Ah kun je dan 50Ah gebruiken.
succes met rekenen

jos
Eerst het vermogen van de accu bepalen dus en op basis daarvan de zonnepalen aanschaffen? Bedankt voor de rekensom, daar kan ik wel wat mee :)
!! andersom dus, eerst verbruik bepalen, dan de paneel grootte die moeten immers het verbruik per dag dekken , en dan de accucapaciteit om het gewenste aantal dagen zonder zon te overbruggen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie