Stroomprobleem
Stroomprobleem
Laatst was ik er hier zo prat op dat ik 3 mnd op een camping stond en alles met mijn zonnepanelen redde. (onder de 12V stak ik er wel de stekker in).
De laatste week begon de ellende, de 2 accu's houden de stroom niet meer vast.
Opladen met 220 of zonnepanelen tot 14,5 de Exide lood, zuur/gel accu's, maar zogauw de zon er niet meer is stort het geheel in elkaar.
Accu's zijn ruim 3,5 jaar oud, de originele ingebouwd door Carthago.
Nu versneld richting Holland en morgen op een cp of camping met elektra. Om 8 uur zonder kachel naar bed wordt vervelend
Nu was ik aan het testen door lang door te rijden of dat zou helpen met opladen (tegen beter weten in natuurlijk)
Bert (Vic, Spanje)
De laatste week begon de ellende, de 2 accu's houden de stroom niet meer vast.
Opladen met 220 of zonnepanelen tot 14,5 de Exide lood, zuur/gel accu's, maar zogauw de zon er niet meer is stort het geheel in elkaar.
Accu's zijn ruim 3,5 jaar oud, de originele ingebouwd door Carthago.
Nu versneld richting Holland en morgen op een cp of camping met elektra. Om 8 uur zonder kachel naar bed wordt vervelend
Nu was ik aan het testen door lang door te rijden of dat zou helpen met opladen (tegen beter weten in natuurlijk)
Bert (Vic, Spanje)
Re: Stroomprobleem
Misschien ben je een beetje laat geweest met het insteken van de stekker. 12 volt betekent nog ongeveer 40% lading of 60% ontlading en ik heb begrepen dat je beter niet onder 50% lading (is circa 12,1 volt) kunt komen.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Stroomprobleem
Ja, dat zou kunnen, met de vorige accu's bijna 9 jaar gedaan in de knaus, die waren blijkbaar beter
Bert
Bert
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Stroomprobleem
Mijn oude accu hield er ook na net geen 4 jaar
Van het een op het ander mee op
Hele avond gebruikt ,andere dag opgeladen dmv koffer paneel
S,avonds na 25 minuten alles op rood, uitgezet ,weer ruim boven de 12v
Toen midden in de nacht alles weer op rood ,zonder gebruikers
Laten meten ,bosch dienst ,overleden
Van het een op het ander mee op
Hele avond gebruikt ,andere dag opgeladen dmv koffer paneel
S,avonds na 25 minuten alles op rood, uitgezet ,weer ruim boven de 12v
Toen midden in de nacht alles weer op rood ,zonder gebruikers
Laten meten ,bosch dienst ,overleden
Re: Stroomprobleem
Het lijkt mij toch redelijk kort, als er echter iets niet klop in de installatie en de accu’s mishandeld zijn, tja
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Stroomprobleem
We waren van plan om er een dag of 10-12 over te doen, nu in 8-10.
We zijn niet eerder als plan vertrokken.
Staan nu op 'pass etapes" plek voor 10 euro inclusief stroom. Zonder stroom kan niet, de kachel wil dan niet <E></E><br/>
Vlak bij Millau nu. Thuis op mijn gemak eens accu's uitzoeken, die "lood</zuur, gel" accu hoef ik niet meer.
In mijn vorige had ik AGM gedaan, nadat de eerste op waren, vond ik goed genoeg.
Bert
We zijn niet eerder als plan vertrokken.
Staan nu op 'pass etapes" plek voor 10 euro inclusief stroom. Zonder stroom kan niet, de kachel wil dan niet <E></E><br/>
Vlak bij Millau nu. Thuis op mijn gemak eens accu's uitzoeken, die "lood</zuur, gel" accu hoef ik niet meer.
In mijn vorige had ik AGM gedaan, nadat de eerste op waren, vond ik goed genoeg.
Bert
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Stroomprobleem
Dat roep jij nu wel vaker
Maar m,n vorige hh accu ging bijna 8 jaar mee onder de zelfde conditie,s
Mijn start accu ,wilde ik onlangs vervangen ,accu boer zij , niet nodig
Is komende julie 10 jaar oud
De vorige gaf in een x niks meer ,
Niks mishandelen dus, shit happens ,so wath
Re: Stroomprobleem
Als het zo slecht is om je accuspanning onder 12 volt te laten dalen, waarom heeft mijn systeem (en dus ook dat van bertt) een alarmfunctie op 11,5 volt en gooit datzelfde systeem pas bij een lagere spanning het geheel op slot om diepontlading te voorkomen?
Groeten
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Re: Stroomprobleem
Ook bij ons begint het systeem te piepen bij 11,5 volt en schakelt het helemaal uit bij 10,5 volt, maar als ik onderstaand plaatje mag geloven zit je dan al dik in het rood. Dat komt in ieder geval de levensduur van je accu(s) niet ten goede.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Stroomprobleem
die afschakel spanning is onder belasting gemeten, die spanning waarbij men zegt de laadtoestand te meten is met de accu IN RUST dwz na een paar uur niet laden of ontladen
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Stroomprobleem
Jou accu is alleen goed beveiligd tegen te ver ontladen door een grote stroom. Hierbij zakt de spanning al naar 11,5 V voordat de accu tever is ontladen.
Bij een kleine ontlaadstroom is de accu echter geheel leeg voordat 11,5 V berijkt is dus geen beveiliging.
Daardoor is een spanningsgestuurde ontlaad begrenzer niet een volledige beveiliging voor je accu.
Re: Stroomprobleem
Daarom zijn er accubewakers die je op 10 standen kan instellen.
Maar, als je met verschillende ontlaad stromen werkt, waar stel je hem dan op in???
Daarom gebruik ik liever een accumonitor dan kun je zelf de zaak in de gaten houden.
En ja Bob als accu’s na drie en een half jaar overleden zijn zijn ze meestal misbruikt of in ieder geval op een zodanige manier gebruikt dat het de levensduur van de accu niet ten goede komt.
Niet erg als je dat op de koop toe neemt.
Maar, als je met verschillende ontlaad stromen werkt, waar stel je hem dan op in???
Daarom gebruik ik liever een accumonitor dan kun je zelf de zaak in de gaten houden.
En ja Bob als accu’s na drie en een half jaar overleden zijn zijn ze meestal misbruikt of in ieder geval op een zodanige manier gebruikt dat het de levensduur van de accu niet ten goede komt.
Niet erg als je dat op de koop toe neemt.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Stroomprobleem
Nee jou kreet ,,mishandeld,, is slap gel
Als de 1 het 8 jaar uit houd ,heb ik hem vertroeteld
De volgende doet het 3,5 jaar en is mishandeld
Beide worden op de zelfde wijze behandeld
Jou kreet doet lijken op
Je weet niet wat je doet, je mishandeld
Als je dat doet weet je dus niet hoe het moet
Bertt doet schijnbaar het zelfde, want ze zijn waarschijnlijk ook niet meer goed
Accu, gaan gewoon kapot ,ook wanneer ze vertroeteld worden
De 1 vlugger als de ander ,ook bij gelijke en goede behandeling/gebruik
Bijna 4 jaar ,kan beter,maar is niet slecht
Als HH Accu, welke veel en intensief gebruikt word
Hoe lang gaat een accu mee?
Een gemiddelde levensduur van een loodaccu ligt tussen de 3 en de 7 jaar. Dit is afhankelijk van het type accu en de toepassing waarvoor de accu gebruikt wordt. Bij regelmatig gebruik en opladen op de juiste wijze zal deze langer meegaan dan dat de accu vaak langere tijd niet gebruikt wordt. Wordt de accu soms langere tijd niet gebruikt (bijvoorbeeld bij een camper, caravan of boot), koppel de accu dan los van het voertuig en zet hem aan een onderhoudslader. Dit zal de levensduur van de accu vergroten.
Als de 1 het 8 jaar uit houd ,heb ik hem vertroeteld
De volgende doet het 3,5 jaar en is mishandeld
Beide worden op de zelfde wijze behandeld
Jou kreet doet lijken op
Je weet niet wat je doet, je mishandeld
Als je dat doet weet je dus niet hoe het moet
Bertt doet schijnbaar het zelfde, want ze zijn waarschijnlijk ook niet meer goed
Accu, gaan gewoon kapot ,ook wanneer ze vertroeteld worden
De 1 vlugger als de ander ,ook bij gelijke en goede behandeling/gebruik
Bijna 4 jaar ,kan beter,maar is niet slecht
Als HH Accu, welke veel en intensief gebruikt word
Hoe lang gaat een accu mee?
Een gemiddelde levensduur van een loodaccu ligt tussen de 3 en de 7 jaar. Dit is afhankelijk van het type accu en de toepassing waarvoor de accu gebruikt wordt. Bij regelmatig gebruik en opladen op de juiste wijze zal deze langer meegaan dan dat de accu vaak langere tijd niet gebruikt wordt. Wordt de accu soms langere tijd niet gebruikt (bijvoorbeeld bij een camper, caravan of boot), koppel de accu dan los van het voertuig en zet hem aan een onderhoudslader. Dit zal de levensduur van de accu vergroten.