Stroomprobleem
Re: Stroomprobleem
Carthago, levert de camper geheel met alle bekabeling voorbereid.
De kabels vanaf het dak naar de accu's liggen er al.
Ik heb gevraagd of die zonder meer rechtstreeks op de accu moesten, antwoord ja.
Als ik aan de 220 sta worden de HH opgeladen met een beetje naar de start.
Onder rijden eerst de start en al vrij vlot wordt de HH bijgekoppeld, (is ook op scherm te zien)
Ik zal ze mishandeld hebben door veel te lang niet aan de 220 te gaan staan. Gebruik de camper 9 van de 12 mnd en zelden aan de 220.
Toen ik verhaal bij Exide ging halen zeiden ze me ook dat dat niet slim was. Elke 3-4 weken zeker een dag aan de 220 .Te diep ontladen hoogstwaarschijnlijk. Met mazzel doe je er een mnd of 6 en meer mee, met pech, wat niet zeldzaam is beduidend korter, dit vonden ze erg kort. Pech.
Renee, over verkeerde aansluiting, alleen die zonnepanelen eigenlijk, daar zat de plus en min op de verkeerde accu.
Bert
De kabels vanaf het dak naar de accu's liggen er al.
Ik heb gevraagd of die zonder meer rechtstreeks op de accu moesten, antwoord ja.
Als ik aan de 220 sta worden de HH opgeladen met een beetje naar de start.
Onder rijden eerst de start en al vrij vlot wordt de HH bijgekoppeld, (is ook op scherm te zien)
Ik zal ze mishandeld hebben door veel te lang niet aan de 220 te gaan staan. Gebruik de camper 9 van de 12 mnd en zelden aan de 220.
Toen ik verhaal bij Exide ging halen zeiden ze me ook dat dat niet slim was. Elke 3-4 weken zeker een dag aan de 220 .Te diep ontladen hoogstwaarschijnlijk. Met mazzel doe je er een mnd of 6 en meer mee, met pech, wat niet zeldzaam is beduidend korter, dit vonden ze erg kort. Pech.
Renee, over verkeerde aansluiting, alleen die zonnepanelen eigenlijk, daar zat de plus en min op de verkeerde accu.
Bert
Laatst gewijzigd door bertt op vr 06 apr 2018, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stroomprobleem
is niet eens nodig, neem een 12volt 50 watt halogeen lampje, zet in serie daarmee een schottky diode die +-6 ampere kan hebben en zet het geheel met de diode in doorlaatrichting naar de startaccu, tussen de plussen van de beide accu,s.
lampje heeft koud een heellage weerstand en beperkt de laadstroom tot +-2 ampere en diode beperkt door zijn spanningsval van +- 0,4 volt de spanning, dus gaat laden indien de hhaccu bijna 14 volt is.
werkt hier al sinds st.juttemis.
die votronic heeft ook een diode maar een ptc i.p.v. een lamp, voor de rest hetzelfde ,effe mooier.
jos
lampje heeft koud een heellage weerstand en beperkt de laadstroom tot +-2 ampere en diode beperkt door zijn spanningsval van +- 0,4 volt de spanning, dus gaat laden indien de hhaccu bijna 14 volt is.
werkt hier al sinds st.juttemis.
die votronic heeft ook een diode maar een ptc i.p.v. een lamp, voor de rest hetzelfde ,effe mooier.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Stroomprobleem
Omg Bert.
Een zonnepaneel levert tussen de 17 en 22 volt. Dus ik geloof dat niet direct. Er moet dus een regelaar tussen. Heb je de schema's gezien ?
Victron heeft die ook in de folders. Probeer die te begrijpen. Dan kan je dat vergelijken met die van cartago.
Het zou principieel gelijk moeten zijn.
Maar soms zitten er slimme schaklingen tussen en daar komen vergissingen van.
Ik, persoonlijk, hou niet van foefjes en daarom wil ik graag schakelingen en doelen gescheiden houden.
Mijn camper staat altijd in het daglicht, daarom nooit aan de 230v.
De zonnepanelen zorgen voor de stroomvoorziening van 3 verschillende systemen.
T.w. de startaccu, de accu voor de omvormer en de hh accu. Ik heb derhalve 3 solar regelaars aan boord.
Afijn, ik hoop dat je er uit komt.
Mocht je twijfels hebben vraag gerust
Rene
Een zonnepaneel levert tussen de 17 en 22 volt. Dus ik geloof dat niet direct. Er moet dus een regelaar tussen. Heb je de schema's gezien ?
Victron heeft die ook in de folders. Probeer die te begrijpen. Dan kan je dat vergelijken met die van cartago.
Het zou principieel gelijk moeten zijn.
Maar soms zitten er slimme schaklingen tussen en daar komen vergissingen van.
Ik, persoonlijk, hou niet van foefjes en daarom wil ik graag schakelingen en doelen gescheiden houden.
Mijn camper staat altijd in het daglicht, daarom nooit aan de 230v.
De zonnepanelen zorgen voor de stroomvoorziening van 3 verschillende systemen.
T.w. de startaccu, de accu voor de omvormer en de hh accu. Ik heb derhalve 3 solar regelaars aan boord.
Afijn, ik hoop dat je er uit komt.
Mocht je twijfels hebben vraag gerust
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Re: Stroomprobleem
prima.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Stroomprobleem
Ja ik dacht al.
Rechtstreeks de zonnepaneelkabels op de accu.
Maar Bert kennende zal er echt wel een regelaartje tussen zitten.
Stroomprobleem
Wat ik in deze zou doen is de accu’s omdraaien zodat de minpolen voor zitten.
Voordeel is dat je makkelijk deze als eerste los kan maken.
De kabels voor de parallelschakeling zou ik veel korter maken van kabel van 35 mm2.
Daarna natuurlijk de plussen en de minnen aansluiten zoals het moet, alles op de min van de ene accu en de plussen op de andere accu.
Daarbij zou ik een Victron bmv plaatsen zeker als je vaak zonder 230 stroomaansluiting wil staan.
Ook in dit geval blijkt dat een en ander niet zit aangesloten zoals het zou moeten, ook al is dat door de fabrikant van de camper gedaan.
Voordeel is dat je makkelijk deze als eerste los kan maken.
De kabels voor de parallelschakeling zou ik veel korter maken van kabel van 35 mm2.
Daarna natuurlijk de plussen en de minnen aansluiten zoals het moet, alles op de min van de ene accu en de plussen op de andere accu.
Daarbij zou ik een Victron bmv plaatsen zeker als je vaak zonder 230 stroomaansluiting wil staan.
Ook in dit geval blijkt dat een en ander niet zit aangesloten zoals het zou moeten, ook al is dat door de fabrikant van de camper gedaan.
Re: Stroomprobleem
Nieuwe lithium accu gemonteerd.
Nee, grapje, scooteraccu, ik had wat licht nodig in de camper
Donderdag komen de nieuwe Exide Gel.
Ik had gisteren de AGM accu's ontvangen, die gingen meteen retour. Mijn CB516 lader is niet geschikt voor AGM. Op advies van accu leverancier omgeruild voor Gel. Ik heb nog naarstig gezocht naar een CB516-3 of een 520, maar niet te krijgen op redelijke termijn, de italiaanse fabriek gaf ook geen raad. Ik had een ander merk kunnen nemen, maar in de Carthago zit alles keurig netjes met stekkers en dat wil ik zo houden.
Bert
Re: Stroomprobleem
Het is weer hersteld met nieuwe Exide Gel, zoals het was. Leergeld betaald . Van de week een heel gesprek gehad met een technische man van Victron. Daar werd een en ander verteld wat sommige van jullie me ook al duidelijk hebben trachten te maken.
In principe is het zeldzaam dat de Victron zonnepaneel regelaar de accu's vernaggelt. Ook een kwestie van meten. Meestal geven die max. 14,3V.
Daarbij zei hij dat zonnepanelen in principe de accu''s nooit vol kunnen krijgen. Veronderstel dat die lader begint met "bulk"' , dan doet ie daar een bepaalde tijd over en gaat dan over naar "float". Dat duurt 8 uur voor ie echt vol is. Die 8 uur heb je niet, want dan is de duisternis al ingetreden
Dus, zeker elke 3-4 weken met een goede 220V acculader zeker 24 uur laden.
Doe je dat niet en de accu's zijn niet 100% vol, dan krijg je een neerwaartse cyclus en uiteindelijk zijn je accu's waardeloos, dat is dus bij mij ook gebeurd. Komt bij dat ik niet alle componenten op de juiste manier had aangesloten op de accu's. (Was een prijzige les )
Bert
Re: Stroomprobleem
behalve als je het nodig hebt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Stroomprobleem
Mijn eerste accu's, die ik al betaald had gingen meteen terug en vandaag mijn geld terug en inclusief verzendkosten, dat is wel service.
Nu dus die 2 Exide Gel 80Ah voor totaal € 377 thuis bezorgd.
Bert
Nu dus die 2 Exide Gel 80Ah voor totaal € 377 thuis bezorgd.
Bert